e-Pedagogium 2020, 20(2):25-36 | DOI: 10.5507/epd.2020.009
Efektivita využívání modelu formování sociální kompetence u předškolních dětí s mentálním postižením
- a postgraduate student of Chair of Special and Inclusive Education , of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko
Článek analyzuje stav problematiky sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Základní údaje o úrovních složek sociálních kompetencí jsou uvedeny pomocí diagnostické metodiky vyvinuté autorkami a je popsán autorský model utváření sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Byla provedena srovnávací analýza změn úrovní sociální způsobilosti ve fázi formování studie v kontrolních a experimentálních skupinách. Výsledky získané v praxi svědčí o účinnosti použití tohoto modelu v experimentální skupině ve fázi formování studie.
Klíčová slova: model tvorby sociálních kompetencí, předškoláků s mentálním postižením, složky sociálních kompetencí.
Effectiveness of the use of social competence formation model in preschool children with intellectual disabilities
The article analyzes the state of the issue of social competence of preschool children with intellectual disabilities. The baseline data of social competence components levels are given by means of the diagnostic methodology developed by the author. The author's model of social competence formation of preschool children with intellectual disabilities is described. A comparative analysis of changes in the levels of social competence at the molding stage of the study in the control and experimental groups is conducted. The results obtained in practice testify to the effectiveness of using the author's model in the experimental group at the molding stage of the study.
Keywords: model of social competence formation, preschoolers with intellectual disabilities, components of social competence.
Vloženo: 14. březen 2020; Revidováno: 26. květen 2020; Přijato: 4. září 2020; Zveřejněno online: 9. září 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Belitskaya, G., E. (2000). Social competence of the individual. Personality consciousness in a crisis society, № 8. 31-36.
- Bondar, V., I. (2003). Integration of children with disabilities into general education institutions: pros and cons. Defectology, No. 3. 2-5.
- Bozhovych, L., I. (1968). Personality and its formation in childhood (psychological study). Moscow: Enlightenment.
- Doktorovych, M., A. (2009). Social competence as a scientific problem. Psychology and society, No. 3. 144-147.
- Elkonin, D., B. (2007). Child psychology: textbook for students of higher education institutions. (4th edition). Moscow: Academy.
- Gavrilushkina, O., P. (2012). Social competence of normally developing children and their peers with disabilities in today's sociocultural environment. Bulletin of the Teaching-methodological association of Russian universities for psychological and pedagogical education, № 2 (3). 121-132.
- Kononko, O. L. (2005). Today's landmark - a competent personality. Preschool education, № 7. 4-5.
- Mudryk, A. K. (2008). Social intelligence and social competence. Practical psychology and social work, № 3. 4-6.
- Nafikova, L. A. (2004). Formation of the basics of social activity of visually impaired junior pupils in the process of artistic extracurricular activities. Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 14 "Theory and Methods of Art Education", Issue 1 (6).
- Nikolaieva, O., A. (2014). Formation of social competence in preschoolers with disabilities. Osov Pedagogical Readings "Education in the Modern World: New Time-New Solutions", № 1. 252-258.
- Ostrovska, K., O. (2009). Formation of social competences in children with a spectrum of autistic disorders. MP Dragomanov NPU Scientific Journal, Series 19. Correctional Pedagogy and Special Psychology, № 14. 226-232.
- Petrovska, L., A. (1989). Competence in communication: social and psychological training. Moscow: Moscow University Publishing House.
- Ponimanska, T., I. (2006). Preschool pedagogy. Tutorial. Kyiv: Academvydav.
- Pozdniakova, O., L. (2008). Organization of educational work according to the technology of projective life realization. Defectology, № 1. 33-37.
- Sinyov, V., M., Matvieieva, M., P., Khokhlina, O. P. (2008). Psychology of a mentally retarded child: a textbook. Kyiv: Knowledge.
- Sodomnova, N., B.-Ts. (2013). Features of formation of social competences in preschoolers with disabilities. Theory and practice of social development, № 12. 195-200.
- Telna, O., A. (2008). Social activity of blind students as a socio-psychological problem. Scientific journal of NPU named after MP Dragomanov. Series 19. Correctional Pedagogy and Psychology, Issue 10. 292-297.
- Trubaichuk, L., V. (2010). Formation of social competence as a factor of development of children's giftedness. Preschool education, № 6. 45-47.
- Vygotsky, L., S. (2004). Child developmental psychology. Moscow: Exmo.
- Vysotska, A., M. (2015). Program for development of preschool children with mental retardation "Formation of social skills": method. recommend. Ternopil: Traveler.
- Zaporozhets, A., V. (1978). Importance of early childhood for the formation of a child's personality. In Antsyferova, L. (Ed.), The principle of development in psychology (pp. 243-267). Moscow: Science.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.