e-Pedagogium 2006, 6(3):53-61

Etika ve vztahu učitele k žákovi: teorie a skutečnost

Irena Plevová, Pavel Kusák
Irena Plevová, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, katedra psychologie a patopsychologie, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Článek se zamýšlí nad etickými aspekty ve vztahu učitele k žákovi. Předchozí výzkum naznačil, že jedním z nejvíce nepříjemných prožitků žáka byla absence příležitosti k formování nezbytné sebeúcty. Vzpomínky studentů na školu ukázaly v tomto směru mnoho příkladů zraňujících poznámek učitelů. Na závěr autoři postulují některé principy pro zdravé mezilidské vztahy ve škole.

Klíčová slova: Vztah mezi učitelem a žákem, morální aspekty vztahu, pedagogická patogenie, komunikace

Ethics of the teacher-student relation: theory and reality

The present paper discusses the ethical aspects of the teacher-student relation. Previous research indicates that the most unpleasant experiences of students are related to the impossibility of forming the necessary self-esteem. Students' memories of the school showed many occasions on which teachers made offending remarks about them. In the conclusion, some principles of healthy social interaction at schools are formulated.

Keywords: The teacher-student relation, moral aspects of the relation, pathogenic factors in education, communication

Zveřejněno: 1. červen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plevová, I., & Kusák, P. (2006). Etika ve vztahu učitele k žákovi: teorie a skutečnost. e-Pedagogium6(3), 53-61
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLAŽEK, B. Škola jako zrada dospělých na dětech. Souvislosti. Revue pro křesťanství a kulturu. Odd. Školy, 1, (43), 2000.
  2. COLES, R. The moral intelligence of children: How to raise a moral child. N. Y. Penguin Books, 1998. Přejít k původnímu zdroji...
  3. HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha : Galén 1977, ISBN: 80-85824-60-4.
  4. KASH, M., M., BORICH, G. Teacher behavior and pupil's self concept. Reading. Mass. Addoson-Wesley 1978.
  5. KUSÁK, P. Sebevědomí žáka a školní úspěšnost. In: Psychologové studentům. Praha, Stát. ped. nakl. 1991, s. 13-24. - AUPO, fac. paed. Psychologica III.
  6. KUSÁK, P. Humanizační tendence ve výchovně vzdělávacím procesu. Závěrečná zpráva výzkumného projektu FR VŠ 0691/1999. Rozvoj sociálních dovedností studentů učitelství. Nepubl. záv. zpráva (35 s.).
  7. MAREŠ, J., a kol. Iatropatogenie a sororigenie aneb jak lze poškozovat člověka. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2002.
  8. PLEVOVÁ, I. Psychogenní patogenie v profesionálním vztahu. In: Socialia 2004. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004, ISBN: 80-7041-283-6.
  9. PLEVOVÁ, I., URBANOVSKÁ, E. Vliv některých osobnostních proměnných na prožívání psychické zátěže ve školním prostředí. In: Antropologicko-psychologická charakteristika populace v moravském regionu. Olomouc : VUP 2004, ISBN: 80-244-0872-4.
  10. ROGERS, C., R., FREIBERG, H., J. Sĺoboda učiť sa. Persona, Modra 1998. ISBN 80-967980-0-6.
  11. ROSENBERG, M. Conceiving Self. Basic Books. New York 1979.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.