e-Pedagogium, 2011 (roč. 11), číslo 3

Úvod

Editorial

Helena Grecmanová

e-Pedagogium 2011, 11(3):5-6  

Články

Specifické vzdělávání personálu ve Vězeňské službě České republiky

Personnel Training In the Prison Service Of the Czech Republic

Igor Hendrych

e-Pedagogium 2011, 11(3):9-19 | DOI: 10.5507/epd.2011.030  

Příspěvek se zabývá organizací speciálního rezortního vzdělávání personálu ve Vězeňské službě České republiky, které má pro ni nezastupitelný význam, vzhledem k neexistenci substitutu v systému veřejného či soukromého školství, jenž by přímo připravoval uchazeče o zaměstnání v této specifické profesní oblasti.Součástí příspěvku je i stručná charakteristika penologie - tedy nauky o vězeňství, v níž si musí kvalifikovaní odborníci různých oborů po nástupu k Vězeňské službě doplnit vzdělání. Pojednáno je zde rámcově i o možnostech spolupráce mezi Vězeňskou službou a školskými zařízeními různých typů ve smyslu umožnění stáží a exkurzí v organizačních...

Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům

Teacher-Targeted Bullying: Opinions of Selected Agents about Causes and Possible Solutions to the Problem of Primary School Pupils' Aggression Toward Teachers

Magdaléna Klimešová, Anna Tůmová

e-Pedagogium 2011, 11(3):20-36 | DOI: 10.5507/epd.2011.031  

Článek se věnuje dosud málo zmapovanému fenoménu tzv. šikany učitelů ze strany žáků na základních školách v České republice. Agrese vůči pedagogům, která naplňuje parametry šikanování, je specifickým a stále se zvyšujícím jevem. Článek vymezuje příčiny tohoto problému z perspektiv nejdůležitějších zainteresovaných aktérů (pedagogů, žáků, rodičů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a odborníků na problematiku vzdělávání a šikany). Dále analyzuje názory a postoje skupiny expertů (odborníků na vzdělávání a problematiku šikanování, ředitelů základních škol a zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) k možným variantám řešení problému....

Význam doléčovacího programu pro resocializaci osob s drogovou závislostí

Importance of After-treatment Programme for Socialization of Persons in Danger of Drug Addiction

Michal Růžička, Katarína Martinková

e-Pedagogium 2011, 11(3):37-48 | DOI: 10.5507/epd.2011.032  

Článek se zabývá zhodnocením významu doléčovacích programů pro drogové uživatele a kladně odpovídá na základní otázku - zda programy napomáhají jejich klientům k úspěšnému začlenění se do společnosti

Vliv metakognitivní intervence na rozvoj myšlení dětí předškolního věku

The Effect of a Metacognitive Intervention Programme on Cognitive Acceleration of Preschool Children

Karla Hrbáčková

e-Pedagogium 2011, 11(3):49-63 | DOI: 10.5507/epd.2011.033  

Příspěvek pojednává o aspektech metakognice a možnostech, jak lze prvky metakognice zařazovat do předškolního vzdělávání. Představuje inovativní program rozvoje myšlení dětí předškolního věku. V rámci pilotního šetření bylo prokázáno, že metakognitivní intervence má vliv na rozvoj myšlení experimentální skupiny dětí ve věku 5 až 6 let. Metakognitivní zkušenosti pomáhají dětem, aby se z nich stali samostatní a přemýšliví žáci, kteří mohou regulovat svůj proces poznávání (učení) vlastním objevováním.

Analýza a prevence studijního selhávání

The Students' Adaptation to College - Analysis and Prevention

Jitka Jakešová, Karla Hrbáčková

e-Pedagogium 2011, 11(3):64-79 | DOI: 10.5507/epd.2011.034  

Příspěvek pojednává o problematice studijního selhávání při přechodu ze sekundárního na terciární stupeň vzdělávání studentů prvních ročníků studia. Cílem výzkumu je zjištění kritických oblastí, ve kterých studenti cítí deficit a které mohou, pokud jim není věnována dostatečná pozornost, vést až ke studijnímu selhání a k předčasnému ukončení studia. Výzkum přináší nové možnosti identifikace adaptačních problémů a zjištění rozdílnosti v příčinách studijního selhávání podle oborů studia v prezenční i kombinované formě. Výsledky pomohou modifikovat a navrhnout další koncepci prevence studijního selhávání na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše...

Testování geometrické představivosti v rovině

Testing of the Geometric Imagination in a Plane

Jana Slezáková, Josef Molnár

e-Pedagogium 2011, 11(3):80-96 | DOI: 10.5507/epd.2011.035  

Článek se zabývá problematikou geometrické představivosti ve vztahu k testům inteligence. V rámci průzkumného šetření geometrické představivosti žáků ve věku 15-18 let byl vytvořen a vyhodnocen vlastní nestandardizovaný test, který testuje parciální a kombinační schopnosti žáků nad 15 let. Test sestává ze 40 úloh a v rámci jeho vyhodnocení bylo také provedeno srovnání úspěšnosti při řešení testu v závislosti na pohlaví a známce z matematiky.

Inkluzívna edukácia - jej prínos, perspektívy a limity v kontexte Slovenskej republiky

Inclusive Education - Its Benefits, Perspectives and Limits in the Context of the Slovak Republic

Pavol Janoško

e-Pedagogium 2011, 11(3):97-104 | DOI: 10.5507/epd.2011.036  

Inkluzívna edukácia predstavuje pre školy a školské zariadenia výzvu, prinášajúcu pozitívne zmeny nielen pre tých, ktorých sa bytostne týka - detí s postihnutím, ale pre celý výchovno-vzdelávací systém. Z akých predpokladov vychádza inkluzívny trend, v čom spočíva jeho význam a prečo je dôležité podporiť ho? Aké systémové zmeny so sebou prináša a aké ciele a úlohy si vytyčuje na ceste k inkluzívnej edukácií? To sú niektoré otázky, ktoré si kladú nie len teoretici, ale predovšetkým odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Tí sú napokon najviac konfrontovaní so zložitou realitou praxe a aktívnym presadzovaním inklúzie.

Somatopedie - reflexe její současnosti i dalšího vývoje

Education of People with Illness and Physical Disability - Reflection of the Present State and Possiblities of Further Development

Jiří Kantor

e-Pedagogium 2011, 11(3):105-113 | DOI: 10.5507/epd.2011.037  

Termínem somatopedie označujeme dle tradičního vymezení prof. Kábeleho (1992) tu z odborných profilací speciální pedagogiky, která se věnuje lidem s tělesným postižením, zdravotním oslabením či nemocí. Text se bude zabývat některými z nynějších proměn i možností dalšího vývoje somatopedie. Zhodnotí současnou terminologií oboru, fenomén postižení a zdraví, specifika somatopedické klientely, kompetence somatopedů, interdisciplinární provázanost a integritu samotného oboru. Na závěr se pokusí reflektovat dopad současných změn na některé nezbytné posuny pro vysokoškolskou přípravu studentů speciální pedagogiky.

Proces získávání výtvarných zkušeností u neslyšících výtvarných tvůrců

Process of Obtaining Visual Experience of Deaf Artists

Pavla Novotná

e-Pedagogium 2011, 11(3):114-131 | DOI: 10.5507/epd.2011.038  

Příspěvek je prezentací výsledků teoretické práce (disertační práce) zaměřené na rozšíření poznání o výtvarných činnostech osob se sluchovým postižením nejtěžšího stupně - neslyšících. Odborná studie poskytuje hlubší náhled na výtvarné umění v kultuře neslyšících s cílem popsat a interpretovat proces získávání výtvarných zkušenosti vybraných neslyšících tvůrců. Hlubší porozumění tomuto procesu vedlo k formulaci významných principů konceptu výtvarné výchovy pro neslyšící žáky na základní škole, které může sloužit jako inspirace k motivační podpoře žáků, k uvolnění tvořivosti a k zachování schopnosti výtvarně komunikovat pro další období vývoje. Z obecného...

Zpráva z evaluace efektivity arteterapeuticko-artefiletických aktivit určených pro rodiče s dětmi s těžkým zdravotním postižením

Report of Evaluation of Efficiency of Artetherapeutic-Artefiletic Activities for Parents of Children with Severe Health Disability

Milan Valenta, Jan Slavík, Jan Michalík, Alena Petrová, Martin Lečbych

e-Pedagogium 2011, 11(3):132-146 | DOI: 10.5507/epd.2011.039  

Článek informuje o výsledcích pedagogicko-psychologického projektu zaměřeného na zjišťování efektivity arteterapeutických (arte-, drama-, muziko-) technik u rodičů s dětmi s těžkým zdravotním postižením.

Příspěvek pohybové aktivity v průběhu školních přestávek k celodenní pohybové aktivitě 9 až 10letých dětí s nadváhou a obezitou: pilotní studie s využitím přístroje ActiTrainer

The Contribution of School Breaks to the All-day Physical Activity of 9- and 10-year-old Overweight and OBESE Children: an ActiTrainer Activity Monitor Pilot Study

Erik Sigmund, Romana Šnoblová, Petra Nováková Lokvencová, František Chmelík, Dagmar Sigmundová, Dorota Groffik

e-Pedagogium 2011, 11(3):147-162 | DOI: 10.5507/epd.2011.040  

Cílem této studie je zjistit, jak pohybová aktivita (PA) realizovaná během přestávek školního vyučování přispívá k dosažení zdravotně doporučovaného množství denní PA a jak ovlivňuje mimoškolní PA. Pohybová aktivita byla monitorována přístrojem ActiTrainer v průběhu dvou školních dnů u 239 9-10letých dětí (137 dívek a 102 chlapců) ze šesti tříd dvou základních škol v Katowicích v Polsku v únoru 2010. Úroveň PA byla posuzována podle počtu kroků, srdeční frekvence a doby jejího trvání. Třicet a více minut PA během školních přestávek představuje u dívek s nadváhou a obezitou 1 258 kroků, u chlapců s nadváhou a obezitou 1 620 kroků a u dívek (chlapců)...

Internet v životě dívek

The Internet in Girls' Life

Anna Šafářová, Pavel Vacek

e-Pedagogium 2011, 11(3):163-176 | DOI: 10.5507/epd.2011.041  

Vzhledem k stále se rozšiřujícímu vlivu mediálního světa je text zaměřen na analýzu vnímání a užívání internetu dívkami v dětství a dospívání. Nabízí informace o roli tohoto vlivného média od prvních kontaktů s ním až po jeho pravidelné užívání. Mapuje dobu, kterou dívky internetu věnují, a činnosti, které preferují. Součástí příspěvku je i analýza nejnavštěvovanější sociální sítě - Facebooku a rozbor rizik a nebezpečí plynoucích z používání této služby. Rovněž se zaměřuje na schopnosti a dovednosti dívek v oblasti bezpečnosti a prevence ve virtuálním prostředí, rodičovskou kontrolu a sexuální a erotické zkušenosti na www síti.

Recenze

Rozvoj morálního vědomí žáků

Kamila Šťastná

e-Pedagogium 2011, 11(3):185-187  

Edukační proces u osob se zrakovým postižením

Lenka Mitrychová

e-Pedagogium 2011, 11(3):188-190  

Systematika hudobnej pedagogiky

Eva Králová

e-Pedagogium 2011, 11(3):191-195  

Zprávy

Konference MEDIACE 2011 - Kultivovaný způsob řešení sporů

Lenka Holá, Pavla Nádvorníková

e-Pedagogium 2011, 11(3):179-181