e-Pedagogium 2002, 2(3):43-49
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of present Czech biology textbooks for the eighth class of the primary education. Evaluation methods were realized according to Průcha. Obtained results of text difficulties show - textbooks of different publishing companies made from 35,88 points (Fortuna publishing company) to 32,41 points (Scientia publishing company). The density of the scientific information (i) achieved similar values: 28 - 31 %.
Keywords: Evaluation of the text difficulties, biology textbooks, density of the scientific information.
Published: June 1, 2002 Show citation
References
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501 - 527.
- BJÖRNSSON, G. H. Bokförlaget Liber. Stockholm : Läsbarhet, 1968.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN. 80.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J., a kol. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
- MISTRÍK, J. Meranie zrozumitelnosti prehovoru. Slovenská reč, 1968, 3. 171 - 178.
- NESTLER, K. Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen. 1974. 17, 63 - 73.
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, 1996. 152.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SMTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.