e-Pedagogium, 2006 (roč. 6), číslo 3

Články

K počítačovému modelovaniu a simulácii ako prostriedku pre zvýšenie názornosti vo výučbe elektrotechniky

Milan Bernát

e-Pedagogium 2006, 6(3):7-20  

Príspevok je vybratou ukážkou z inštruktážnych listov pre realizáciu výučby elektrických obvodov v najmladšej vekovej kategórii edukantov.

Aktuální problémy praktického vyučování zdravotnických předmětů

Current problems in the practice of teaching healthcare

Martina Cichá, Zlatica Dorková

e-Pedagogium 2006, 6(3):21-30  

Autorky se v textu zabývají aktuálními problémy praktického vyučování zdravotnických předmětů. Důraz kladou na organizační formy praktického vyučování a hygienicko-bezpečnostní pravidla, která se musí při praktickém vyučování zdravotnických předmětů dodržovat. Poukazují na aktivizační metody aplikovatelné v praktickém vyučování. Blíže popisují instruktáž a žákovské projekty. Dále se věnují problematice prověřování, hodnocení a klasifikace dovedností žáků ve zdravotnických předmětech.

Úvahy o vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků na základní škole

On the basic-school education of children with a socio-cultural disadvantage

Ivana Knausová

e-Pedagogium 2006, 6(3):31-38  

Tento příspěvek pojednává o faktorech, které mohou zapříčinit sociokulturní znevýhodnění jedince ve školním vzdělávání. Jeden z těchto faktorů může být i jeho nedostatečná dovednost vyjadřovat se, komunikovat. Děti, které pocházejí z nepodnětných rodinných prostředí (máme na mysli rodiny s nízkou vzdělanostní úrovní), bývají často ve škole neúspěšné právě proto, že se špatně, nedostatečně vyjadřují. Dále se v tomto příspěvku zamýšlíme nad možnostmi současné vzdělávací politiky státu, popisujeme podstatu principu individualizace a diferenciace, který by mohl být učitelem uplatňován právě ve vztahu k těmto dětem.

Prírodovedné vzdelávanie ako súčasť integrovanej výučby v edukačnom procese na 1. stupni ZŠ

Aspects of natural sciences in inter-subject relations in primary education

Ivana Krupová, Jana Krížová

e-Pedagogium 2006, 6(3):39-52  

V príspevku je prezentovaná komparácia učebných osnov v SR a v ČR z hľadiska integrácie prírodovedných tém do obsahu učiva vybraných predmetov. Príspevok ďalej uvádza výsledky výskumu zameraného na zistenie názorov budúcich učiteľov 1. stupňa ZŠ na využívanie medzipredmetových vzťahov s obsahom predmetu prírodoveda vo vybraných predmetoch na 1. stupni ZŠ.

Etika ve vztahu učitele k žákovi: teorie a skutečnost

Ethics of the teacher-student relation: theory and reality

Irena Plevová, Pavel Kusák

e-Pedagogium 2006, 6(3):53-61  

Článek se zamýšlí nad etickými aspekty ve vztahu učitele k žákovi. Předchozí výzkum naznačil, že jedním z nejvíce nepříjemných prožitků žáka byla absence příležitosti k formování nezbytné sebeúcty. Vzpomínky studentů na školu ukázaly v tomto směru mnoho příkladů zraňujících poznámek učitelů. Na závěr autoři postulují některé principy pro zdravé mezilidské vztahy ve škole.

Syndrom CHARGE a speciální pedagogika

The CHARGE syndrome and special education

Miloň Potměšil, Jaroslava Příhodová

e-Pedagogium 2006, 6(3):63-72  

Autoři v příspěvku představují syndrom CHARGE. Vzhledem k nepříliš častému výskytu v populaci považují autoři za potřebné seznámit čtenáře s charakteristikou, projevy a možnými speciálněpedagogickými přístupy k dětem s tímto kombinovaným postižením.

Vplývajú chovateľské skúsenosti na schopnosti detí klasifikovať chordáty a bezchordáty?

The influence of breeding animals on children's abilities to classify vertebrates and invertebrates

Pavol Prokop, Matej Prokop

e-Pedagogium 2006, 6(3):73-85  

Klasifikácia živočíchov je základom biológie na všetkých typoch škôl. Ako je však z predošlých výskumov známe, žiaci majú mylné predstavy o vnútornej stavbe živočíchov a jeho taxonomickom zaradení. Iba limitované množstvo prác skúmalo, či majú skúsenosti s chovnom živočíchov vplyv aj na vedomosti žiakov o ich vnútornej stavbe. V predloženom výskume sme zistili, že žiaci chovajú prevažne chordáty a skúsenosti s chovom pozitívne vplývajú na ich vedomosti o ich vnútornej stavbe. Svoje vedomosti však nedokázali aplikovať aj na bezchordáty a podstatná časť žiakov vo veku 6-10. rokov si myslí, že rak a roháč majú vnútornú kostru. Mylné predstavy pretrvávali...

Několik myšlenek k prezentaci tématu stáří v internetovém zpravodajství

Some thoughts on the way Internet news portals present the topic of old age

Pavla Vyhnálková

e-Pedagogium 2006, 6(3):87-91  

Cílem článku je zamyslet se nad prezentací tématu stáří v internetovém zpravodajství. Podklady pro úvahu byly získány metodou obsahové analýzy a odrážejí některé současné aspekty reflexe stáří v naší společnosti.

Recenze

Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice

Darina Horáková

e-Pedagogium 2006, 6(3):95-96  

O chorobách dětí školního věku I, O chorobách dětí školního věku II

Lucie Sikorová

e-Pedagogium 2006, 6(3):97-98  

Praktická výchova zrakově postižených

Veronika Stoklasová

e-Pedagogium 2006, 6(3):99-100  

Multimédia v práci učitele

René Szotkowski

e-Pedagogium 2006, 6(3):101-102  

Rozvíjení emoční inteligence žáků

Václav Tvarůžka

e-Pedagogium 2006, 6(3):103-104