e-Pedagogium, 2007 (roč. 7), číslo 3

Články

Potřeba zavádění informační a komunikační gramotnosti do celoživotního vzdělávání

Need for Implementation of Information and Communication Literacy into Life-Long Education

Zuzana Horváthová, Jiří Zlámal

e-Pedagogium 2007, 7(3):7-12  

Informační a komunikační technologie vyvolávají změnu didaktiky. Posun nastal též v představě o tom, co mají pedagogové s moderními technologiemi vlastně dělat a co se mají naučit. Ještě před několika lety se kladl důraz na to, aby učitelé uměli používat počítač uživatelským způsobem, tedy psát texty, vytvářet tabulky a grafy… Dnes je v popředí zájmu naučit se moderní technologie efektivně používat jako nástroj vzdělávacího procesu. Tak jako v každém státě Evropské unie probíhá změna v didaktice předmětů, také u nás došlo k inovaci, ať už v distančním vzdělávání nebo u samostudia, které se změnilo na distributed learning, kdy je samostudium...

Využití www stránek pro účinnou podporu výuky na 1. stupni ZŠ

Veronika Krejčí, Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2007, 7(3):13-19  

Příspěvek se zabývá konkrétním příkladem využití www stránek třídy (1. stupeň ZŠ) pro účinnou podporu edukace žáků a pro zlepšení vazeb mezi školou a rodiči žáků. Zabývá se např. využitím online multimedií, různých typů online her, videa apod.

Abstraktní podstatná jména v němčině

Olga Vomáčková

e-Pedagogium 2007, 7(3):20-28  

Na základě své ontologické charakteristiky vystupují abstrakta většinou jako singularia tantum. Za určitých okolností mohou tvořit množné číslo, pokud označují např. nějakou činnost či přechodný jev, při konkretizaci nebo intenzifikaci, příp. v ustálených slovních spojeních. Tentýž lexém může potom existovat nejen jako abstraktum, ale v jistých situacích i jako konkretum. Absence množného čísla se dá kompenzovat v některých případech pomocí opisných tvarů.

Distanční vzdělávání - včera, dnes a zítra

Helena Zlámalová

e-Pedagogium 2007, 7(3):29-44  

Příspěvek shrnuje teoretické i praktické informace o distančním vzdělávání, jeho principech, přednostech i rizicích a možnostech uplatnění v našem vzdělávacím systému. Cílem příspěvku je nejen informovat o historii a současném stavu distančního vzdělávání, ale také vyvrátit některé mýty a omyly, které se u nás v souvislosti s jeho případnou aplikací objevují, a upozornit na podceňování ale i přeceňování této formy studia, zejména ve spojení s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.

Legislativní vymezení oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho dopad v praxi

Edita Žlebková

e-Pedagogium 2007, 7(3):45-52  

Příspěvek je reflexí na legislativní změny a stávající právní předpisy v oblasti vzdělávání osob se speciálními potřebami. Představuje jejich přínos, ale i úskalí, které reflektuje současná pedagogická praxe a zkušenost.

Recenze

Veränderungen im Studium der deutschen Sprache (didaktische Sektion)

Ivona Dömischová

e-Pedagogium 2007, 7(3):55-56  

Komenského návrat ve Slepování střepů

Jitka Hloušková

e-Pedagogium 2007, 7(3):57-59  

Poradenství pro uživatele sociálních služeb

Kateřina Jeřábková

e-Pedagogium 2007, 7(3):60-61  

Příběhy a úkoly pro chytré děti

Katarína Mihálová

e-Pedagogium 2007, 7(3):62-63  

Dějiny antropologie

Radana Nováková

e-Pedagogium 2007, 7(3):64-65  

Základy ošetřování nemocných

Radana Nováková

e-Pedagogium 2007, 7(3):66-67  

Gramatika francouzštiny - přemýšlíme o ní, rozumíme jí a používáme ji

Zdeňka Podlipská

e-Pedagogium 2007, 7(3):68-71  

Sborník příspěvků z Metodického portálu www.rvp.cz

Václav Tvarůžka

e-Pedagogium 2007, 7(3):72-73  

Péče o seniory

Kateřina Životská

e-Pedagogium 2007, 7(3):74-77  

Ostatní

Mezinárodní konference na Katedře německého jazyka

Jitka Soubustová

e-Pedagogium 2007, 7(3):81-82