e-Pedagogium, 2012 (roč. 12), číslo 1

Recenzenti e-Pedagogium - ročník 2011

E-PEDAGOGIUM - ROČNÍK 2011

e-Pedagogium 2012, 12(1):173-177  

Úvod

Editorial

Vlasta Cabanová

e-Pedagogium 2012, 12(1):5  

Články

Prožitkové, zážitkové, nebo zkušenostní učení?

Experiential Learning - Czech Translation and Its Meanings?

Vít Dočekal

e-Pedagogium 2012, 12(1):9-17 | DOI: 10.5507/epd.2012.002  

Tento článek se věnuje terminologickému vyjasnění pojmenování cyklu učení, který bývá často spojován se jménem Davida A. Kolba. Argumentace vede od rozlišení prožitku, zážitku a zkušenosti k návrhu vhodného výběru mezi těmito termíny při pojmenování učebního cyklu. Metodou práce je studium již založeného a argumentovaného jazykového užívání uvedených termínů v odborných českých i cizojazyčných zdrojích.

Aktivace sociálních stereotypů a výkon ve zkouškovém testu

Activation of social stereotypes and performance in an exam test

Marek Franěk, Věra Strnadová

e-Pedagogium 2012, 12(1):18-31 | DOI: 10.5507/epd.2012.003  

Bylo pozorováno, že priming, který vyvolává aktivaci stereotypu vzdělaného člověka, může vést ke zlepšení výkonu ve vědomostním testu (Dijksterhuis, van Knippenberg, 1998). Uskutečnili jsme dva experimenty v reálných školních podmínkách. V prvním experimentu studenti psali pololetní test. Těsně před psaním testu proběhl priming na stereotyp univerzitního učitele nebo uklízečky. Výsledky ukázaly, že osoby, které byly před testem vystaveny primingu na stereotyp univerzitního učitele, měly nepatrně lepší výkon než osoby, které byly vystaveny primingu na stereotyp uklízečky. Signifikantní rozdíly mezi oběma podmínkami byly zjištěny pouze mezi muži studujícími...

Úloha tutora v e-learningových kurzech

Tutor's role in eLearning courses

Blanka Frydrychová Klímová, Petra Poulová

e-Pedagogium 2012, 12(1):32-45 | DOI: 10.5507/epd.2012.004  

Učitelé stále hledají další cesty jak zvýšit kvalitu svého vyučování. Používání nových informačních technologií se stává v současné době nedílnou součástí vzdělávání. Ty umožnily učitelům znovu definovat některé strategie a koncepty vyučování a učení. Vznikly tak například distanční počítačové kurzy. Jednou z opor distančního vyučování, která je velmi využívána na Univerzitě Hradec Králové, je e-learning. Článek se zamýšlí nad tím, jak se tradiční role učitele mění vlivem e-learningových kurzů a jaké jsou hlavní předpoklady pro vyučování/ tutorování v těchto kurzech. Navíc článek podává výsledky výzkumu menšího rozsahu, který byl proveden mezi učiteli...

Burnout syndróm a subjektívna pohoda učiteľov

Burnout and subjective well-being of teachers

Nikoleta Izdenczyová

e-Pedagogium 2012, 12(1):46-60 | DOI: 10.5507/epd.2012.005  

Článok sa zameriava na problematiku príčin a dôsledkov učiteľského stresu. Zhrnuté sú poznatky viacerých výskumných štúdií, zameraných na odhalenie zdrojov stresu a burnout syndrómu u učiteľov. Pozornosť je venovaná vplyvu burnout syndrómu na subjektívnu pohodu, ako aj premenným, ktoré moderujú vplyv pracovných stresorov a burnout syndrómu na subjektívnu pohodu učiteľov. K týmto moderujúcim premenným patria copingové stratégie, sociálna opora a osobnostné premenné ako osobná zdatnosť (self-efficacy), sebaúcta, umiestnenie kontroly (locus of control).

Teorie učení a jejich odraz v distančním vzdělávání realizovaném formou e-learningu

Theories of learning and their impact on distance education realized through e-learning

Milan Klement

e-Pedagogium 2012, 12(1):61-81 | DOI: 10.5507/epd.2012.006  

Využití informačních a komunikačních technologií při vzdělávání na všech typech škol se stává samozřejmostí. Některé moderní formy studia, v rámci českých i zahraničních vysokých škol, jsou dokonce na použití informačních a komunikačních technologií postaveny. Uvedené skutečnosti kladou nové podněty pro rozvoj pedagogické teorie, a to především v oblasti uplatňování nových koncepcí teorií učení, které je nutné důsledně využívat i v rámci plně elektronických forem vzdělávání, jaké představuje také distanční vzdělávání realizované formou e-learningu, či jeho některé novější typy jako m-learning, e-twinning či blended learning.Předložená stať se zabývá...

Pracovní zátěž a stres v povolání učitele (přehledová studie)

Teachers' Workload and Stress (Overview Study)

Luboš Krninský

e-Pedagogium 2012, 12(1):82-108 | DOI: 10.5507/epd.2012.007  

Studie předkládá definici stresu a pracovní zátěže a vztahuje tuto problematiku k profesi učitele. Jednak se věnuje složkám pracovní zátěže, jež vzniká při výkonu učitelského povolání, jednak ve stručnosti předkládá převzaté teoretické paradigma psychické části této zátěže. Dále studie nabízí výběr tuzemských a několika zahraničních výzkumů na toto téma. Pouze okrajově je zmíněna problematika zvládání zátěže a stresu učiteli a jejich dopadů na osobnost a zdraví pedagogů.

Oblíbenost vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy

Popularity teaching process for pupils 1st grades primary schools

Šárka Mikesková

e-Pedagogium 2012, 12(1):109-126 | DOI: 10.5507/epd.2012.008  

Studie, která má charakter výzkumné sondy, analyzuje problematiku oblíbenosti vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy. Přináší seřazení výukových postupů podle oblíbenosti u žáků a tento názor srovnává s domněnkami učitelů o představách žáků. Cílem výzkumu bylo získat představu o tom, které vyučovací postupy žáci upřednostňují a které odsouvají do pozadí. Respondenty výzkumného šetření bylo dvacet pět žáků ze 4. a 5. tříd základní školy a 12 pedagogů vyučujících na 1. stupni základní školy. Pro daný výzkum byla zvolena metoda dotazování. Formou dotazníku se sémantickým diferenciálem byly zjišťovány názory žáků a pedagogů na výukové strategie....

Faktor času a resilience v rodinách s dítětem se sluchovým postižením

The time factor and resilience in families with hearing impaired child

Miloň Potměšil, Adéla Hanáková, Eva Urbanovská

e-Pedagogium 2012, 12(1):127-143 | DOI: 10.5507/epd.2012.009  

V současné době se dostala kvalita života do popředí zájmu pracovníků v pomáhajících profesích. Výzkum byl zaměřen na zjištění a popis faktorů, které se podílejí na míře a efektivitě speciálněpedagogických postupů, využívaných ke zvýšení resilience rodiny vychovávající dítě s postižením sluchu. Cílovými skupinami byly rodiny s dítětem se sluchovým postižením. Dotazníkovou metodou doplněnou analýzou případových studií byly popsány specifické postupy z hlediska poskytovatelů a z hlediska rodin. Rodinná resilience bude ve výzkumu pojímána jako součást parametru kvality života.

Recenze

Odborná práce bestsellerem?

Milena Öbrink Hobzová

e-Pedagogium 2012, 12(1):147-148  

Rozvoj morálního vědomí žáků

Radim Chmelík

e-Pedagogium 2012, 12(1):149-151  

Jak eliminovat problémové chování dětí aneb nekázeň jako fenomén 21. století

Jaroslava Kunstová

e-Pedagogium 2012, 12(1):152-154  

Muzikoterapie a specifické poruchy učení

Eva Martinková

e-Pedagogium 2012, 12(1):155-157  

Rozumově nadané děti s dyslexií

Eva Martinková

e-Pedagogium 2012, 12(1):158-159  

Interpretace poezie na základní a střední škole

Vlasta Řeřichová

e-Pedagogium 2012, 12(1):160-162  

Proč zpíváme?

Vítězslav Šlahař

e-Pedagogium 2012, 12(1):163-165  

Mediace v teorii a praxi

Jiří Vrba

e-Pedagogium 2012, 12(1):166-169  

Když naše dítě nemluví plynule

Monika Weilová

e-Pedagogium 2012, 12(1):170-171