e-Pedagogium 2018, 18(4):99-106 | DOI: 10.5507/epd.2018.049
Neurologické hodnocení a vzdělávání osob se specifickými poruchami učení v Nigerii
- James Bassey Ejue, Ph.D., Federal College of Education (FCE), Obudu, Cross River State, Email: info@fceobudu.edu.ng
- Orim Samuel Orim Ph.D., Department of Special Education, University of Calabar, E-mail: samuelorim1@gmail.com
Tato studie zkoumala vztah mezi neurologickým hodnocením a výukou žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na možnosti umístění a navrhování vzdělávacích programů. Pro výzkum bylo použito průzkumu a kvantitativního přístupu, 180 odborníků z oblasti specifických poruch učení bylo účelově vybráno z terciárních institucí a speciálních vzdělávacích center v Nigérii. Jako nástroj pro sběr dat byl použit dotazník s 21 položkami s koeficientem spolehlivosti 78,6 a metodou pro analýzu dat byl použit Pearsonův korelační koeficient. Výsledek zjištění naznačuje, že mezi zkoumanými a měřenými proměnnými existuje silná pozitivní korelace. Na základě výsledku studie bylo mimo jiné doporučeno, aby rodiče byli informováni o významu neurologického hodnocení dětí; zvláštní pozornost by měla být věnována neurologickému hodnocení studentů se specifickými poruchami učení jako parametru pro kvalitní vzdělávání; odborníci v oboru by měli spolupracovat s neuropsychology a poskytovat služby v souladu s celosvětovou osvědčenou praxí; a šablony a kodexy chování by měly být vypracovány tak, aby vedly tento proces v Nigérii.
Klíčová slova: neurologie, hodnocení, umístění, výuka, poruchy učení
Neurological assessment and education of learners with specific learning disabilities in Nigeria
This study investigated the relationship between neurological assessment and education of learners with specific learning disabilities with particular focus on placement options and the design of instructional programme. Survey design and quantitative approach was used, 180 professionals in specific learning disabilities were purposively sampled from tertiary institutions and special education centers in Nigeria. A 21 item questionnaire with reliability coefficient of 78.6 was used as instrument for data collection and method for data analysis was Pearson product correlation. The result of the findings indicates that there is a strong positive correlation between the variables investigated and measured. Based on the result of the study it was recommended among others that, parents should be educated on relevance of neurological assessment of the children, particular attention should be given to neurological assessment of learners with specific learning disabilities as a parameter for quality education, professionals in the field should partner with Neuropsychologist to provide services in line with global best practices, template and code of conduct should be developed to guide the process in Nigeria.
Keywords: Neurology, assessment, placement, instruction, learning disabilities
Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Alfonso, V., C. & Flauagan, D., P. (2018). Essentials of specific learning disabilities identification. 2nd Edition. New Jersey: John Wiley & Son.
- Glaeser, B. & Cote, D. (2012). Neurological basis of learning disabilities: Implications for educational practice. UC Davis Mind Institute. [online]. Retireved from https://www.youtube.com/watch?v=gyOIViAl2sU.
- Bartoňová, M (2014). Approaches to students with learning disorders in inclusive schools' environment. Brno: Munipress.
- Ejue, J., B., Orim, S., O. & Ndifon, F., O. (2012). Early neurological assessment and prevention of learning disabilities in Nigeria. Akamkpa Journal of Education 2(1), 65-75.
- Eno, P., N. & Orim, S., O. (2015). Models and issues in identification of children with learning disabilities: Implication for professionals in Nigeria. In O. Akinola (Ed). Child care & special needs education in Nigeria. Abuja: CELDA.
- Learning Disabilities Association of Canada. (2012). Prevalence of learning disability. [online]. Retrieved from www.ldac-act.ca/learn-more/ld-basics/prevalence-of lds.
- Lerner, J., W. (1997). Learning disabilities: Diagnosis and teaching strategies. 7th edition. Boston: Houghton Mifflin Company.
- Orim, S., O. (2018). Teachers' utilization of instructional accommodations in teaching learners with dysgraphia in Cross River and Akwa-Ibom state. (Dissertation thesis). Olomouc: Institute of Special Education Studies, UP.
- Pierangelo, R. & Giuliani, G. (2006). Learning disabilities: A practical approach to foundations, assessment, diagnosis and teaching. Boston, MA: Pearson/Allyn and Bacon.
- Smith, D., D. (2007). Introduction to special education: Making a difference. 6th edition. Boston: Pearson/Allen and Bacon.
- Werner, H. & Strauss, A. (1990). Causal factor in low performance. American Journal of Mental Deficiency, 45, 213-218.
- Wong, B. & Butler, D., L. (Eds.). (2012). Learning About Learning Disabilities. 4th Edition. San Diego, US: Elsevier Inc.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.