e-Pedagogium, 2018 (roč. 18), číslo 4

Úvod

Introduction

Editorial board

e-Pedagogium 2018, 18(4):5-6  

Odborné články a statě

K dalším možnostem zkvalitnění výuky na vysoké škole

One More Way How to Improve the Higher Education Teaching

Dana Dobrovská

e-Pedagogium 2018, 18(4):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2018.041  

Značná část vysokoškolské výuky směřuje k potlačení zapojení emocí a upřednostňuje strohý analytický odstup. Ve výuce učitelé většinou usilují o přiblížení se idealizovanému modelu studenta, jehož studijní aktivity probíhají v logicky přesném schématu uvažování. Studenti si tak navykají na tradiční výuku mající podobu takto pojatého učiva. Tradiční formát vysokoškolské přednášky nemusí být nejúčinnějším prostředkem, jak studijní materiál studentům zprostředkovat. Proto by učitelé neměli zanedbávat vliv emocí, jež mohou hrát při vyučování značnou roli.Není pochyb o tom, že studenti mají v oblibě přednášky některých učitelů více než jiných. Sociální...

Srovnání profesní kariéry učitelů dětí předškolního věku a učitelů na základních školách: kvalitativní výzkumné šetření

A Comparison of Professional Careers of Early Childhool Teachers: A Qualitative Investigation

Adriana Wiegerová, Beáta Deutscherová

e-Pedagogium 2018, 18(4):16-26 | DOI: 10.5507/epd.2018.042  

Cílem této studie bylo popsat vývoj kariéry učitelů dětí předškolního věku a učitelů na základních školách. Teoretická část této studie shrnuje znalosti o profesi učitele a vývoji profesní kariéry. Výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu jsou prezentovány v empirické části. Uvedené údaje byly získány prostřednictvím dvaceti hloubkových rozhovorů, které byly provedeny s učiteli a řediteli mateřských škol a učiteli a řediteli základních škol. Na základě analýzy a zpracování rozhovorů byly identifikovány kategorie, které zachycují různé kariéry učitelů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat vedlo k vytvoření teoretického modelu kariérního postupu...

Subjektivní odpovědnost studenta učitelství za žákovské výsledky: pilotní studie

Pre-service Teacher Subjective Responsibility for Pupil Outcomes: Pilot Study

Veronika Pečivová

e-Pedagogium 2018, 18(4):27-40 | DOI: 10.5507/epd.2018.043  

Přestože je odpovědnost učitele tématem, kterým se výzkumná šetření zabývají poměrně často, méně pozornosti se věnuje tomu, jak učitel vnímá svou odpovědnost za výsledky žáků. Tato studie předkládá výsledky pilotního kvantitativního dotazníkového šetření u studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy jedné české univerzity s cílem ukázat přístup studentů učitelství k jejich subjektivní odpovědnosti za žákovský úspěch či neúspěch. Výsledky předvýzkumu naznačují, že studenti učitelství mají tendenci připisovat si větší odpovědnost za žákův úspěch než za jeho neúspěch. Jelikož výsledky našeho kvantitativního dotazníkového šetření neposkytují komplexnější...

Sdílení pedagogických znalostí mezi studentkou učitelství a její cvičnou učitelkou v průběhu pedagogické praxe

Sharing pedagogical knowledge between student teacher and her training teacher in the course of pedagogical practice

Kateřina Cásková, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2018, 18(4):41-56 | DOI: 10.5507/epd.2018.044  

Cílem této empirické sondy je ilustrovat prostřednictvím dat z případové studie pedagogické znalosti, které vznikly v procesu sdílení mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství. Nejdříve jsou vymezena teoretická východiska. Následně je věnována pozornost sdílení pedagogických znalostí, které je realizováno v modelu učednictví. Poté je představena metodologie, tedy: výzkumný problém, design, výběr vzorku, metoda sběru, analýzy a interpretace dat. Na základě analýzy dat bylo zjištěno, že sdílení odehrávající se v modelu učednictví má vliv na efektivnější profesní přípravu. Rozdílné zkušenosti cvičné učitelky a studentky mnohdy brání porozumění pozorovaného...

Výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na genderovou problematiku v literatuře pro děti a mládež a její reflexi v pedagogické praxi

Results of a questionnaire survey focused on gender issues in the literature for children and youth and its reflection in pedagogical practice

Veronika Švecová, Vlasta Řeřichová

e-Pedagogium 2018, 18(4):57-67 | DOI: 10.5507/epd.2018.045  

Příspěvek prezentuje vybrané výsledky výzkumu zaměřeného na učitele českého jazyka na 2. stupni základních škol, jehož hlavním cílem bylo popsat aktuální stav a možnosti reflexe genderové problematiky v hodinách literární výchovy. Vyhodnocením výsledků získaných z nestandardizovaného dotazníku jsme získali odpovědi na pět stanovených výzkumných problémů. Výzkum se orientoval na faktory, které ovlivňují využití literárního textu jakožto média odrážejícího genderový řád společnosti v hodinách literární výchovy, a na faktory související s utvářením názorů vyučujících na genderové stereotypy v současné literatuře pro děti a mládež.

Rozvoj výukových programů pro cestovní ruch založených na kulturních hodnotách v Maduře

The Development of Tourism-Aware Curriculum Based On the Cultural Values in Madura

Suryo Tri Saksono, Sulaiman, Chairul Anam, Mujtahidin

e-Pedagogium 2018, 18(4):68-78 | DOI: 10.5507/epd.2018.046  

Cílem tohoto výzkumu je analyzovat kulturní hodnoty Madury, které budou sloužit jako základní rámec a obsah rozvoje učebních osnov, které mohou být realizovány ve škole. Tento výzkum využívá přístup výzkumu rozvoje. Výsledky ukazují: Madurský hodnotový systém je velmi silný s náboženskou a magickou nuancí. Madurská kulturní hodnota, která je zdrojem a obsahem (základními hodnotami) vývoje modelu učebních osnov v Maduře, se skládá z osmi elementů: náboženství, zdvořilost, vzájemná spolupráce, čistota, tvořivost, sociální povědomí, pohostinnost a přátelství k životnímu prostředí. Hlavním faktorem vývoje učebních osnov v Maduře je Kiai jako náboženská...

Dovednost budoucích učitelů nefilologických předmětů překládat strukturálně odlišné věty

Non-linguist future teachers' translation skills of structurally different clauses

Linda Chmelařová

e-Pedagogium 2018, 18(4):79-87 | DOI: 10.5507/epd.2018.047  

Příspěvek se zabývá dovednostmi budoucích učitelů nefilologického zaměření v oblasti překladu vybraných větných celků z angličtiny do češtiny. Vybrané větné struktury jsou souvětí s vedlejší větou, která obsahuje ing příčestí a je strukturálně odlišná od svého českého ekvivalentu. Teoretická část také analyzuje verbální tendence češtiny a nominální tendence angličtiny, které mají za následek strukturální odlišnosti obou jazyků. Praktická část popisuje samotný výzkum a nabízí vyhodnocení překladu jednotlivých vět s ohledem na jejich strukturální charakter.

Metoda analýzy situačních faktorů o problémech a jeho učebních potřebách

The method of situational factors analysis about problems and its teaching essentials

Xu Bo

e-Pedagogium 2018, 18(4):88-98 | DOI: 10.5507/epd.2018.048  

Existuje blízký vztah problému a situace, komplex situačních faktorů a jejich vzájemné vztahy obsahují řešení problémů. Prostřednictvím definice problémů, problémových situací, analýzy interních a externích situačních faktorů a jejich interakčních vztahů, zkoumání a rozlišování faktorů a jejich vztahů je cílem této metody pomoci studentům porozumět a charakterizovat problémy lépe a poté hledat řešení problémů pomocí klíčových slov k situačním faktorům problému. Při použití této metody by učitelé měli věnovat pozornost kombinaci teoretických vysvětlení a praktických analýz, přičemž plně zohledňují charakteristiky studentského myšlení a využívají jiné...

Neurologické hodnocení a vzdělávání osob se specifickými poruchami učení v Nigerii

Neurological assessment and education of learners with specific learning disabilities in Nigeria

James Bassey Ejue, Orim Samuel Orim

e-Pedagogium 2018, 18(4):99-106 | DOI: 10.5507/epd.2018.049  

Tato studie zkoumala vztah mezi neurologickým hodnocením a výukou žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na možnosti umístění a navrhování vzdělávacích programů. Pro výzkum bylo použito průzkumu a kvantitativního přístupu, 180 odborníků z oblasti specifických poruch učení bylo účelově vybráno z terciárních institucí a speciálních vzdělávacích center v Nigérii. Jako nástroj pro sběr dat byl použit dotazník s 21 položkami s koeficientem spolehlivosti 78,6 a metodou pro analýzu dat byl použit Pearsonův korelační koeficient. Výsledek zjištění naznačuje, že mezi zkoumanými a měřenými proměnnými existuje silná pozitivní korelace. Na základě výsledku...