e-Pedagogium, 2008 (roč. 8), číslo 1

Java Applets and Teaching as a New Phenomenon

Milan Bernát, Renáta Bernátová

e-Pedagogium 2008, 8(1):5-18  

The paper reports the aspects related to Java applets creation and their application in teaching technical subjects. The author of the paper also presents the Java applets he himself created and applied in the teaching process. At the same time he emphasises the irreplaceability of didactic and professional mastership of a teacher in the teaching process using Java applet programmes.

Hrátky s matematikou?

Can we Play with Mathematics?

Radka Dofková

e-Pedagogium 2008, 8(1):19-27  

Neustále se mezi odborníky, učiteli matematiky i mezi širší veřejností hovoří o potřebě popularizace matematiky jako učebního předmětu. Na rozdíl od jiných výukových předmětů se matematika málokdy těší z přízně žáků, ba naopak, ve velkém procentu případů se jí žáci spíše bojí. Jak již bylo dříve ukázáno, řešení nestandardních aktivit, projektů, her nebo dalších motivační aktivity může pomáhat změnit pohled žáků a veřejnosti na matematiku jako pouze na školní předmět. Výše jmenované činnosti mohou však mít formativní vliv na žáka jen v případě, že učitel zná osobnost žáků a vytváří takové prostředí, při kterých si žáci sami mohou organizovat svou práci...

Biology Textbooks and Their Text Difficulty

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2008, 8(1):28-34  

V článku jsou obsaženy zásadní poznatky o hodnocení obtížnosti textu 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základní školy. Analýzy textů byly realizovány vlastním metodickým postupem. Dosažené výsledky ukazují, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladového textu se zvyšují od 6. do 8. ročníku (od 32,11 bodu do 37,56 bodu). Učebnice pro 9. ročník se vyznačují nižší obtížností (35,89 bodu). Součástí článku je i navržená stupnice obtížnosti textů pro učebnice přírodopisu.

The Role of Task Analyses in Effective Instruction

John H. Hummel, David M. Monetti, and William G. Huitt

e-Pedagogium 2008, 8(1):35-47  

The purpose of this paper is to discuss how task analysis (TA) can be utilized to help pre-service and practicing teachers to generate lesson plans that can positively impact the achievement of students. The connection between state standards, ordering of learning objectives, task analyses, and assessments are described. Different approaches to constructing and implementing TAs are presented. While TAs for the psychomotor domain are briefly described the emphasis is on developing such analyses for outcomes associated with the cognitive domain. Examples are provided that demonstrate the process of developing TAs for a Georgia Performance Standard, and...

Psychological and Social Issues of the Romany Minority

Jana Kvintová

e-Pedagogium 2008, 8(1):48-57  

This paper focuses on the largest ethnic minority group in the Czech Republic - the Romany minority. The purpose of this paper was to provide several different perspectives on this group and to present various information and research conducted in this area. It discusses briefly the history and changes brought by year 1989 and focuses on characteristic features of this minority.

The Proposal of Education Programme of Counsellors for Social Services Users

Jan Michalík, Kateřina Jeřábková

e-Pedagogium 2008, 8(1):58-66  

The article informs about the conception of a new counselling service in the Czech Republic and about an educational system designed for workers of this service. It presents the outcomes of the authors' work because they participated in the creation of education as well as the counselling system for social services users. The authors propose an original and comprehensive conception of the educational programme fulfilling the accreditation requirements of the Ministry of Labour and Social Affairs.

Life-satisfaction and Selected Personality Traits of Teachers in Elementary Schools

Michaela Pugnerová, Jana Kvintová

e-Pedagogium 2008, 8(1):67-77  

This presentation focuses on the life satisfaction of teachers in elementary schools from two regions in the Czech Republic. The purpose of the research was to examine not only the overall life satisfaction of teachers but also the factors that may influence it. We focused on selected personality traits (extraversion, neuroticism) and their association with the overall life satisfaction of teachers. This is a part of a larger research program that evaluates the well-being of teachers in elementary schools.

The Most Frequent Types of Tasks in Czech Biology Textbooks

Olga Vránová

e-Pedagogium 2008, 8(1):78-83  

Článek soustřeďuje poznatky o rozboru úkolů v učebnicích přírodopisu.Předmětem hodnocení bylo dvacet pět učebnic přírodopisu nakladatelství Fortuna, Fraus, Jinan, Prodos, Scientia a SPN. Hodnocení bylo zaměřeno na počet, náročnost a pestrost úloh. Obtížnost úkolů byla klasifikována podle taxonomie Tollingerové. V učebnicích přírodopisu se nejčastěji vyskytovaly úkoly vyžadující k řešení jednoduché myšlenkové operace.

Reflection of the Pilot Study of Selected Fields of the Czech Framing Program for Pre-school Education

Eliška Zajitzová

e-Pedagogium 2008, 8(1):84-92  

This article presents results of a dissertation pilot study. This pilot study deals with the verification capacity of the research implementation, which is going to be used with the aim to check the communicative skills of children in pre-school education, which is a part of my dissertation research work.