e-Pedagogium 2018, 18(1):69-77 | DOI: 10.5507/epd.2018.007
Vnímaná zdatnost učitele anglického jazyka - přehled problematiky
- Mgr. Andrea Macková, Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, E-mail: amackova@fhs.utb.cz
Následující příspěvek se věnuje problematice vnímané zdatnosti učitelů anglického jazyka, kteří vyučují anglický jazyk jako svůj cizí jazyk, v kontextu sebehodnocení ovládání jejich úrovně anglického jazyka. Jedná se o učitelovo vnímání vlastních potencialit, které následně ovlivňují jeho konání. V celosvětovém měřítku bylo provedeno několik výzkumů, které použily jako nástroj pro určování vnímané zdatnosti učitele modifikovaný dotazník "The Teacher Sense of Efficacy Scale" (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001), kdy byl brán v potaz fakt, že vyučování i samotné učitelovo sebehodnocení jsou součástí jeho vnímané zdatnosti. Globalizace a celosvětové rozšíření anglického jazyka tak má za následek nárůst počtu učitelů anglického jazyka v posledních dekádách. Díky tomu, že se právě tito učitelé stávají předmětem výzkumů a zájmu aplikované lingvistiky, téma self-efficacy a jejich úrovně sebehodnocení ovládání anglického jazyka nabývá na své důležitosti.
Klíčová slova: Self-efficacy, sebehodnocení úrovně ovládání anglického jazyka, angličtina jako cizí jazyk, učitel
Self-efficacy of English Language Teachers - Survey of the Issue
This study examines the self-efficacy of nonnative English speaking teachers in terms of personal capabilities to teach English as a Foreign Language and their perceived English language proficiency. Several researches have been carried out on a global scale, using a modified version of "The Teacher Sense of Efficacy Scale" (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001). The important facts have been taken into consideration, the process of teaching and the teacher's perceived efficacy are part of their self-efficacy. Globalization and the worldwide expansion of English has resulted in an increase in the number of English language teachers in recent decades. Due to the fact that these teachers are the subject of research and interest in applied linguistics, the topic of self-efficacy and their level of self-reported English proficiency is gaining its importance.
Keywords: Self-efficacy, self-reported English proficiency, English as a foreign language, teacher
Zveřejněno: 1. březen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1986). Social foundations of though and action: A Social Cognitive Theory. Prentice Hall: Englewoods Cliffs.
- Bandura, A. (1990). Multidimensional Scales of Perceived Academic efficacy. Stanford: University of Stanford.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1994). Social cognitive theory of human development. In Husen, T., & Postlethwaite, T. N. International encyclopedia of education. 2nd ed. Oxford: Pergamon Press.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
- Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, roč. 52(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (2006). A guide for constructing self-efficacy scales. In Pajares, F., & Urdan, T. C. Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich, Conn: IAP - Information Age Pub., Inc.
- Coladarci, T. (1992). Teachers sense of efficacy and commitment toteaching. Journal of Experimental Education, 60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Doff, A. (1987). Training materials as an instrument of methodological change. In Bowers, R., & British Council. Language teacher education: An integrated programme for ELT teacher training. Oxford: Modern English Publications.
- Eslami, Z. R., & Fatahi, A. (March 01, 2008). Teachers' Sense of Self-Efficacy, English Proficiency, and Instructional Strategies: A Study of Nonnative EFL Teachers in Iran. Tesl-ej, 11(4).
- Ghasemboland, F., & Hashim, F. B. (November 01, 2013). Teachers' Self-efficacy Beliefs and their English Language Proficiency: A Study of Nonnative EFL Teachers in Selected Language Centers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Gavora, P. (2011). Measuring self-efficacy of on service teachers in Slovakia. Orbis Scholae, 5(2).
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P., & Majerčíková, J. (2012). Vnímaná zdatnost'(self-efficacy) učiteľa: oblasť vyučovania a oblasť spolupráce s rodičmi. Pedagogická orientace, 22(2).
Přejít k původnímu zdroji...
- Gibson, S., & Dembo, M. H. (January 01, 1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Ghaith, G., Shaaban, K. (1999). The Prospects and Problems of the New Lebanese English Language Curriculum. In Ayoub, F. (Ed.). The New Curricula in Lebanon: Evaluative review. Beirut: Lebanese Association for Educational Studies.
- Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klassen, R. M., Tze, V. M. C., Betts, S. M. et al. (2011). Teacher Efficacy Research 1998-2009: Signs of Progress or Unfulfilled Promise? Educational Psychology Review, 23(1). https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lange, D., L. (1990). Priority Issues in the Assessment of Communicative Language Abilities. Foreign Language Annals. Volume 23, Issue 5.
Přejít k původnímu zdroji...
- Majerčíková, J., et al. (2012). Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učitelstva a učitelov spolupracovať s rodičmi. Bratislava: Univerzita Komenského.
- Mareš, J., & Gavora, P. (1999). Anglicko-český pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Podell, D. M., & Soodak, L. C. (March 01, 1993). Teacher Efficacy and Bias in Special Education Referrals. Journal of Educational Research, 86(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (January 01, 1998). Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68, 2, 202-248.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (January 01, 2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (January 01, 2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6).
Přejít k původnímu zdroji...
- Woolfolk, Hoy, A. & Murphy, P. K. (2001). Teaching educational psychology to the implicit mind. Teaching Educational Psychology to the Implicit Mind. In Torff, B., Sternberg, R. Understanding and Teaching the Intuitive Mind. New York: Routledge.
- Yilmaz, C. (February 01, 2011). Teachers' perceptions of self-efficacy, English proficiency, and instructional strategies. Social Behavior and Personality: an International Journal, 39(1).
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.