e-Pedagogium 2012, 12(1):82-108 | DOI: 10.5507/epd.2012.007
Pracovní zátěž a stres v povolání učitele (přehledová studie)
- Mgr. Luboš Krninský, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky a psychologie, Dukelská 9, 370 01 České Budějovice, e-mail: lkrninsky@pf.jcu.cz
Studie předkládá definici stresu a pracovní zátěže a vztahuje tuto problematiku k profesi učitele. Jednak se věnuje složkám pracovní zátěže, jež vzniká při výkonu učitelského povolání, jednak ve stručnosti předkládá převzaté teoretické paradigma psychické části této zátěže. Dále studie nabízí výběr tuzemských a několika zahraničních výzkumů na toto téma. Pouze okrajově je zmíněna problematika zvládání zátěže a stresu učiteli a jejich dopadů na osobnost a zdraví pedagogů.
Klíčová slova: Pracovní zátěž, stres, učitel
Teachers' Workload and Stress (Overview Study)
The study presents a definition of stress and workload, and relates this issue to the teaching profession. On one side, it deals with components of the workload that results from the execution of their profession, on the other side it briefly offers the theoretical paradigm of the psychological part of this load. Furthermore, the study offers a selection of domestic and several foreign researches on this topic. The questions of teachers' coping with load and stress and its impact on personality and health of educators is mentioned only marginally.
Keywords: Workload, stress, teacher
Zveřejněno: 1. únor 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ABEL, M. H. a SEWELL, J. Stress and Burnout in Rural and Urban Secondary School Teachers. The Journal of Educational Research. 1999, 92(5), 287-293. ISSN 0022-0671.
Přejít k původnímu zdroji...
- ATKINSON, R. L. et al. Psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
- AUSTIN, V. Teacher stress and coping strategies used to reduce stress. Occupational Therapy International. 2005, 12(2), 63-80. ISSN 1557-0703.
Přejít k původnímu zdroji...
- BECKER, P. Die Bedeutung von Persönlichkeitseigenschaften und chronischem Stress aufgrund eines Mangels an Bedürfnisbefriedigung für gesundheitliche Beeinträchtigungen von Lehrern. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2006, 53, 81-96. ISSN 0342-183X.
- BENDL, S. Dotazníkové šetření o subjektivní obtížnosti učitelských činností. Pedagogika. 1997, 47, 54-64. ISSN 0031-3815.
- BLAHUTKOVÁ, M., VACKOVÁ, H. a CACEK, J. Vliv časového stresu na zatížení učitelů. In: ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O., eds. Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002. 75-79. ISBN 80-902653-9-4.
- BLAŽKOVÁ, V. a MALÁ, P. Psychická zátěž učitelů a další rizikové faktory. In: ŘEHULKA, E., ed. Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 124-126. ISBN 80-7315-093-X.
- CARLYLE, D. a WOODS, P. The Emotions of Teacher Stress. Stoke on Trent, UK and Sterling, USA: Trentham Books, 2002. ISBN 1-85856-273-2.
- FARBER, B. A. Crisis in education. Stress and Burnout in the American Teacher. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1991. ISBN 1-55542-271-3.
- FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In. ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994. 17-26. ISBN 80-7042-409-5.
- FIALOVÁ, I. a SCHNEIDEROVÁ, A. Rozdíly v prožívání zdravotních obtíží středoškolských profesorek v závislosti na míře maskulinních a femininních vlastností. In: ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické
- fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava, Ostravská univerzita, 1994. 45-57. ISBN 80-7042-409-5.
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
- GATIAL, V. Výskyt záťaže učitelov základných škôl. Technológia vzdelávania. 2007, 15(2), příloha Slovenský učitel, 2-4. ISSN 1335-003X.
- HLADKÝ, A. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: FF UK, 1993. ISBN 80-7066-784-2.
- CHAPLAIN, R. P. Stress and psychological distress among trainee secondary teachers in England. Educational Psychology. 2008, 28(2), 195-209. ISSN 0144-3410.
Přejít k původnímu zdroji...
- INDRA, V. Činitelé ovlivňující psychickou vyrovnanost učitelů (dílčí předvýzkum). In: ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 33-44. ISBN 80-7042-409-5.
- JOHN, D. a STEIN, R. Lehrergesundheit: Forschungsstand und Schlussfolgerungen - unter besonderer Berücksichtigung von Lehrerinnen und Lehrern in Kontexten der Erziehungshilfe. Zeitschrift für Heilpädagogik. 2008, 59(11), 402-411. ISSN 0513-9066.
- JOSHI, V. Stres a zdraví. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-211-9.
- KOHOUTEK, R. a ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). In: ŘEHULKA, E., ed. Škola a zdraví pro 21. století. [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 105-117. [cit. 2011-11-09]. ISBN 978-80-210-5721-0. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/cze/kohoutek_rehulka.pdf
- KUBÁNI, V. Pracovná spokojnosť a stres ako súčasť profesionálnej cesty učiteľa. In: KUBÁNI, V., ed. Psychologická revue I. [online]. Prešov: Prešovská univerzita, 2006. 70-87. [cit. 2011-09-05]. ISBN 80-8068-507-X. Dostupné z: http://www.pulib.sk/elpub2/FHPV/Kubani2/4.pdf
- LAUGAA, E., RASCLE, N. a BRUCHON-SCHWEITZER, M. Stress and burnout among French elementary school teachers: A transactinal approach. Revue européenne de psychologie appliquée. 2008, 58, 241-251. ISSN 1162-9088.
Přejít k původnímu zdroji...
- MACDONALD, D. Teacher attrition: a review of literature. Teaching and Teacher Education. 1999, 15, 835-848. ISSN 0742-051X.
Přejít k původnímu zdroji...
- MCCARTHY, C. J., LAMBERT, R. G., O'DONNELL, M. a MELENDRES, L. T. The Relation of Elementary Teachers' Experience, Stress, and Coping Resources to Burnout Symptoms. The Elementary School Journal. 2009, 109(3), 282-300. ISSN 0013-5984.
Přejít k původnímu zdroji...
- MÍČEK, L. a ZEMAN, V. Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
- MLČÁK, Z. Analýza zdrojů psychické zátěže v profesi učitele. In: ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994. 5-15. ISBN 80-7042-409-5.
- MLČÁK, Z. K problematice psychické zátěže učitelů základních škol. In: KRAMOLIŠ, O., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Filozofie, sociologie, psychologie. Č. 4. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. 127-136. ISBN 80-7042-512-1.
- MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace. 2000, 10(3), 12-24. ISSN 1211-4669.
- PAULÍK, K. Pracovní zátěž učitelů a některé její zdravotní souvislosti. In: ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994. 79-91. ISBN 80-7042-409-5.
- PAULÍK, K. Stres v práci vysokoškolských učitelů. In: PAULÍK, K., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 5. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999. 5-18. ISBN 80-7042-544-X.
- PAULÍK, K. Pracovní zátěž učitelů a jejich hodnocení vlastního zdraví. In: ŘEHULKA, E., ed. Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 82-90. ISBN 80-7315-093-X.
- PAULÍK, K a VALOUŠEK, Ch. Prožívají učitelé zátěž svého povolání jako intenzivnější než pracovníci v jiných profesích? In: PAULÍK, K., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 5. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999. 77-81. ISBN 80-7042-544-X.
- POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace. 2004, 14(1), 69-73. ISSN 1211-4669.
- PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
- REGLIN, G. a REITZAMMER, A. Dealing with the Stress of Teachers. Education. 1997/1998, 118(4), 590-596. ISSN 0013-1172.
- RIEG, S. A., PAQUETTE, K. R. a CHEN, Y. Coping with Stress: An Investigation of Novice Teachers' Stressors in the Elementary Classroom. Education. 2007/2008, 128(2), 211-226. ISSN 0013-1172.
- ŘEHULKA, E. Sebereflexe náročných životních a profesionálních situací u učitelek ZŠ. Pedagogická orientace. 1997, 7(4), 7-11. ISSN 1211-4669.
- ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O., eds. Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998. 99-104. ISBN 80-902653-0-8.
- ŘEHULKOVÁ, O. a ŘEHULKA, E. Zvládání zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In: ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O., eds. Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998. 105-111. ISBN 80-902653-0-8.
- ŘEHULKOVÁ, O. a ŘEHULKA, E. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: ŘEHULKA, E., ed. Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 231-237. ISBN 80-7315-093-X.
- SCHREIBER, V. Lidský stres. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0458-0.
- STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9.
- STÜCK, M., RIGOTTI, T. a BALZER, H.-U. Wie reagieren Lehrer bei Belastungen? Berufliche Bewältigungsmuster und psychophysiologische Korrelate. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2005, 52, 250-260. ISSN 0342-183X.
- ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Protektivní a negativní faktory učitelské profese. In: ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a KIMPLOVÁ, T., eds. Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství V. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. 13-18. ISBN 978-80-7368-766-3.
- URBANOVSKÁ, E. a KUSÁK, P. Syndrom vyhoření ve vztahu k vnímání pracovní zátěže. In: KUSÁK, P., ed. Psychologické otázky výchovy, vzdělávání a poradenství - sborník příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 101-115. ISBN 80-244-1228-4.
- URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2.
- VAŠINA, B. Učitel, jeho pracovní zátěž a zdraví. In: ZÁŠKODNÁ, H., ed. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 3. Ostrava: Ostravská univerzita, 1997. 105-110. ISBN 80-7042-469-9.
- VAŠINA, B. Osobnostní vlastnosti a copingové strategie. In: ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O., eds. Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002. 39-52. ISBN 80-902653-9-4.
- VAŠINA, B. a VALOŠKOVÁ, M. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: ŘEHULKA, E. a ŘEHULKOVÁ, O., eds. Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998. 7-25. ISBN 80-902653-0-8.
- WINDLIN, B., KUNTSCHE, E. a DELGRANDE JORDAN, M. Arbeitsüberforderung und -unzufriedenheit von Lehrpersonen in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften. 2011, 33(1), 125-144. ISSN 1424-3946.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZELINOVÁ, M. Učiteľ a burnout efekt. Pedagogika. 1998, 48, 164-169. ISSN 0031-3815.
- ŽIDKOVÁ, Z. a MARTINKOVÁ, J. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství. 2003, 4(3), 6-10. ISSN 1212-6721.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.