e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), číslo 1

Srozumitelně o estetice. K českému překladu eseje filozofa Davida Huma

Zdeněk Novotný

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Článek je ohlasem na vydání českého překladu eseje Davida Huma a oceněním této skutečnosti, současně přibližuje tohoto filozofa a jeho hlavní myšlenky potenciálnímu čtenáři.

Kompetence ředitele školy

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Pojem kompetence hraje v poslední době důležitou roli jak v teorii dalšího vzdělávání ředitelů školy, tak i v oblasti školské praxe. V článku je objasněn pojem kompetence a jsou uvedeny přístupy ke klasifikaci kompetencí včetně jednoduchého návrhu klasifikace. Jednotlivé kompetence jsou upřesněny soubory dovedností, kterými by měl disponovat ředitel školy.

Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Článek obsahuje poznatky o vyhodnocení náročnosti textu 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků analýz vyplývá, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic jednotlivých ročníků pozvolna stoupají v rozmezí od 29,65 bodu (učebnice pro 6. ročník ZŠ) do 34,31 bodu (učebnice pro 9. ročník ZŠ). Nejnižší obtížností se vyznačují nakladatelství SCIENTIA a SPN.

Matik - výukové programy pro matematiku na základní škole

Věra Petráková, Roman Kopecký

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Příspěvek se zabývá problémem využití a výběru výukových programů na základních školách, zvláště je věnován výukovým programům z matematiky od firmy MATIK. Snaží se vystihnout principy, na kterých pracují, nastínit rozsah látky, kterou procvičují, a získat tak přehled o některých produktech firmy MATIK.

Zkušenosti studentů učitelství s metodami z RWCT

Students' opinions the exploitation of the methods of critical thinking

Dana Tomanová

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Využití metod RWCT podle modelu EUR ve výuce studenta učitelství ukázalo: uvedený postup pomáhá ke změně vyučovacího klimatu, pomáhá v samostatném studiu a sebevzdělávání, rozvíjí představu o koncepci vzdělávání ve výuce. Přináší zkušenost z postavení učitele v rozvoji žáka. Naznačuje přednosti a studenty vnímaná omezení metod.

Možnosti uplatnění e-learningu v pedagogické přípravě učitelů technických předmětů

Dana Dobrovská, Jiří Semrád, Jarmila Vobořilová

e-Pedagogium 2003, 3(1)

V popředí projektů zavádění e-learningu do výuky nesmí stát technologie, nýbrž pedagogické a psychologické hodnoty. Jen tak může být dosaženo odpovídající kvality výuky. Příspěvek se zabývá možnostmi uplatnění e-learningu v pedagogickém vzdělávání učitelů technických předmětů a zvažuje jeho možnosti a meze.

Možnost využití výukových programů v práci s dětmi trpícími specifickými vývojovými poruchami učení

Option of use of the educational software at work with children who suffer from the specific learning disabilities

Věra Petráková

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Příspěvek se zabývá obecně problematikou specifických vývojových poruch učení, významem jejich reedukace a možností využití speciálních výukových programů určených pro tuto kategorii dětí na základních školách. Popisuje základní členění tohoto specializovaného softwaru a uvádí, co bývá jakým typem programu procvičováno. Ke každé kategorii vybírá na ukázku pár programů spolu s adresami, na kterých jsou k dispozici bližší informace, popřípadě demoverze.

Dejiny špeciálnej pedagogiky

Veronika Boďová

e-Pedagogium 2003, 3(1)

HORŇÁK, L. KOLLÁROVÁ, E., MATUŠKA, O. Dejiny špeciálnej pedagogiky. Prešov : Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity, 2002. ISBN 80-8068-122-8.

Recenze publikace Výuka jazyků na internetu

Helena Čermáková

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Franců, M. Výuka jazyků na internetu.: vydavatelství a nakladatelství Computer Press, 2002, 80 s.

Recenzia: Úvahy o subjektivite

Dušan Špiner

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Anna Ondrejková : Úvahy o subjektivite, Univerzita Mateja Bela, Fakulta Humanitných vied, Banská bystrica 2002, s. 126.

Druhé rozšířené a doplněné vydání monografie prof. Štefana Švece

Danuše Nezvalová, Ján Stoffa

e-Pedagogium 2003, 3(1)

[Švec, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike (s anglicko-slovenským slovníkom termínov s definíciami a s registrom ich slovensko-anglických ekvivalentov). 2. rozš. a dopl. vyd. Bratislava : IRIS, 2002. 302 s. ISBN 80-89018-31-9].

Praktická výuka veterinární biochemie a chemie potravin ve studijních programech Fakulty veterinární hygieny a ekologie Veterinární a farmaceutické univerzity Brno - současnost a perspektiva výuky

Vladimír Kopřiva, Miriam Smutná, Lenka Vorlová

e-Pedagogium 2003, 3(1)

Praktická výuka v rámci disciplin veterinární biochemie a chemie potravin je nedílnou součástí studia ve studijním programu Fakulty veterinární hygieny a ekologie na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně (FVHE VFU Brno). Studenti získávají v rámci praktické, ale současně i teoretické výuky znalosti a dovednosti pro své studium v rámci magisterského, ale i doktorského studijního programu.Získané vědomosti a laboratorní zkušenosti z těchto disciplin studenti fakulty následně uplatňují v celém kontextu vysokoškolského studia, neboť disciplíny mají interdisciplinární charakter. Znalosti a praktické zkušenosti vhodně využívají v dalším studiu...