e-Pedagogium 2008, 8(1):19-27

Hrátky s matematikou?

Radka Dofková
Mgr. Radka Dofková, Ph.D., Department of Mathematics, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Žižkovo nám. 5, 77140 Olomouc, Czech Republic, E-mail: radka.dofkova@upol.cz, phone: + 420 585 635 709

Neustále se mezi odborníky, učiteli matematiky i mezi širší veřejností hovoří o potřebě popularizace matematiky jako učebního předmětu. Na rozdíl od jiných výukových předmětů se matematika málokdy těší z přízně žáků, ba naopak, ve velkém procentu případů se jí žáci spíše bojí. Jak již bylo dříve ukázáno, řešení nestandardních aktivit, projektů, her nebo dalších motivační aktivity může pomáhat změnit pohled žáků a veřejnosti na matematiku jako pouze na školní předmět. Výše jmenované činnosti mohou však mít formativní vliv na žáka jen v případě, že učitel zná osobnost žáků a vytváří takové prostředí, při kterých si žáci sami mohou organizovat svou práci tak, aby mohli matematiku vnímat jako výzvu k řešení zajímavých problémů. Cílem příspěvku je ukázat, že vhodně zakomponovaná matematická aktivita může pomoci zvýšit atraktivitu matematiky v očích žáků i veřejnosti. Toto je prezentováno na aktivitách, které byly realizovány v rámci projektu STM Morava.

Klíčová slova: matematika, motivace, matematické aktivity, pedagogický konstruktivismus, tvořivé vyučování, STM Morava, projekt, hra

Can we Play with Mathematics?

Teachers have been constantly facing a problem how to make mathematics more interesting to pupils. Motivation plays definitely the most important role in this respect. It is motivation that assigns subjective sense to the learning activities of the pupil. It has been shown a number of times that solving non-standard tasks, projects, games or other motivational activities can help to change the way mathematics is viewed as only a school subject. The above-mentioned activities can have a formative influence on the pupil only on condition that the teacher knows the pupil's personality, creates such environment for his/her learning activities that the pupils themselves can organize their work so that they could take active part in the lesson and could perceive learning mathematics as solving interesting problems. We aim at showing that the word "to play" need not collocate with spare-time activities only. On contrary, it can help in making mathematics more popular. It is shown with presentation of the activities which were realised in the STM Morava project.

Keywords: mathematics, motivation, mathematical activities, constructivist view of education, creative view of education, STM Morava, didactic game

Zveřejněno: 1. únor 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dofková, R. (2008). Hrátky s matematikou? e-Pedagogium8(1), 19-27
Stáhnout citaci

Reference

  1. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  2. FULIER, J., ŠEDIVÝ, O. Motivácia a tvorivosť vo vyučovaní matematiky. Nitra: UKF, 2001. ISBN 80-8050-445
  3. Krejčová, E., Volfová, M. Didaktické hry v matematice. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
  4. KUBÁTOVÁ, E., NOVÁK, B. Žáci, učitelé, rodiče a matematika. In Matematika jako prostředí pro rozvoj žáka primární školy. Acta Univ. Palack. Olomucensis, Fac. Paed., Mathematica V - 2006, Matematika 2. ed. M. Uhlířová. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006, pp. 136 - 139. ISBN 80-244-1311-6.
  5. MALATY, G. Mathematics for living. In The Mathematics Education Into The 21st Century Project. Jordan: The Hasmenite Kingdom of Jordan, 2000.
  6. NOVÁK, B. Reflection of a Didactic Game in Trachet Traing. In International Symposium Elementary Match Teaching, Prague: Charles University, Faculty of Education, 1995.
  7. RACHŮNEK, F. Pravidla hry Reversi. [online]. © 2002-2007 [cit. 2007-02-20]. Available in WWW: < http://brainking.com/cz/GameRules?tp=11&fwa=TeamTournaments!tri=6$trnst=10>.
  8. SLOŽIL, J. Didactical situation - a different way of teaching mathe-matics children can do more than you expect. In International Symposium Elementary Match Teaching, Prague: Charles University, Faculty of Education, 1993.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.