e-Pedagogium 2022, 22(1):34-46 | DOI: 10.5507/epd.2022.004

Pojmová analýza tématu rozmnožování člověka v učebnicích přírodovědy

Kateřina Radana Drbalová
Kontakt:
Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Pedagogická fakulta UJEP, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem

Příspěvek shrnuje výsledky frekvenční pojmové analýzy všech učebnic s platnou doložkou MŠMT, určených žákům 4. a 5. ročníků pro výuku tematického okruhu Člověk a jeho zdraví. Pojmová analýza byla zaměřena na výrazy související s tématem rozmnožování člověka. Cílem výzkumu bylo zmapování pojmového profilu učebnic. Získané výsledky přináší přehled o charakteru a četnosti užívaných pojmů. Výsledky výzkumu ukazují značné rozdíly v množství užitých pojmů. Autoři deseti učebnic užívají celkem 104 pojmů v rozsahu od 34 do 64. Průměrný termínů je 51. Celkový počet výrazů souvisejících s tématem ve všech sledovaných učebnicích činí 14,4 % z celkového počtu pojmů, které jsou v učebnicích uvedeny. Třetinu detekovaných odborných termínů tvoří pojmy ojedinělé.

Klíčová slova: rozmnožování, člověk, učebnice přírodovědy, primární vzdělávání, pojem.

The expression analysis of the human reproduction topic in biology schoolbooks

The paper summarizes the results of a frequency conceptual analysis of all schoolbooks intended for pupils of 4th and 5th classes for teaching an educational area Human and His Health. The conceptual analysis was focused on expressions related to the human reproduction topic. The research aim was a conceptual profile mapping of the textbooks. The obtained results provide an overview of a lexical charakter and a frequency of words used. The obtained results provide an overview of the character meaning and frequency of terms used. The research outcomes result significant differences in the number of expressions used. The authors of ten textbooks use a total of 104 terms ranging from 34 to 64. Average number of expressions use dis 51. The number of expressions used in all ten titles avers 14,4 % of the total number. One third of the detected technical terms are unique terms.

Keywords: reproduction, human, biology textbooks, primary education, word.

Vloženo: 20. květen 2021; Revidováno: 2. prosinec 2021; Přijato: 5. březen 2022; Zveřejněno online: 3. květen 2022; Zveřejněno: 23. srpen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Drbalová, K.R. (2022). Pojmová analýza tématu rozmnožování člověka v učebnicích přírodovědy. e-Pedagogium22(1), 34-46. doi: 10.5507/epd.2022.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Azimi, M. (2021). Investigation of Health System Assumptions in Curriculum of Fourth Grade Elementary Textbooks Using Shannon Entropy Content analysis. Journal of Community Health Research. Journal of Community Health Research. 10(1), 41-51. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Čechurová, M., Havlíčková, J. & Podroužek, L. (2017). Přírodověda pro 5. ročník. Praha: SPN, a. s.
  3. Čechurová, M., Havlíčková, J. & Podroužek, L. (2016). Přírodověda pro 4. ročník. Praha: SPN, a. s.
  4. Chlup, O. (1958). Několik statí k základnímu učivu: non multa, sed multum aneb méně je více. Praha: SPN.
  5. Chramostová, I. & Matučková, E., Pfeiferová, E., Poláková, R., Řepa, M., Šradějová, M. & Tabárek, P. (2011). Člověk a jeho svět pro 5. ročník ZŠ. Brno: Didaktis.
  6. Frýzová, I., Dvořák, L. & Jůzlová, P. (2010). Člověk a jeho svět - Příroda 4. Plzeň: Fraus.
  7. Horník, F. (1993). Zjišťování obtížnosti učebnic přírodopisu a biologie. Pedagogický výzkum a transformace české školy, 78-83.
  8. Hrabí, L. (2012). Natural science textbooks for the fourth grade and their text difficulty. Envigogika, 7(2).
  9. Hrabí, L. (2010). The text difficulty in some Czech natural science textbooks. The New Educational Review, 22(3-4), 143-148. https://tner.polsl.pl/issues/volume-222010/
  10. Hrabí, L. (2008). K problematice obtížnosti učebnic. In Knecht, P., Janík, T. et al. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  11. Hrabí, L. (2005). Učebnice přírodopisu a jejich obtížnost. Pedagogická orientace, 15(3), 118-122.
  12. Hrabí, L., Vránová, O., Machar, I., & Pechanec, V. (2014). Text difficulty in Czech natural science textbooks for the fourth grade. New Educational Review, 35(1), 29-40. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hrabí, L., Vránová, O., & Müllerová, M. (2010). Kvalita současných učebnic přírodopisu z různých pohledů. e-Pedagogium 2010, 10(4), 9-18. DOI: 10.5507/epd.2010.053. http://www. upol. cz/fakulty/pdf/e-pedagogium/ Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jančová, M. (2008). Člověk a jeho zdraví (pro 4. a 5. ročník ZŠ). Olomouc: Prodos.
  15. Kholová, H. (2020). Člověk a jeho svět - Přírodověda pro 5. ročník, 1. díl - Život na Zemi. Praha: Alter.
  16. Klinkovská, L. & Nováková, Z. (2017). Přírodověda 5 pro 5. ročník základní školy. Brno: Nová škola, s. r. o.
  17. Knecht, P. (2007). Pojmová analýza českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy. Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
  18. Maňák, J. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita.
  19. Marenčík, A. (1993). Transfer nových poznatkov do učebníc biológie. In Medacta, Nitra: Vysoká škola pedagogická, s. 205 - 208.
  20. Matyášek, J., Štiková, V. & Trna, J. (2016). Přírodověda 5 pro 5. ročník základní školy. Brno: Nová škola, s. r. o.
  21. Mazáčová, N. (2000). Jak si vybrat učebnici. Moderní vyučování, 6(2), 5-7.
  22. MŠMT. (2020). Učebnice pro základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/54297/
  23. MŠMT. (2013). Směrnice náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic.
  24. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/schvalovaci-dolozky-ucebnic?lang=1Ngana, D. T., & Van Hongb, B. (2021). Teaching Science in Primary Schools: A Study on the Current Situation in Ho Chi Minh City-Vietnam. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 15(3), 518-536. https://www.ijicc.net/images/Vol_15/Iss_3/15355_Hong_2021_E1_R.pdf
  25. Peti-Stantić, A., Keresteš, G., & Gnjidić, V. (2021). Can textbook analysis help us understand why Croatian students seldom read their textbooks? Technology, Knowledge and Learning: Learning mathematics, science and the arts in the context of digital technologies, 26(2), 293-310. https://doi.org/ 10.1007/s10758-020-09485-z Přejít k původnímu zdroji...
  26. Průcha, J. (2006). Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe. Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
  27. Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. 1. vyd. Brno: Paido.
  28. Rybová, J. a kol. (2017). Hravá přírodověda 5. Praha: Taktik International.
  29. Sikorová, Z. (1998). Problémy diagnostiky a výběru učebnic v práci učitele. In Pedagogická diagnostika 97: Sborník příspěvků z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika 97. Ostrava: Ostravská univerzita.
  30. Stasinakis, P. K. (2021). Analysis of Greek Textbooks about Marine Biology. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 2021, 17(2), e2234. https://doi.org/10.21601/ijese/9336 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Šulc, P. (2015). Evaluace kvality učebnic užívaných v rámci primárního školství v ČR. Vytvoření kvalitativního evaluačního rastru. Dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova.
  32. Vieweghová, T., Hrouda, L. (2014). Přírodověda 5. Brno: Nakladatelství Nová škola Brno, s. r. o.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.