e-Pedagogium 2017, 17(3):53-64 | DOI: 10.5507/epd.2017.036
Pohled učitelů 1. stupně základních škol na žákovskou otázku
- Mgr. Marie Pavelková, Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, E-mail: mpavelkova@fhs.utb.cz
Příspěvek prezentuje autentické pohledy učitelů 1. stupně základní školy na přítomnost žákovských otázek ve výuce matematiky. Úvodem příspěvek předkládá teoretické vymezení dialogické výuky a formy interakce mezi učitelem a žákem. Mezi učitelem a žákem během výuky probíhají komunikační sekvence, jež jsou mobilizovány otázkou a jejímž potenciálem je aktivizovat žákovo myšlení. Komunikace je základem pro dialogickou výuku, proto studie uvádí také postavení žákovské otázky v dialogické výuce na 1. stupni základní školy. Ve druhé části příspěvek prezentuje závěry polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, které prezentují své pohledy na postavení žákovské otázky ve výuce. Rozhovory ukázaly, že 1) učitelé podporují žáky, aby kladli otázky, 2) sami se snaží žákům klást otevřené otázky, 3) až na základě našeho interview si učitelé uvědomili, že žáci se ptají málo a že otázky ve výuce kladou primárně učitelé. Z výpovědi učitelů jsme vytvořili kategorie a z nich jsme následně vyhodnotili závěry tohoto předvýzkumného kroku.
Klíčová slova: dialogická výuka; interakce; žákovská otázka; interview; učitelský postoj k žákovské otázce
Primary School Teachers' View of Pupils' Questions
The paper presents primary school teachers' authentic views on the occurrence of pupils' questions in mathematics lessons. The paper introduces the theoretical definition of dialogic teaching and the form of interaction between teachers and pupils. There are communication sequences between the teacher and pupils going on during the lessons, which are mobilized by questions and the potential of which is to activate the pupils' thinking. Communication is the basis for dialogic teaching, so the study also highlights the status of pupils' questions in the dialogic teaching at elementary school. In the second part, the paper presents conclusions of semi-structured interviews with elementary school teachers who present their views on the status of pupils' questions in lessons. The interviews showed that 1) the teachers supported pupils in asking questions; 2) the teachers put open questions to their pupils; 3) it was only after our interviews when the teachers realized that pupils asked few questions and that questions are primarily asked by the teachers in lessons. We created categories based on the teachers' testimonies, and subsequently evaluated the conclusions of this pre-research step.
Keywords: dialogic teaching; interaction; pupils' questions; interview; teachers' attitude towards pupils' questions
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
- Havigerová, J. M., Smetanová, V., Burešová, I., & Haviger, J. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
- Hejný, M & Kuřina, F. (2010). Dítě, škola, matematika. Praha: Portál.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Lee, R. (2016). Implementing Dialogic Teaching in a Singapore English Language Classroom. SAGE Journals. 47(3), 279-293.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lehesvuori, S., & Viiri, J. (2015). Od teorie k praxi. Od plánování dialogického vyučování k jeho reflexi. Studie pedagogika. 20(2), 9-31.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
- Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250-289.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pratt, N. (2006). "Interactive" teaching in numeracy lessons: what do children have to say? Cambridge Journal of Education, 36(2), 221-235.
Přejít k původnímu zdroji...
- Reznitskaya, A., & Gregory, M., (2013). Student Thought and Classroom Language: Examining the Mechanisms of Change in Dialogic Teaching. Educational Psychologist, 48(2), 114-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sucháček, P. (2016). Implementace prvků dialogického vyučování v rámci mikrovyučování studentů učitelství přírodovědných předmětů. Studia Pedagogica, 21(3), 81-106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K. & Sedláček, M., (2015). Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia Pedagogica, 20(2), 33-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K., & Sedláček, M. (2015). Komunikace ve školní třídě a žákovské učení. Orbis Scholae, 9(1), 83-101.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Obis Scholae, 10(2), 47-69.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Švaříček, R a kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Tůma, F.(2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě? Přehledová studie (1990-2012). Pedagogika, 64(2), 177-199.
- Tůma, F.(2016). Konverzační analýza a komunikace ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 26(3), 415-441.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.