e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), číslo 4
Nadané děti a česká realita
Alžběta Peutelschmiedová
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Článek přináší stručný vhled do současného stavu výchovy a vzdělávání nadaných dětí v České republice. Zdůrazňuje nezbytnost respektování specifického přístupu k nadaným a talentovaným dětem a doporučuje zařadit jejich výchovu a vzdělávání do oblasti speciální pedagogiky jako osob se specifickými potřebami.
Recenze knihy How to use the Internet in ELT
Ruth Coufalová
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Tvořivé uplatnění teorie v užitečné a originální publikaci
Jitka Kropáčová, Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Recenze publikace: Zdravý vývoj dětí a učitelů v regionu
Petr Zemánek
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Nová publikace o konstrukčních a elektrotechnických stavebnicích
Jiří Dostál
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Vědecká činnost Univerzity Komenského v Bratislavě
Jana Juřicová
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Prstová abeceda
Eva Rádlová
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Rukoväť tlmočníkov posunkovej reči
Jiří Langer
e-Pedagogium 2003, 3(4)
IVO STOLAŘÍK: UMĚLECKÁ HUDBA V OSTRAVĚ 1918 - 1938
Petr Drkula
e-Pedagogium 2003, 3(4)
ZDENĚK MIŠUREC: LEOŠ JANÁČEK - KORESPONDENCE A STUDIE
Petr Drkula
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Totální komunikace, struktura a strategie
Jiří Langer
e-Pedagogium 2003, 3(4)
Exemplifikační úlohy a jejich využití ve vzdělávacích programech
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2003, 3(4):5-18
Jednoznačné vyjádření záměru tvůrců vzdělávacích programů závisí na začlenění součástí tvořících rámcovou strukturu vzdělávacích programů. Stať přináší přehled strukturních součástí vybraných vzdělávacích programů. Těžiště stati je v prezentaci využití exemplifikačních úloh ve vzdělávacích programech, připojena jsou základní teoretická východiska této problematiky.
Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2003, 3(4):19-25
Tento článek obsahuje poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 7. ročník základní školy pomocí dvou metod. Metody analýz byly zvoleny dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a také dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti učebnic: 32,22 bodu a 31,81 bodu. Nižší variabilita byla zjištěna postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL, což ukazuje na vhodnější použití této metody. Pořadí náročnosti učebnic bylo zjištěno shodné pomocí obou metod. Nejnáročnější se ukázala učebnice nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, následující pak PRODOS,...
SROVNÁNÍ FUNKČNÍHO ROZVOJE SOUČASNÝCH DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VĚKU 7 AŽ 15 LET S REFERENČNÍMI STANDARDY FUNKČNÍHO ROZVOJE Z ROKU 1987 V ČESKÉ REPUBLICE
A Comparison between Contemporary Children's Functional Development at the Age of 7 up to 15 and the Reference Standards of the Functional Development in year 1987 in the Czech Republic
Miroslav Kopecký
e-Pedagogium 2003, 3(4):26-39
Funkční zkouškou bylo vyšetřeno v letech 2001 a 2002 celkem 1 189 probandů (615 chlapců a 574 dívek) ve věku 7 až 15 let v olomouckém regionu. K monitorování zdatnosti oběhového systému byl použit zátěžový test, tzv. Ruffierova zkouška. V průběhu funkční zkoušky se ukázalo, že dívky reagují na standardní fyzickou zátěž vyšší srdeční frekvencí než chlapci ve všech fázích zátěžového testu. Na základě indexu Ruffierovy zkoušky bylo zjištěno, že 54,47 % chlapců a 44,20 % dívek má průměrnou tělesnou zdatnost, 23,25 % chlapců a 43,20 % dívek se nachází v kategorii podprůměrná tělesná zdatnost oběhového systému. V porovnání s referenčními standardy Ruffierovy...
E-learning v Evropské unii
E-Learning in European Union
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2003, 3(4):40-45
Publikovaný text představuje v kostce možnosti e-learningově podporovaného vzdělávání v Evropské unii, popisuje pilotní projekty evropského e-learningu, mezi které patří zejména iniciativa eEurope a eLearning Action Plan.