e-Pedagogium 2022, 22(1):19-33 | DOI: 10.5507/epd.2022.005

Postoje k učení v prostředí seminární práce u studentů na českých vysokých školách ekonomického zaměření

Ivana Mičínová
Kontakt:
Katedra cizích jazyků, Vysoká škola obchodní v Praze

Přestože jsou seminární práce významnou součástí samostudia na vysoké škole, zdá se, že stojí na okraji oficiálního i badatelského zájmu. Cílem této kvalitativní studie je proto prozkoumat, jak studenti reflektují zpracování seminární práce a jaké postoje k učení zaujímají. Tematická analýza 19 polostrukturovaných rozhovorů se studenty českých vysokých škol ekonomického zaměření ukázala, že studenti vnímají jako smysluplnou takovou seminární práci, která má komplexní zadání, která řeší problémy praxe, na kterou dostanou konkrétní zpětnou vazbu a v níž mohou projevit svoji invenci. Taková zadání pak podporují u studentů hloubkový přístup k učení a ochotu vynaložit přiměřené úsilí na její zpracování. Naopak seminární práce s izolovanými teoretickými tématy podporuje povrchový přístup k učení, pokud není aktivně zapojena do výuky a pokud studenti nedostanou věcnou zpětnou vazbu.

Klíčová slova: hloubkový přístup k učení, povrchový přístup k učení, vysokoškolská pedagogika, zadání seminární práce, zpracování seminární práce, zpětná vazba.

Approaches to Learning of the Czech University Students of Business in Writing a Seminar Paper

Although seminar papers and essays are an important part of self-study in higher education, they seem to be on the verge of official interest. Thus the aim of this qualitative study is to examine how students reflect on the writing of a paper and which approaches to learning they adopt. Thematic analysis of 19 semi-structured interviews with students of Czech universities doing a degree in economics showed that students perceive as meaningful a seminar paper that has a comprehensive assignment that solves problems of practice, to which they receive specific feedback and in which they can express their invention. Such assignments then support students' deep approach to learning. Conversely, seminar paper with isolated theoretical topics may support the use of a surface approach to learning if it is not actively integrated within the classroom practice a if students do not receive factual feedback.

Keywords: in-depth approach to learning, surface approach to learning, university pedagogy, assignment of a seminar paper, preparation of a seminar paper, feedback.

Vloženo: 13. prosinec 2021; Revidováno: 13. prosinec 2021; Přijato: 5. březen 2022; Zveřejněno online: 19. červen 2022; Zveřejněno: 23. srpen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mičínová, I. (2022). Postoje k učení v prostředí seminární práce u studentů na českých vysokých školách ekonomického zaměření. e-Pedagogium22(1), 19-33. doi: 10.5507/epd.2022.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K., & Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5(3), 243-260. https://doi.org/10.1016/ j.edurev.2010.06.001 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Biggs, J., B. (1988). Approaches to Learning and to Essay Writing. In R. R. Schmeck (Ed.), Learning Strategies and Learning Styles. New York: Springer Science and Business Media. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Biggs, J., B., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Fourth edition. Open University Press.
  4. Curtis, G., J., & Tremayne. K. (2019). Is plagiarism really on the rise? Results from four 5-yearly surveys. Studies in Higher Education, 45(1), 1816-1826. https://doi.org/10.1080/03075079.2019. 1707792 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Delahunt, B., Reynolds, E. A., Maguire, M. & Sheridan, F. (2012). Situating Academic Writing in the undergraduate curriculum: Some reflections. All Ireland Journal of Higher Education, 4(2). 69.1-69.10. http://eprints.teachingandlearning.ie/2166/1/Delahunt%20et%20al%202012.pdf
  6. Eccles, J., C., & Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109-32. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Entwistle, N., J. (2018). Student learning and academic understanding: A research perspective with implications for teaching. New York & London: Elsevier. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Entwistle, N., J., & Ramsden, P. (1983). Understanding Student Learning. London: Croom Helm.
  9. Gijbels, D., Donche, V., Richardson, J., T., E., & Vermunt, J., D. (Eds.). (2014). Learning patterns in higher education. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Helms, M., M. (2014) Conscientious Consumerism Project in an Undergraduate Quality Management Class. Decision Sciences. Journal for Innovative Education, 12(1), 21-31. https://doi.org/ 10.1111/dsji.12022 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál.
  12. Hounsell, D. (1997). Contrasting Conceptions of Essay-Writing. In R. Marton, D. Hounsell, & N. Entwistle (Eds.). The Experience of Learning: Implications for Teaching and Studying in Higher Education. Scottish Academic Press.
  13. Kasíková, H. (2015). Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje. AULA, 23(1), 36-57.
  14. Kožaríková, H. & Kaščáková, E. (2020). Eliminácia plagiátorstva z projektových prác študentov. CASALC Review, 10(1), 166-177. https://doi.org/10.5817/CASALC2020-1-13 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kyndt, E., Donche, V., Trigwell, K., & Lindlom-Ylänna, S. (Eds.). (2017). Higher Education Transitions. Theory and Research. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lavelle, E. (1993). Development and validation of an inventory to assess processes in college composition. British Journal of Educational Psychology, 63(3), 489-499. https://doi.org/10.1111/ j.2044-8279.1993.tb01073.x Přejít k původnímu zdroji...
  17. Lavelle, E. & Zuercher, N. (2001). The writing approaches of university students. Higher Education 42(3), 373-391, https://doi.org/10.1023/A:1017967314724. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars. All Ireland Journal of Higher Education, 8(3), 3351-33514.
  19. Marton, F. (1986). Phenomenography-A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28-49.
  20. Marton, F., & Säljö, R. (1976a). On qualitative differences in learning - I: Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02304.x Přejít k původnímu zdroji...
  21. Marton, F., & Säljö, R. (1976b). On qualitative differences in learning - II: Outcome as a function of the learner's conception of the task. British Journal of Educational Psychology. 46(2), 115-127. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x Přejít k původnímu zdroji...
  22. McCallum, S., & Milner, M.M. (2021) The effectiveness of formative assessment: student views and staff reflections. Assessment & Evaluation in Higher Education, 4, (1), 1-16, https://doi.org/ 10.1080/02602938.2020.1754761 Přejít k původnímu zdroji...
  23. McEwan, M., P. (2017) The essay as a lens on transition to the university: Student and Staff Perceptions on essay writing. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29(3), 511-523.
  24. Mičínová, I. (2021). Přístupy ke studiu u studentů českých vysokých škol - Přehledová studie současného pedagogického výzkumu. CASALC Review, 11(1), 144-159. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Murillo-Zamorano, L., R., & Montanero, M. (2018). Oral presentations in higher education: a comparison of the impact of peer and teacher feedback, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(1), 138-150. DOI:10.1080/02602938.2017.1303032. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Noyens, D., Donche, V., Coertjens, L. & Van Petegem, P. (2017). Transitions to higher education: moving beyond quantity. Routledge.
  27. Prat-Sala, M. & Redford, P. (2010). The interplay between motivation, self-efficacy and approaches to studying. British Journal of Educational Psychology, 80(2), 283-305. DOI: 10.1348/ 000709909X480563. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Read B., Francis, B. & Robson J. (2010). Playing Safe? Undergraduate essay writing and the presentation of the students' voice. British Journal of Sociology of Education, 22(3), 387-399. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Sowell, J. (2018). Beyond the Plagiarism Checker: Helping Nonnative English Speakers (NNESs) Avoid Plagiarism. English Teaching Forum, 56(2), 2-15.
  30. Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláčková, J., Čejková, I., Šmardová, A., Novotný, P., & Zounek, J. (2016). Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů. Studia Paedagogica, 21(1), 9-34. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Švaříček, R. & K. Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
  32. Šmídová, M. (2019). Přechod ze střední na vysokou školu - perspektiva studentů 1. ročníků vysokých škol. AULA, 17(1-2), 73-85.
  33. Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.
  34. Vermunt J., D. & Vermetten, Y., J. (2004). Patterns in student learning: Relationships between learning strategies, conceptions of learning, and learning orientations. Educational Psychology Review, 16(4), 359-384. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Vermunt, J., D., & Donche, V. (2017). A Learning Patterns Perspective on Student Learning in Higher Education: State of the Art and Moving Forward. Educational Psychology Review, 29, 269-299, https://doi.org/10.1007/s10648-017-9414-6. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Tomsett, P., M., & Shaw, M., R. (2014). Creative classroom experience using Pecha Kucha to encourage ESL use in undergraduate business courses: A pilot study. International Multilingual Journal of Contemporary Research, 2(2), 89-108.
  37. Trigwell, K., Prosser, M. & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning. Higher Education 37, 57-70, https://doi.org/ 10.1023/A:1003548313194. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Walker, J. (2010). Measuring plagiarism: researching what students do, not what they say they do. Studies in Higher Education, 35(1), 41-59, DOI:10.1080/03075070902912994. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Williams, O., E. (1979). Transaction-cost economics: The governance of contractual relations. The Journal of Law & Economics, 22, 233-261, https://doi:10.1086/46694. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.