e-Pedagogium 2018, 18(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2018.002

Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra II (Diskuse hlavních výzkumných zjištění v logopedickém náhledu)

Kateřina Vitásková, Lucie Kytnarová, Lucie Schwarzová, Jana Mironova Tabachová
doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D., Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: katerina.vitaskova@upol.cz

Článek představuje diskusi hlavních zjištění v rámci výzkumu zaměřeného na možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) z pohledu logopeda, a to na základě srovnání se skupinami dětí se specificky narušeným vývojem řeči, lehkým stupněm mentálního postižení a dětí z typické populace. Odkazujeme přitom na nově vytvořený hodnotící nástroj využitelný nejenom v logopedické praxi a srovnáváme výsledná zjištění s dříve publikovaným předvýzkumem. Zjištěné výsledky svědčí o potvrzení některých deficitů vnímání na úrovni pragmatické jazykové roviny, zvláště ve vnímání proxemiky, stejně jako o překvapivých rozdílech mezi výkony dětí s poruchou autistického spektra vůči ostatním. S ohledem na variabilnost a zjištěná úskalí vyhodnocení sociálně-pragmatické jazykové informace doporučujeme opatrnost při evaluaci a interpretaci hodnocení pragmatické jazykové roviny nejenom u dětí s PAS.

Klíčová slova: pragmatická jazyková rovina, diagnostika, porucha autistického spektra, vývojové jazykové poruchy, mentální postižení

The options of the assessment of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder II. (Discussion of the main research outcomes from the percective of speech - language therapist)

The article describes the main findings of the research focused on the possibility of evaluating the pragmatic level of communication in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) from the point of view of speech-language therapist based on a comparison with groups of children with specific language impairment, a mild intellectual disability and typical children. We refer to the originally developed evaluation tool that can be used not only in speech-language therapy practice, and we compare the resulting findings with previously published pre-research. The findings show that some perceptual deficits at the level of the pragmatic language level, especially the recognition of the proxemics, as well as the surprising differences between performances of children with autism spectrum disorders compared to others, are confirmed. Given the variability and the identified pitfalls of evaluating socio-pragmatic language information, we recommend caution in evaluating and interpreting the pragmatic language level assessment not only in children with PAS.

Keywords: pragmatic language level, diagnosis, autism spectrum disorder, developmental language disorders, intellectual disability

Zveřejněno: 1. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vitásková, K., Kytnarová, L., Schwarzová, L., & Mironova Tabachová, J. (2018). Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra II (Diskuse hlavních výzkumných zjištění v logopedickém náhledu). e-Pedagogium18(1), 7-15. doi: 10.5507/epd.2018.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. Arlington, American Psychiatric Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Barbosa, M. P., &Fernandes, F. M. (2014). Comparing the results of DAADD and ABC of children included in autism spectrum disorders. Codas, 26(3), 208-212. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Beggiato, A., Peyre, H., Maruani, A., Scheid, I., Amsellem, F., Delorme, R., &… Leboyer, M. (2017). Gender differences in autism spectrum disorders: Divergence among specific core symptoms. Autism Research. 10(4), 680-689. doi:10.1002/aur.1715 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Beranová, Š. & Hrdlička, M. (2012). Časná diagnostika a screening dětského autismu. Československá Psychologie, 56(2), 167-177.
  5. Biscaldi, M. (2016). Symptomatik und Klassifikation von Autismus-Spektrum-Störungen in der Kinder- und Jugendpsychiatrie. In Tebartz van Elst, L. Das Asperger-Syndrom im Erwachsenenalter und andere hochfunktionale Autismus-Spektrum-Störungen. (pp. 16-26). Berlin: MWV Medizinisch-Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
  6. Bölte,S., Marschik, P., Falck-Ytter, T., Charman, T., Roeyers, H., & Elsabbagh, M. (2013). Infants at risk for autism: a European perspective on current status, challenges and opportunities. European Child & Adolescent Psychiatry. 22(6), 341-348. doi:10.1007/s00787-012-0368-4 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Caballero, R., & Paradis, C. (2015). Making sense of sensory perceptions across languages and cultures. Functions of Language, 22(1), 1-19. doi: 10.1075/fol.22.1.01cab Přejít k původnímu zdroji...
  8. Cantiani, C., Choudhury, N. A., Yu, Y. H., Shafer, V. L., Schwartz, R. G., &Benasich, A. A. (2016). From Sensory Perception to Lexical-SemanticProcessing: An ERP Study in Non-Verbal Children with Autism. Plos One, 11(8), p. e0161637. Availablefrom: 10.1371/journal.pone.0161637. [2February 2018]. DOI: 10.1371/journal.pone.0161637 Přejít k původnímu zdroji...
  9. de Schipper, E., Mahdi, S., de Vries, P., Granlund, M., Holtmann, M., Karande, S. & Bölte, S. (2016). Functioning and disability in autism spectrum disorder: A worldwide survey of experts. Autism Research. 9(9), 959-969. doi:10.1002/aur.1592. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dostálová, K. (2015). Projevy auditivní agnózie u osob s Aspergerovým syndromem očima rodičů. In: Vitásková a kol. Projevy auditivní agnózie u osob s Aspergerovým syndromem očima rodičů, (pp. 73-90) Olomouc: Univerzita Palackéhov Olomouci.
  11. Dudová, I., Beranová,Š. & Hrdlička, M. (2013). Screening a diagnostika dětského autismu v raném dětství. Pediatrie pro praxi.14(3), 153-156
  12. Lechta, V. a kol. (2011a). Symptomatické poruchy řeči. Praha. Portál.
  13. Lechta, V. a kol. (2011b). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  14. Paul, R., Fuerst, Y., Ramsay, G., Chawarska, K., & Klin, A. (2011). Out of the mouths of babes: vocal production in infant siblings of children with ASD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines. 52(5), 588-598. doi:10.1111/j.1469-7610.2010.02332.x Přejít k původnímu zdroji...
  15. Říhová, A., & Vitásková, K. (2012). Logopedická intervence u osob s poruchami autistického spektra. Odborná publikace pro logopedy. Olomouc: VUP.
  16. Schieve, L. A., Rice, C., Yeargin-Allsopp, M., Boyle, C. A., Kogan, M. D., Drews, C., & Devine, O. (2012). Parent-reported prevalence of autism spectrum disorders in US-born children: an assessment of changes within birth cohorts from the 2003 to the 2007 National Survey of Children's Health. Matern Child Health Journal. 16(Suppl 1), S151-S157. doi: 10.1007/s10995-012-1004-0. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). 18-month-olds comprehend indirect communicative acts. Cognition. 136, 91-98. doi:10.1016/j.cognition.2014.11.036 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Tierney, C. D., Kurtz, M., Panchik, A., & Pitterle, K. (2014). 'Look at me when I am talking to you': evidence and assessment of social pragmatics interventions for children with autism and social communication disorders. Current Opinion In Pediatrics. 26(2), 259-264. DOI:10.1097/MOP.0000000000000075 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Tillmann, J., & Swettenham, J. (2017). Visual perceptual load reduces auditory detection in typically developing individuals but not in individuals with autism spectrum disorders. Neuropsychology, 31(2), 181-190. doi:10.1037/neu0000329 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Toth, K., Munson, J., Meltzoff, A. N. & Dawson, G. (2006). Early predictors of communication development in young children with autism spectrum disorder: joint attention, imitation, and toy play. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(8), 993-1005. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Visser, J. C., Rommelse, N. N., Lappenschaar, M., Servatius-Oosterling, I. J., Greven, C. U. & Buitelaar, J. K. (2017). New Research: Variation in the Early Trajectories of Autism Symptoms Is Related to the Development of Language, Cognition, and Behavior Problems. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, doi:10.1016/j.jaac.2017.05.022 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Vitásková, K., & Kytnarová, L. (2017). Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra.(Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého
  23. Vitásková, K., & Říhová, A. (2014a). Logoped a jeho role v rámci diagnostiky pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra. In Maierová, E. Procházka, R., Dolejš, M. Skopal, O. (Eds.). 2014. PhD existence 2014 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech.(pp. 84-92). Olomouc: Univerzita Palackého.
  24. Vitásková, K., & Říhová, A. (2014b). A comparison of the changes related to the assessment of pragmatic communication difficulties in children with autism spectrum disorder with the emphasis on speech and language therapists' enagement. In ICERI2014 Proceedings. (pp. 974-983). Madrid: IATED.
  25. Vitásková, K., & Říhová, A. (2015). Speech and language therapy in the context of autism spectrum disorders assessment and intervention - professional undergraduateand graduate approach. In ICERI2015 Proceedings. (pp. 4484-4491). Madrid: IATED.
  26. Vitásková, K., Kytnarová, L., & Mironova Tabachová, J. (2017). Assessment of the influence of speech-language intervention on perceptual-sensory integration in persons with autism spectrum disorder in the context of assessing the pragmatic level of language. Social Welfare - Interdisciplinary Approach. 1(7), 117-129. Dostupné na http://socialwelfare.eu/index.php/sw/article/view/297/260. doi: http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i7.297.WOS:000411517000010 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Vitásková, K., Šebková, L., & Schwarzová, L. (2017). Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra - výsledky dílčího šetření. E-Pedagogium. 2017, (1), 139-148. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Volkmar, F., & Reichow, B. (2014). Infants and toddlers with autism: The promise and the challenges. International Journal Of Speech-Language Pathology. 16(1), 11-14. doi:10.3109/17549507.2013.862859 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Woynaroski, T., Oller, D., Keceli-Kaysili, B., Xu, D., Richards, J., Gilkerson, J. & … Yoder, P. (2017). The stability and validity of automated vocal analysis in preverbal preschoolers with autism spectrum disorder. Autism Research. 10(3), 508-519. doi:10.1002/aur.1667 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.