e-Pedagogium 2021, 21(1):54-66 | DOI: 10.5507/epd.2020.021

Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol

Zbyněk Váchaa, Tomáš Ditrich
a Katedra biologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice

Příspěvek je zaměřen na dosahování vzdělávacích cílů v kognitivní a afektivní rovině u žáků na primárním stupni základních škol v závislosti na využití rozdílného výukového prostředí. V kontrolní skupině probíhala výuka v tradiční učebně, ve skupině experimentální v prostředí školní zahrady. Tematicky byla výuka zaměřena na běžně se vyskytující bezobratlé živočichy. Na výzkumném šetření spolupracovalo 225 žáků pátých tříd. Dosahování znalostních cílů bylo ověřováno na základě systému pre-test a post-test. Úroveň afektivních cílů byla zjišťována s pomocí dotazníku Likertova typu. Výsledky poukazují na statisticky významný vliv terénní výuky v prostředí školní zahrady na kognici v oblasti poznávání živočichů a na zájem žáků o dané téma.

Klíčová slova: terénní výuka, školní zahrada, primární stupeň ZŠ.

Impact of fieldwork education on performing cognitive and affective objectives in pupils at primary schools

The contribution explores the performance of educational objectives on cognitive and affective levels in pupils at lower primary schools subject to application of different educational environments. The control group was taught in a traditional classroom, while the experimental group was given lessons in the school garden. The theme of the lessons consisted in commonly occurring invertebrates. The total of 225 fifth-year pupils participated in the research survey. The performance of cognitive objectives was verified on the basis of the pre-test and post-test system. The level of affective objectives was determined by means of Likert type questionnaire. Results show a statistically significant impact of fieldwork education effected in the school garden on cognition in the area of identification of animals and pupils' interest in the topic concerned.

Keywords: fieldwork education, school garden, primary school.

Vloženo: 2. červen 2020; Revidováno: 4. listopad 2020; Přijato: 5. prosinec 2020; Zveřejněno: 2. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vácha, Z., & Ditrich, T. (2021). Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol. e-Pedagogium21(1), 54-66. doi: 10.5507/epd.2020.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abram, D. (2013). Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. Praha: DharmaGaia.
  2. Altman, D. G., & Bland, J. M. (1995). Statistics notes: the normal distribution. BMJ (Clinical research ed.), 310(6975), 298. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bell, A. C., & Dyment, J. E. (2006). Grounds for action: Promoting physical activity through school ground greening in Canada. Toronto: Evergreen.
  4. Blair, D. (2009). The child in the garden: an evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15-38. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Castagino, L. (2005). Gardens and Grade Level Expectations: The link between environmental education and standardized assessments. Providence: Brown University.
  6. Cutter-Mackenzie, A. (2008). Research Report 2: Multicultural school gardens. Melbourne: Gould Group press.
  7. Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2), 2-20. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Eshach, H. (2006). Bridging In-school and Out-of-school Learning: Formal, Non-Formal, and Informal Education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Ghasemi, A. & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: a guide for non-statisticians. International journal of endocrinology and metabolism, 10(2), 486-489. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Chawla, L. (2006). Learning to love the natural world enough to protect it. Barn, 2, 57-58. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Chráska, M (2011). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  13. Jančaříková, K. (2016). Problémy generace Z a alfa spojené s fenoménem odcizování člověka přírodě. Speciální pedagogika, 26(2), 131-134.
  14. Kaiser, Ch. (2013). Gärten der Zukunft: Pädagogischer Gartenbau an Waldorfschulen. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben.
  15. Kalhous, Z. & Obst, O., et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  16. Kangas, M., Vesterinen, O., Lipponen, L., Kopisto, K., Salo, L. & Krokfors, L. (2014). Students' agency in an out-of-classroom setting: Acting accountably in a gardening project. Learning. Culture and Social Interaction, 3(1), 34-42. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Khan, M. & Bell, R. (2019). Effects of a School Based Intervention on Children's Physical Activity and Healthy Eating: A Mixed- Methods Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 14-35 s. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Lautenschlager, L. & Smith, C. (2008). An Evaluation of inner-city youth garden program participants' dietary behavior and garden and nutrition knowledge. Journal of Agricultural Education, 49(4), 11-24. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Levickaitė, R. (2010). Generations X, Y, Z: How social networks form the concept of the world without borders. Vilnius: Gediminas Technical University.
  20. Lindner, M. (2014). Outdoor Projects in STEM: Results of a Research on Students' Learning and Motivation. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pvch/fi les/2011/11/PBE2014.pdf
  21. Lipponen, L. & Kumpulainen, K. (2011). Acting as accountable authors: Creating interactional spaces for agency work in teacher education. Teaching and Teacher Education, 5(27), 812-819. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Marada, M. (2006). Jak na výuku v terénu. Geografické rozhledy, XV(3), 2-5.
  23. McCrindle, M. (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Sydney: University of New South Wales Press.
  24. Miller, G. B. (2017). Outdoor Learning. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc.
  25. Muñoz, S. (2009). Children in the Outdoors. An Literature Review. Forres: Sustainable Development Research Centre.
  26. Norman, G. (2010). Likert scales, levels of measurement and the "laws" of statistics. Advances in health sciences education, 15(5), 625-632. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Ozer, E. J. (2007). The effects of school gardens on students and schools: Conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health Education Behaviour, 34(6), 846-863. DOI: 10.1177/1090198106289002. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Posnick-Goodwin, S. (2010). Meet generation Z. California Educator. 14(5), 8-18. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Reynolds-Keefer, L., Johnson, R., Dickenson, T. & McFadden, L. (2009) Validity Issues in the Use of Pictorial Likert Scales. Studies in Learning, Evaluation, Innovation and Development 6(3), 15-25.
  30. Rothstein, R. & Jacobsen, R. (2006). The Goals of Education. Michigan State University: Phi Delta Kappan. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Ryplová, R. (2017). Inquiry education in botany - a way to cope with plant blindness? Dostupné z http:// pages.pedf.cuni.cz/pvch/fi les/2018/05/PBE_2018_fi nal.pdf.
  32. Sawyer, S. F. (2009). Analysis of variance: the fundamental concepts. Journal of Manual & Manipulative Therapy, 17(2), 27E-38E. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Schnitter, J. (2011). Anguis in herba: Gartenpädagogik und Weltveredlung im Lebenswerk des schwedischen Agitators Olof Eneroth. Hamburg: disserta Verlag.
  34. Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
  35. Slavin, A. (2015). Marketers: Forget about Millennials. Gen Z Has Arrived. http://women2.com/2015/ 08/07/engage-gen-z-users/?hvid=5LyrgK.
  36. Smith, G. A. & Gruenevald, D. (2008). Place-based education in the global age: Local diversity. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  37. Sobel, D. (2004). Place-based education: Connecting classrooms and communities. Great Barrington: The Orion Society.
  38. Štrbová M. & Selická, D., (2018). Konzum ako hodnota v postmodernej spoločnosti. e-Pedagogium, 18(1), 33-46. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na prvním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80-90. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Vácha, Z., Chmelová, Š. & Ryplová, R. (2019). Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí. e-Pedagogium, 19(1), 37-49. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Vácha, Z. & Petr, J. (2013). Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, 4, 219-230.
  42. Williams, D. R. & Brown, J. D. (2011). Living soil and sustainability education: linking pedagogy with pedology. Journal of Sustainability Education, 6(2), 24-38.
  43. Wells, C. S., & Hintze, J. M. (2007). Dealing with assumptions underlying statistical tests. Psychology in the Schools, 44(5), 495-502. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Wolf, R. & Haubenhofer, D. (2015). Lernen und lehren im Garten. Wien: Hochschule für Agrar und Umweltpädagogik.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.