e-Pedagogium, 2011 (roč. 11), číslo 3
Úvod
Editorial
Helena Grecmanová
e-Pedagogium 2011, 11(3):5-6
Články
Specifické vzdělávání personálu ve Vězeňské službě České republiky
Personnel Training In the Prison Service Of the Czech Republic
Igor Hendrych
e-Pedagogium 2011, 11(3):9-19 | DOI: 10.5507/epd.2011.030
Příspěvek se zabývá organizací speciálního rezortního vzdělávání personálu ve Vězeňské službě České republiky, které má pro ni nezastupitelný význam, vzhledem k neexistenci substitutu v systému veřejného či soukromého školství, jenž by přímo připravoval uchazeče o zaměstnání v této specifické profesní oblasti.Součástí příspěvku je i stručná charakteristika penologie - tedy nauky o vězeňství, v níž si musí kvalifikovaní odborníci různých oborů po nástupu k Vězeňské službě doplnit vzdělání. Pojednáno je zde rámcově i o možnostech spolupráce mezi Vězeňskou službou a školskými zařízeními různých typů ve smyslu umožnění stáží a exkurzí v organizačních...
Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům
Teacher-Targeted Bullying: Opinions of Selected Agents about Causes and Possible Solutions to the Problem of Primary School Pupils' Aggression Toward Teachers
Magdaléna Klimešová, Anna Tůmová
e-Pedagogium 2011, 11(3):20-36 | DOI: 10.5507/epd.2011.031
Článek se věnuje dosud málo zmapovanému fenoménu tzv. šikany učitelů ze strany žáků na základních školách v České republice. Agrese vůči pedagogům, která naplňuje parametry šikanování, je specifickým a stále se zvyšujícím jevem. Článek vymezuje příčiny tohoto problému z perspektiv nejdůležitějších zainteresovaných aktérů (pedagogů, žáků, rodičů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a odborníků na problematiku vzdělávání a šikany). Dále analyzuje názory a postoje skupiny expertů (odborníků na vzdělávání a problematiku šikanování, ředitelů základních škol a zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) k možným variantám řešení problému....
Význam doléčovacího programu pro resocializaci osob s drogovou závislostí
Importance of After-treatment Programme for Socialization of Persons in Danger of Drug Addiction
Michal Růžička, Katarína Martinková
e-Pedagogium 2011, 11(3):37-48 | DOI: 10.5507/epd.2011.032
Článek se zabývá zhodnocením významu doléčovacích programů pro drogové uživatele a kladně odpovídá na základní otázku - zda programy napomáhají jejich klientům k úspěšnému začlenění se do společnosti
Vliv metakognitivní intervence na rozvoj myšlení dětí předškolního věku
The Effect of a Metacognitive Intervention Programme on Cognitive Acceleration of Preschool Children
Karla Hrbáčková
e-Pedagogium 2011, 11(3):49-63 | DOI: 10.5507/epd.2011.033
Příspěvek pojednává o aspektech metakognice a možnostech, jak lze prvky metakognice zařazovat do předškolního vzdělávání. Představuje inovativní program rozvoje myšlení dětí předškolního věku. V rámci pilotního šetření bylo prokázáno, že metakognitivní intervence má vliv na rozvoj myšlení experimentální skupiny dětí ve věku 5 až 6 let. Metakognitivní zkušenosti pomáhají dětem, aby se z nich stali samostatní a přemýšliví žáci, kteří mohou regulovat svůj proces poznávání (učení) vlastním objevováním.
Analýza a prevence studijního selhávání
The Students' Adaptation to College - Analysis and Prevention
Jitka Jakešová, Karla Hrbáčková
e-Pedagogium 2011, 11(3):64-79 | DOI: 10.5507/epd.2011.034
Příspěvek pojednává o problematice studijního selhávání při přechodu ze sekundárního na terciární stupeň vzdělávání studentů prvních ročníků studia. Cílem výzkumu je zjištění kritických oblastí, ve kterých studenti cítí deficit a které mohou, pokud jim není věnována dostatečná pozornost, vést až ke studijnímu selhání a k předčasnému ukončení studia. Výzkum přináší nové možnosti identifikace adaptačních problémů a zjištění rozdílnosti v příčinách studijního selhávání podle oborů studia v prezenční i kombinované formě. Výsledky pomohou modifikovat a navrhnout další koncepci prevence studijního selhávání na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše...
Testování geometrické představivosti v rovině
Testing of the Geometric Imagination in a Plane
Jana Slezáková, Josef Molnár
e-Pedagogium 2011, 11(3):80-96 | DOI: 10.5507/epd.2011.035
Článek se zabývá problematikou geometrické představivosti ve vztahu k testům inteligence. V rámci průzkumného šetření geometrické představivosti žáků ve věku 15-18 let byl vytvořen a vyhodnocen vlastní nestandardizovaný test, který testuje parciální a kombinační schopnosti žáků nad 15 let. Test sestává ze 40 úloh a v rámci jeho vyhodnocení bylo také provedeno srovnání úspěšnosti při řešení testu v závislosti na pohlaví a známce z matematiky.
Inkluzívna edukácia - jej prínos, perspektívy a limity v kontexte Slovenskej republiky
Inclusive Education - Its Benefits, Perspectives and Limits in the Context of the Slovak Republic
Pavol Janoško
e-Pedagogium 2011, 11(3):97-104 | DOI: 10.5507/epd.2011.036
Inkluzívna edukácia predstavuje pre školy a školské zariadenia výzvu, prinášajúcu pozitívne zmeny nielen pre tých, ktorých sa bytostne týka - detí s postihnutím, ale pre celý výchovno-vzdelávací systém. Z akých predpokladov vychádza inkluzívny trend, v čom spočíva jeho význam a prečo je dôležité podporiť ho? Aké systémové zmeny so sebou prináša a aké ciele a úlohy si vytyčuje na ceste k inkluzívnej edukácií? To sú niektoré otázky, ktoré si kladú nie len teoretici, ale predovšetkým odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Tí sú napokon najviac konfrontovaní so zložitou realitou praxe a aktívnym presadzovaním inklúzie.
Somatopedie - reflexe její současnosti i dalšího vývoje
Education of People with Illness and Physical Disability - Reflection of the Present State and Possiblities of Further Development
Jiří Kantor
e-Pedagogium 2011, 11(3):105-113 | DOI: 10.5507/epd.2011.037
Termínem somatopedie označujeme dle tradičního vymezení prof. Kábeleho (1992) tu z odborných profilací speciální pedagogiky, která se věnuje lidem s tělesným postižením, zdravotním oslabením či nemocí. Text se bude zabývat některými z nynějších proměn i možností dalšího vývoje somatopedie. Zhodnotí současnou terminologií oboru, fenomén postižení a zdraví, specifika somatopedické klientely, kompetence somatopedů, interdisciplinární provázanost a integritu samotného oboru. Na závěr se pokusí reflektovat dopad současných změn na některé nezbytné posuny pro vysokoškolskou přípravu studentů speciální pedagogiky.
Proces získávání výtvarných zkušeností u neslyšících výtvarných tvůrců
Process of Obtaining Visual Experience of Deaf Artists
Pavla Novotná
e-Pedagogium 2011, 11(3):114-131 | DOI: 10.5507/epd.2011.038
Příspěvek je prezentací výsledků teoretické práce (disertační práce) zaměřené na rozšíření poznání o výtvarných činnostech osob se sluchovým postižením nejtěžšího stupně - neslyšících. Odborná studie poskytuje hlubší náhled na výtvarné umění v kultuře neslyšících s cílem popsat a interpretovat proces získávání výtvarných zkušenosti vybraných neslyšících tvůrců. Hlubší porozumění tomuto procesu vedlo k formulaci významných principů konceptu výtvarné výchovy pro neslyšící žáky na základní škole, které může sloužit jako inspirace k motivační podpoře žáků, k uvolnění tvořivosti a k zachování schopnosti výtvarně komunikovat pro další období vývoje. Z obecného...
Zpráva z evaluace efektivity arteterapeuticko-artefiletických aktivit určených pro rodiče s dětmi s těžkým zdravotním postižením
Report of Evaluation of Efficiency of Artetherapeutic-Artefiletic Activities for Parents of Children with Severe Health Disability
Milan Valenta, Jan Slavík, Jan Michalík, Alena Petrová, Martin Lečbych
e-Pedagogium 2011, 11(3):132-146 | DOI: 10.5507/epd.2011.039
Článek informuje o výsledcích pedagogicko-psychologického projektu zaměřeného na zjišťování efektivity arteterapeutických (arte-, drama-, muziko-) technik u rodičů s dětmi s těžkým zdravotním postižením.
Příspěvek pohybové aktivity v průběhu školních přestávek k celodenní pohybové aktivitě 9 až 10letých dětí s nadváhou a obezitou: pilotní studie s využitím přístroje ActiTrainer
The Contribution of School Breaks to the All-day Physical Activity of 9- and 10-year-old Overweight and OBESE Children: an ActiTrainer Activity Monitor Pilot Study
Erik Sigmund, Romana Šnoblová, Petra Nováková Lokvencová, František Chmelík, Dagmar Sigmundová, Dorota Groffik
e-Pedagogium 2011, 11(3):147-162 | DOI: 10.5507/epd.2011.040
Cílem této studie je zjistit, jak pohybová aktivita (PA) realizovaná během přestávek školního vyučování přispívá k dosažení zdravotně doporučovaného množství denní PA a jak ovlivňuje mimoškolní PA. Pohybová aktivita byla monitorována přístrojem ActiTrainer v průběhu dvou školních dnů u 239 9-10letých dětí (137 dívek a 102 chlapců) ze šesti tříd dvou základních škol v Katowicích v Polsku v únoru 2010. Úroveň PA byla posuzována podle počtu kroků, srdeční frekvence a doby jejího trvání. Třicet a více minut PA během školních přestávek představuje u dívek s nadváhou a obezitou 1 258 kroků, u chlapců s nadváhou a obezitou 1 620 kroků a u dívek (chlapců)...
Internet v životě dívek
The Internet in Girls' Life
Anna Šafářová, Pavel Vacek
e-Pedagogium 2011, 11(3):163-176 | DOI: 10.5507/epd.2011.041
Vzhledem k stále se rozšiřujícímu vlivu mediálního světa je text zaměřen na analýzu vnímání a užívání internetu dívkami v dětství a dospívání. Nabízí informace o roli tohoto vlivného média od prvních kontaktů s ním až po jeho pravidelné užívání. Mapuje dobu, kterou dívky internetu věnují, a činnosti, které preferují. Součástí příspěvku je i analýza nejnavštěvovanější sociální sítě - Facebooku a rozbor rizik a nebezpečí plynoucích z používání této služby. Rovněž se zaměřuje na schopnosti a dovednosti dívek v oblasti bezpečnosti a prevence ve virtuálním prostředí, rodičovskou kontrolu a sexuální a erotické zkušenosti na www síti.
Recenze
Rozvoj morálního vědomí žáků
Kamila Šťastná
e-Pedagogium 2011, 11(3):185-187
Edukační proces u osob se zrakovým postižením
Lenka Mitrychová
e-Pedagogium 2011, 11(3):188-190
Systematika hudobnej pedagogiky
Eva Králová
e-Pedagogium 2011, 11(3):191-195
Zprávy
Konference MEDIACE 2011 - Kultivovaný způsob řešení sporů
Lenka Holá, Pavla Nádvorníková
e-Pedagogium 2011, 11(3):179-181