e-Pedagogium 2018, 18(4):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2018.041
K dalším možnostem zkvalitnění výuky na vysoké škole
- Doc. PhDr. Dana Dobrovská, CSc., Masaryk Institute of Advanced Studies, Czech Technical University in Prague, Kolejní 2a, 160 00 Prague 6, Czech Republic, E-mail: dana.dobrovska@muvs.cvut.cz
Značná část vysokoškolské výuky směřuje k potlačení zapojení emocí a upřednostňuje strohý analytický odstup. Ve výuce učitelé většinou usilují o přiblížení se idealizovanému modelu studenta, jehož studijní aktivity probíhají v logicky přesném schématu uvažování. Studenti si tak navykají na tradiční výuku mající podobu takto pojatého učiva. Tradiční formát vysokoškolské přednášky nemusí být nejúčinnějším prostředkem, jak studijní materiál studentům zprostředkovat. Proto by učitelé neměli zanedbávat vliv emocí, jež mohou hrát při vyučování značnou roli.
Není pochyb o tom, že studenti mají v oblibě přednášky některých učitelů více než jiných. Sociální psychologie a sociologie se již v minulosti zabývala tématem charismatických lídrů a snažila se vymezit jejich osobnostní profil a metody, jichž používají.
V našem příspěvku se budeme zabývat konceptem charismatu učitele a pokusíme se identifikovat, co je pro charismatickou výuku typické.
Klíčová slova: vyučování; učení; učitelovo chování; charisma; charismatická výuka
One More Way How to Improve the Higher Education Teaching
Much of higher education stresses the elimination of emotions in exchange for cool, analytic detachment. The idealized picture of the impartial student who engages in logically precise reasoning is the traditional norm to which we wish our students to aspire. Students confronted with the average university teaching are often left baffled why anyone would devote his or her life to the study of such limp material. But the traditional lecture format is not always the most effective way of transferring information. That is why we should pay attention to the powerful affective impact that a live lecture can deliver.
There is no doubt students like to attend some teachers' classes more than the other's. Social psychology and sociology researched the topic of charismatic leaders trying to analyse their personal profiles and methods.
In our paper we intend to shed more light on the concept of teacher charisma and to identify qualities charismatic teaching is characterized by.
Keywords: teaching; learning; teacher behaviour; charisma; charismatic teaching
Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Bryson, C. & Hand, L. (2007). The Role of Engagement in Inspiring Teaching and Learning. Innovations in Education and Teaching and Learning, 44(4), 349-362, DOI: 10.1080/14703290701602748.
Přejít k původnímu zdroji...
- Davies, J., W. et al. (2006). What Makes a Good Engineering Lecturer? \\ put Their Thoughts in Writing. European Journal in Engineering Education, 31(5), 543-553. DOI: 10.1080/03043790600797285.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobrovská, D. (2016). Motivation to Soft Skills Education and Training in Engineering Education. In Miština, J. & Hrmo, R. Key Competencies and the Labour Market. Scientific Monograph. Warsaw: Warsaw Management University Publishing House.
- Dobrovská, D. (2017a). Academic Readiness of Mature-Age Students. In Advances in Intelligent Systems and Computing. London: Springer, pp. 525-531.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobrovská, D. (2017b). Quality Engineering Teaching for Quality Engineering Learning. In Edulearn Proceedings, pp. 6785-6789.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobrovská, D. (2018). Measuring Teacher Charisma. Media4u, 2.
- Eatwell, R. (2014). The Concept and Theory of Charisma (PDF Download Available). From: https://www.researchgate.net/publication/233349421_The_Concept_nd_Theory_of_Charisma [accessed Mar 21 2018].
- Koehler, M. J. & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
- Labaree, D. F. (2000). On the nature of teaching and teacher education: Difficult practices that look easy. Journal of Teacher Education, 51(3), 228-233.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lin, S. & Huang, Y. (2014). Examining Teaching Charisma and its Relation to Student Engagement. Cross-Cultural Communication,10(6), 1-8.
- Milojkovic, J., D. & Zimbardo, P., C. (1980). Charismatic teaching: Its nature and development. In University of Maryland University College., École polytechnique fédérale de Lausanne., & International Conference on Improving University Teaching. Improving University Teaching: Sixth International Conference: July 9-12, 1980, Lausanne Switzerland. University of Maryland University College.
- Minchew, S., S. (2001). Teaching English with Humour and Fun. American Secondary Education. 30(1), pp. 58-68.
- Neumann, D., L. (2018). Statistics? You must be Joking: The Application and Evaluation of Humour when Teaching Statistics. Retrieved 2018, February 10 from http://www.amstat.org/publications/jse/v17n2/neumann.pdf
- Ramsden, P. (2003). Learning to Teach in Higher Education. 2nd Edition. London: Routledge Falmer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weber, M. (1997). Autorita, etika a společnost. Praha: Mladá fronta, 1997.
- Zimbardo, P. (2003). Charismatic Teaching = Energized Students. Monitor, 34(10), 28-36.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.