e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), číslo 3

Recenze: Teach/Me - Datenanalyse

Jan Fiala

e-Pedagogium 2002, 2(3)

Předmět recenze:Teach/Me - Datenanalyse, Springer-Verlag, Heidelberg 1998 (CD-ROM) (německá verze); copied from: "H.Lohninger: Teach/Me - Data Analysis, Springer-Verlag 1998".

Recenze publikace Poruchy pozornosti a hyperaktivita

Jaroslav Vala

e-Pedagogium 2002, 2(3)

MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2002. 119 s. ISBN 80-7178-625-X.

Recenze publikace Základy mezilidské komunikace

Jaroslav Vala

e-Pedagogium 2002, 2(3)

DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. 420 s. ISBN 80-7169-988-8.

Odmaturuj z českého jazyka a literatury (Didaktis)

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2002, 2(3)

V letošním roce spatřila světlo světa nová knižní edice nakladatelství Didaktis s názvem Odmaturuj. Tato edice obsahuje učebnice, resp. přehledy učiva, určené k přípravě na maturitu a k přípravě na přijímací zkoušky na vysoké školy. Jak samotné nakladatelství uvádí, edice je již zpracována v souladu s požadavky MŠMT na podobu a obsah tzv. celostátní maturity. V současnosti publikace zahrnují celou středoškolskou látku českého jazyka a literatury a matematiky, v blízké době také fyziky, chemie, biologie a společenských věd.

Litera scripta manet

Stanislav Komenda

e-Pedagogium 2002, 2(3)

Dovednosti osvojované ve výuce cizích jazyků a dějepisu jako cíl vzdělávacích programů pro základní školy

Jitka Kropáčová, Jiří Kropáč

e-Pedagogium 2002, 2(3):5-19

Stať přináší charakteristiku pojmu dovednost a dalších pojmů s ním souvisejících. Blíže se věnuje problematice jazykových dovedností a dovedností osvojovaných v předmětu dějepis a jejich významu při vytváření předpokladů pro roli občana. Těžištěm stati je analýza obsahu vzdělávacích programů platných pro základní školy v České republice z hlediska dovedností jimi požadovaných ve výuce cizích jazyků a dějepisu.

Edukace učitelů v problematice náhlých poruch zdraví

Jana Vechetová

e-Pedagogium 2002, 2(3):20-39

Předkládaná studie vychází z odpovědí učitelů - praktiků na otázky týkající se akutních stavů postihujících (především a často) děti trpící epilepsií (padoucnicí), diabetem (cukrovkou) a bronchiálním astmatem. Na základě získaných údajů je možno ověřit, zda učitelé byli v základní pregraduální pedagogické přípravě, popř. v průběhu dalšího vzdělávání dostatečně poučeni, jak zvládnout akutní stavy a náhlé poruchy zdraví. Studie dochází k závěru, že:ne vždy funguje "politika" vzdělávání v této oblasti aučitelé v praxi pociťují potřebu řádné a pravidelné aktualizace poznatků z oblasti první pomoci a přístupu ke zdravotně handicapovaným dětem.

Hodnocení gymnastiky při talentové přijímací zkoušce uchazečů o studium tělesné výchovy

Soňa Formánková, Ludmila Miklánková

e-Pedagogium 2002, 2(3):40-42

Změna talentové přijímací zkoušky pro studium tělesné výchovy na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci v oboru sportovní gymnastika a následná výuka studentů prvního ročníku v hodinách gymnastiky vede k úvahám o možnosti návratu k disciplínám z minulých let.

Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2002, 2(3):43-49

Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základních škol. Analýzy textů byly prováděny metodou dle Průchy. Z dosažených výsledků vyplývá, že celková obtížnost textu učebnic jednotlivých nakladatelství je velmi vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 35,88 bodu (nakladatelství Fortuna) do 32,41 bodu (nakladatelství Scientia). Učebnice se vyznačují obdobnými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který se pohybuje kolem 28 - 31 %.

Přehled dějin cizojazyčného vyučování v německé jazykové oblasti

A survey of the history of education of the foreign languages in the sphere of the German language.

Jenny Poláková

e-Pedagogium 2002, 2(3):50-59

Příspěvek obsahuje tři části. V první se hovoří o výuce latiny, řečtiny a hebrejštiny. Druhá část podává přehled vyučování moderním jazykům v souvislosti s vývojem vzdělávacího systému, učebních plánů a hodnocení cizích jazyků ve společnosti a ve školách. Třetí část sleduje vliv politických poměrů na vyučování cizím jazykům.

Tělesný vývoj člověka a některá závažná onemocnění, se kterými se můžete setkat v pedagogické praxi

Body development of a man and some serious diseases that you can meet at pedagogical practice

Ivana Kuchyňková

e-Pedagogium 2002, 2(3):60-71

Cílem příspěvku je přiblížit pedagogům jednotlivá období růstu a vývoje člověka a upozornit na některá závažná onemocnění, se kterými se mohou setkat během své pedagogické praxe. Pro doplnění znalostí popisuje metody pro hodnocení biologického věku dítěte (antropometrické charakteristiky, stav skeletální zralosti, posouzení pohlavního vývoje a chrupu). Autorka se zaměřila zejména na tři chronická onemocnění: na poruchu výživy (obezitu), jejíž výskyt v poslední době prudce vzrůstá, a na poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie), postihující zejména dívky pubertálního a adolescentního věku.