e-Pedagogium 2020, 20(2):47-58 | DOI: 10.5507/epd.2020.007

Fyzická aktivita žáků základních škol na tradiční státní škole a na jenské škole

Dita Culkováa, Veronika Procházkováb, Jan Sukc
a Department of Physical Education and Sports, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic
b Primary and Pre-primary Education, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic
c Department of English Language and Literature, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic

Studie se zabývá fyzickou aktivitou žáků základního věku na tradiční státní škole a alternativní školou využívající Jenský plán. Jejich fyzická aktivita je měřena mechanickými krokoměry a následně hloubkovými rozhovory. Sledované skupiny tvoří žáci třetí a páté třídy na vybraných školách. Výzkum ukázal a analyzoval fyzickou aktivitu studentů na základě jejich věku, pohlaví a typu školy.

Klíčová slova: pohybová aktivita, základní škola, tradiční pedagogika, alternativní pedagogika, Jenský plán, krokoměr.

Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and a Jena Plan School

The study discusses physical activity concerning pupils of elementary school age at a traditional state school and an alternative school utilizing Jena plan. Their physical activity is measured by mechanical pedometers and is followed by in-depth interviews. The monitored group consists of third and fifth graders at selected schools. The research has indicated and analysed students' physical activity based on their age, gender and the type of school.

Keywords: movement activity, elementary school age, traditional pedagogy, alternative pedagogy, Jena plan, pedometer.

Vloženo: 1. říjen 2019; Revidováno: 24. červen 2020; Přijato: 25. červenec 2020; Zveřejněno online: 25. červenec 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Culková, D., Procházková, V., & Suk, J. (2020). Fyzická aktivita žáků základních škol na tradiční státní škole a na jenské škole. e-Pedagogium20(2), 47-58. doi: 10.5507/epd.2020.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bláha, L., & Cihlář, D. (2010). Uplatňování chůze u osob se zrakovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2(2), 31-35.
  2. Bláha, L., & Cihlář, D. (2010). Uplatňování volnočasových pohybový aktivit a inaktivit u dětí na druhém stupni ZŠ. Česká kinantropologie, 4(2), 107-118.
  3. Blahutková, M., Pacholík, V., Póč, V., Hrnčiříková, I., & Smolka, O. (2008). Zvedni se a běž. Brno: Fakulta sportovních studií.
  4. Cox, M., Schofield, G., Greasley, N., & Kolt, G. (2006). Pedometer steps in primary school-aged children: A comparison of school-based and out-of-school activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 9 (1), 91-97. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Crouter, S. E., Schneider, P. L., Karabulut, M., & Bassett, D. (2003). Validity of 10 Electronic Pedometers for Measuring Steps, Distance, and Energy Cost. Medicine & Science in Sports & Exercise 35(8). 1455-60. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Kolář, J., Nehyba, J., & Lazarová, B. (2011). Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová, Konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 349-355). Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  8. Haapala, H., L. (2017). Finnish schools on the move: students' physical activity and school-related social factors (Disertation thesis). Available from: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/ 123456789/55965/3/978-951-790-442-1_Haapala_.pdf
  9. Jůva, V., & Svobodová, J. (1996). Alternativní školy. Brno: Paido.
  10. Kalman, M., Hamřík, Z., & Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut.
  11. Kenyon, D., B., Kubik, M. Y., Davey, C., Sirard, J., & Fulkerson, J. A. (2012). Alternative high school students' physical activity: role of self-efficacy. American journal of health behavior, 36(3), 300-310. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Machová, J., Kubátová, D., et al. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  13. Mužík, V., & Vlček, P. (2010). Škola, pohyb, zdraví. Brno: Masarykova univerzita
  14. Národní zpráva o pohybové aktivitě dětí a mládeže. (2018). Olomouc: Fakulta tělesné kultury.
  15. Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  16. Rýdl, K. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV.
  17. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví a dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  18. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Sobo, EJ. (2013). High Physical Activity Levels in Waldorf/Steiner Education Reflect Alternative Developmental Understandings. Education and Health. 3(1), 26-30.
  20. Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  21. Tröndle, P. (2008). Wellness: Domácí rozmazlování. Praha: Grada.
  22. Tudor-Locke, C., Lee, S. M., Morgan, C. F., Beighle, A., & Pangrazi, R. P. (2006). Children's Pedometer-Determined Physical Activity during the Segmented School Day. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38 (10), 1732-1728. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Tudor-Locke, C., Craig, C. L., Beets, M. W., Belton, S., Cardon, G. M., Duncan, S., Hatano, Y., Lubans, D. R., Olds, T. S., Raustorp, A., Rowe, D. A., Spence, J. C., Tanaka, S., & Blair, S. N. (2011). How many steps/day are enough? for children and adolescents. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 8, 78. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.