e-Pedagogium, 2012 (roč. 12), číslo 1
Recenzenti e-Pedagogium - ročník 2011
E-PEDAGOGIUM - ROČNÍK 2011
e-Pedagogium 2012, 12(1):173-177
Úvod
Editorial
Vlasta Cabanová
e-Pedagogium 2012, 12(1):5
Články
Prožitkové, zážitkové, nebo zkušenostní učení?
Experiential Learning - Czech Translation and Its Meanings?
Vít Dočekal
e-Pedagogium 2012, 12(1):9-17 | DOI: 10.5507/epd.2012.002
Tento článek se věnuje terminologickému vyjasnění pojmenování cyklu učení, který bývá často spojován se jménem Davida A. Kolba. Argumentace vede od rozlišení prožitku, zážitku a zkušenosti k návrhu vhodného výběru mezi těmito termíny při pojmenování učebního cyklu. Metodou práce je studium již založeného a argumentovaného jazykového užívání uvedených termínů v odborných českých i cizojazyčných zdrojích.
Aktivace sociálních stereotypů a výkon ve zkouškovém testu
Activation of social stereotypes and performance in an exam test
Marek Franěk, Věra Strnadová
e-Pedagogium 2012, 12(1):18-31 | DOI: 10.5507/epd.2012.003
Bylo pozorováno, že priming, který vyvolává aktivaci stereotypu vzdělaného člověka, může vést ke zlepšení výkonu ve vědomostním testu (Dijksterhuis, van Knippenberg, 1998). Uskutečnili jsme dva experimenty v reálných školních podmínkách. V prvním experimentu studenti psali pololetní test. Těsně před psaním testu proběhl priming na stereotyp univerzitního učitele nebo uklízečky. Výsledky ukázaly, že osoby, které byly před testem vystaveny primingu na stereotyp univerzitního učitele, měly nepatrně lepší výkon než osoby, které byly vystaveny primingu na stereotyp uklízečky. Signifikantní rozdíly mezi oběma podmínkami byly zjištěny pouze mezi muži studujícími...
Úloha tutora v e-learningových kurzech
Tutor's role in eLearning courses
Blanka Frydrychová Klímová, Petra Poulová
e-Pedagogium 2012, 12(1):32-45 | DOI: 10.5507/epd.2012.004
Učitelé stále hledají další cesty jak zvýšit kvalitu svého vyučování. Používání nových informačních technologií se stává v současné době nedílnou součástí vzdělávání. Ty umožnily učitelům znovu definovat některé strategie a koncepty vyučování a učení. Vznikly tak například distanční počítačové kurzy. Jednou z opor distančního vyučování, která je velmi využívána na Univerzitě Hradec Králové, je e-learning. Článek se zamýšlí nad tím, jak se tradiční role učitele mění vlivem e-learningových kurzů a jaké jsou hlavní předpoklady pro vyučování/ tutorování v těchto kurzech. Navíc článek podává výsledky výzkumu menšího rozsahu, který byl proveden mezi učiteli...
Burnout syndróm a subjektívna pohoda učiteľov
Burnout and subjective well-being of teachers
Nikoleta Izdenczyová
e-Pedagogium 2012, 12(1):46-60 | DOI: 10.5507/epd.2012.005
Článok sa zameriava na problematiku príčin a dôsledkov učiteľského stresu. Zhrnuté sú poznatky viacerých výskumných štúdií, zameraných na odhalenie zdrojov stresu a burnout syndrómu u učiteľov. Pozornosť je venovaná vplyvu burnout syndrómu na subjektívnu pohodu, ako aj premenným, ktoré moderujú vplyv pracovných stresorov a burnout syndrómu na subjektívnu pohodu učiteľov. K týmto moderujúcim premenným patria copingové stratégie, sociálna opora a osobnostné premenné ako osobná zdatnosť (self-efficacy), sebaúcta, umiestnenie kontroly (locus of control).
Teorie učení a jejich odraz v distančním vzdělávání realizovaném formou e-learningu
Theories of learning and their impact on distance education realized through e-learning
Milan Klement
e-Pedagogium 2012, 12(1):61-81 | DOI: 10.5507/epd.2012.006
Využití informačních a komunikačních technologií při vzdělávání na všech typech škol se stává samozřejmostí. Některé moderní formy studia, v rámci českých i zahraničních vysokých škol, jsou dokonce na použití informačních a komunikačních technologií postaveny. Uvedené skutečnosti kladou nové podněty pro rozvoj pedagogické teorie, a to především v oblasti uplatňování nových koncepcí teorií učení, které je nutné důsledně využívat i v rámci plně elektronických forem vzdělávání, jaké představuje také distanční vzdělávání realizované formou e-learningu, či jeho některé novější typy jako m-learning, e-twinning či blended learning.Předložená stať se zabývá...
Pracovní zátěž a stres v povolání učitele (přehledová studie)
Teachers' Workload and Stress (Overview Study)
Luboš Krninský
e-Pedagogium 2012, 12(1):82-108 | DOI: 10.5507/epd.2012.007
Studie předkládá definici stresu a pracovní zátěže a vztahuje tuto problematiku k profesi učitele. Jednak se věnuje složkám pracovní zátěže, jež vzniká při výkonu učitelského povolání, jednak ve stručnosti předkládá převzaté teoretické paradigma psychické části této zátěže. Dále studie nabízí výběr tuzemských a několika zahraničních výzkumů na toto téma. Pouze okrajově je zmíněna problematika zvládání zátěže a stresu učiteli a jejich dopadů na osobnost a zdraví pedagogů.
Oblíbenost vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy
Popularity teaching process for pupils 1st grades primary schools
Šárka Mikesková
e-Pedagogium 2012, 12(1):109-126 | DOI: 10.5507/epd.2012.008
Studie, která má charakter výzkumné sondy, analyzuje problematiku oblíbenosti vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy. Přináší seřazení výukových postupů podle oblíbenosti u žáků a tento názor srovnává s domněnkami učitelů o představách žáků. Cílem výzkumu bylo získat představu o tom, které vyučovací postupy žáci upřednostňují a které odsouvají do pozadí. Respondenty výzkumného šetření bylo dvacet pět žáků ze 4. a 5. tříd základní školy a 12 pedagogů vyučujících na 1. stupni základní školy. Pro daný výzkum byla zvolena metoda dotazování. Formou dotazníku se sémantickým diferenciálem byly zjišťovány názory žáků a pedagogů na výukové strategie....
Faktor času a resilience v rodinách s dítětem se sluchovým postižením
The time factor and resilience in families with hearing impaired child
Miloň Potměšil, Adéla Hanáková, Eva Urbanovská
e-Pedagogium 2012, 12(1):127-143 | DOI: 10.5507/epd.2012.009
V současné době se dostala kvalita života do popředí zájmu pracovníků v pomáhajících profesích. Výzkum byl zaměřen na zjištění a popis faktorů, které se podílejí na míře a efektivitě speciálněpedagogických postupů, využívaných ke zvýšení resilience rodiny vychovávající dítě s postižením sluchu. Cílovými skupinami byly rodiny s dítětem se sluchovým postižením. Dotazníkovou metodou doplněnou analýzou případových studií byly popsány specifické postupy z hlediska poskytovatelů a z hlediska rodin. Rodinná resilience bude ve výzkumu pojímána jako součást parametru kvality života.
Recenze
Odborná práce bestsellerem?
Milena Öbrink Hobzová
e-Pedagogium 2012, 12(1):147-148
Rozvoj morálního vědomí žáků
Radim Chmelík
e-Pedagogium 2012, 12(1):149-151
Jak eliminovat problémové chování dětí aneb nekázeň jako fenomén 21. století
Jaroslava Kunstová
e-Pedagogium 2012, 12(1):152-154
Muzikoterapie a specifické poruchy učení
Eva Martinková
e-Pedagogium 2012, 12(1):155-157
Rozumově nadané děti s dyslexií
Eva Martinková
e-Pedagogium 2012, 12(1):158-159
Interpretace poezie na základní a střední škole
Vlasta Řeřichová
e-Pedagogium 2012, 12(1):160-162
Proč zpíváme?
Vítězslav Šlahař
e-Pedagogium 2012, 12(1):163-165
Mediace v teorii a praxi
Jiří Vrba
e-Pedagogium 2012, 12(1):166-169
Když naše dítě nemluví plynule
Monika Weilová
e-Pedagogium 2012, 12(1):170-171