e-Pedagogium, 2022 (roč. 22), číslo 1

Úvod

Úvodem

redakce

e-Pedagogium 2022, 22(1):5-6  

Články

Validita spirituálně-transcendentního směru v konsekvencích filozofie výchovy

Validity of the spiritual-transcendent direction in the consequences of the philosophy of education

René Strouhal

e-Pedagogium 2022, 22(1):7-18 | DOI: 10.5507/epd.2022.010  

Podobně jako v historii i dnes přináší společenský vývoj nové edukační otázky. Oporou k jejich zodpovězení nachází pedagogičtí pracovníci ve filozofii výchovy. Její filozoficko-pojmový a filozoficko-etický fundament pro pedagogiku nabízí mezi svými koncepcemi spirituálně-transcendentní směr vzdělávání. Je otázkou, zda má své teoretické opodstatnění a přináležející patřičnost následné realizace ve výuce a zda odpovídá legitimnímu pluralismu pedagogické vědy. Potvrzení či vyvrácení adekvátnosti koncepce v odborném článku nabízí analýza a komparace textů sociologů náboženství, do jejichž gesce problematika patří, i náš konsekventní kvantitativní výzkum.

Postoje k učení v prostředí seminární práce u studentů na českých vysokých školách ekonomického zaměření

Approaches to Learning of the Czech University Students of Business in Writing a Seminar Paper

Ivana Mičínová

e-Pedagogium 2022, 22(1):19-33 | DOI: 10.5507/epd.2022.005  

Přestože jsou seminární práce významnou součástí samostudia na vysoké škole, zdá se, že stojí na okraji oficiálního i badatelského zájmu. Cílem této kvalitativní studie je proto prozkoumat, jak studenti reflektují zpracování seminární práce a jaké postoje k učení zaujímají. Tematická analýza 19 polostrukturovaných rozhovorů se studenty českých vysokých škol ekonomického zaměření ukázala, že studenti vnímají jako smysluplnou takovou seminární práci, která má komplexní zadání, která řeší problémy praxe, na kterou dostanou konkrétní zpětnou vazbu a v níž mohou projevit svoji invenci. Taková zadání pak podporují u studentů hloubkový přístup k učení a ochotu...

Pojmová analýza tématu rozmnožování člověka v učebnicích přírodovědy

The expression analysis of the human reproduction topic in biology schoolbooks

Kateřina Radana Drbalová

e-Pedagogium 2022, 22(1):34-46 | DOI: 10.5507/epd.2022.004  

Příspěvek shrnuje výsledky frekvenční pojmové analýzy všech učebnic s platnou doložkou MŠMT, určených žákům 4. a 5. ročníků pro výuku tematického okruhu Člověk a jeho zdraví. Pojmová analýza byla zaměřena na výrazy související s tématem rozmnožování člověka. Cílem výzkumu bylo zmapování pojmového profilu učebnic. Získané výsledky přináší přehled o charakteru a četnosti užívaných pojmů. Výsledky výzkumu ukazují značné rozdíly v množství užitých pojmů. Autoři deseti učebnic užívají celkem 104 pojmů v rozsahu od 34 do 64. Průměrný termínů je 51. Celkový počet výrazů souvisejících s tématem ve všech sledovaných učebnicích činí 14,4 % z celkového počtu...

Recenze a krátké zprávy

Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy

Monika Krajňáková

e-Pedagogium 2022, 22(1):47-49 | DOI: 10.5507/epd.2022.007  

Dialogy ze života dětí s psychickými problémy

Klára Mikulcová

e-Pedagogium 2022, 22(1):50-52 | DOI: 10.5507/epd.2022.008  

Svítící děti: závislost na moderních technologiích a jak se jí zbavit

Helena Mičková

e-Pedagogium 2022, 22(1):53-55 | DOI: 10.5507/epd.2022.009