e-Pedagogium, 2007 (roč. 7), číslo 3
Články
Potřeba zavádění informační a komunikační gramotnosti do celoživotního vzdělávání
Need for Implementation of Information and Communication Literacy into Life-Long Education
Zuzana Horváthová, Jiří Zlámal
e-Pedagogium 2007, 7(3):7-12
Informační a komunikační technologie vyvolávají změnu didaktiky. Posun nastal též v představě o tom, co mají pedagogové s moderními technologiemi vlastně dělat a co se mají naučit. Ještě před několika lety se kladl důraz na to, aby učitelé uměli používat počítač uživatelským způsobem, tedy psát texty, vytvářet tabulky a grafy… Dnes je v popředí zájmu naučit se moderní technologie efektivně používat jako nástroj vzdělávacího procesu. Tak jako v každém státě Evropské unie probíhá změna v didaktice předmětů, také u nás došlo k inovaci, ať už v distančním vzdělávání nebo u samostudia, které se změnilo na distributed learning, kdy je samostudium...
Využití www stránek pro účinnou podporu výuky na 1. stupni ZŠ
Veronika Krejčí, Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2007, 7(3):13-19
Příspěvek se zabývá konkrétním příkladem využití www stránek třídy (1. stupeň ZŠ) pro účinnou podporu edukace žáků a pro zlepšení vazeb mezi školou a rodiči žáků. Zabývá se např. využitím online multimedií, různých typů online her, videa apod.
Abstraktní podstatná jména v němčině
Olga Vomáčková
e-Pedagogium 2007, 7(3):20-28
Na základě své ontologické charakteristiky vystupují abstrakta většinou jako singularia tantum. Za určitých okolností mohou tvořit množné číslo, pokud označují např. nějakou činnost či přechodný jev, při konkretizaci nebo intenzifikaci, příp. v ustálených slovních spojeních. Tentýž lexém může potom existovat nejen jako abstraktum, ale v jistých situacích i jako konkretum. Absence množného čísla se dá kompenzovat v některých případech pomocí opisných tvarů.
Distanční vzdělávání - včera, dnes a zítra
Helena Zlámalová
e-Pedagogium 2007, 7(3):29-44
Příspěvek shrnuje teoretické i praktické informace o distančním vzdělávání, jeho principech, přednostech i rizicích a možnostech uplatnění v našem vzdělávacím systému. Cílem příspěvku je nejen informovat o historii a současném stavu distančního vzdělávání, ale také vyvrátit některé mýty a omyly, které se u nás v souvislosti s jeho případnou aplikací objevují, a upozornit na podceňování ale i přeceňování této formy studia, zejména ve spojení s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.
Legislativní vymezení oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho dopad v praxi
Edita Žlebková
e-Pedagogium 2007, 7(3):45-52
Příspěvek je reflexí na legislativní změny a stávající právní předpisy v oblasti vzdělávání osob se speciálními potřebami. Představuje jejich přínos, ale i úskalí, které reflektuje současná pedagogická praxe a zkušenost.
Recenze
Veränderungen im Studium der deutschen Sprache (didaktische Sektion)
Ivona Dömischová
e-Pedagogium 2007, 7(3):55-56
Komenského návrat ve Slepování střepů
Jitka Hloušková
e-Pedagogium 2007, 7(3):57-59
Poradenství pro uživatele sociálních služeb
Kateřina Jeřábková
e-Pedagogium 2007, 7(3):60-61
Příběhy a úkoly pro chytré děti
Katarína Mihálová
e-Pedagogium 2007, 7(3):62-63
Dějiny antropologie
Radana Nováková
e-Pedagogium 2007, 7(3):64-65
Základy ošetřování nemocných
Radana Nováková
e-Pedagogium 2007, 7(3):66-67
Gramatika francouzštiny - přemýšlíme o ní, rozumíme jí a používáme ji
Zdeňka Podlipská
e-Pedagogium 2007, 7(3):68-71
Sborník příspěvků z Metodického portálu www.rvp.cz
Václav Tvarůžka
e-Pedagogium 2007, 7(3):72-73
Péče o seniory
Kateřina Životská
e-Pedagogium 2007, 7(3):74-77
Ostatní
Mezinárodní konference na Katedře německého jazyka
Jitka Soubustová
e-Pedagogium 2007, 7(3):81-82