e-Pedagogium 2017, 17(3):27-36 | DOI: 10.5507/epd.2017.033
Kontroverze humanismu a jeho dědictví v sociálních vědách a v pedagogice II
- PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. & doc. PhDr. Jaroslav Koťa, Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1, E-mail: martin.strouhal@ff.cuni.cz; jaroslav.kota@ff.cuni.cz
Stať vychází z úvahy o podstatě lidskosti v sociálních vědách a pedagogice na konci šestého století trvání dějin humanismu. Stručně popisuje vývojové fáze humanismu a jeho odlišná hodnocení. Poukazuje na problémy s vymezením pojmů jako jsou humanismus a lidskost, neboť se v jejich případě nejedná o pojmy vědecké, nýbrž filosofické a ideologické. Autoři usilují především o zachycení dvojznačnosti, kterou je možné spatřovat ve vlivu humanistických idejí na kulturní a sociopolitický vývoj Evropy. V souvislosti s hledáním adekvátního pojmu člověka text připomíná problém redukcionismu ve vědách o člověku, které na lidském životě zachycují vždy jen určitý aspekt a naznačuje, že i tzv. alternativní pedagogiky, které se na lidskost a individualitu člověka odvolávají, tak nečiní zcela šťastně. V závěru je formulováno stanovisko autorů k nebezpečí tzv. "odumírání lidskosti".
Klíčová slova: humanismus; antropologie; marxismus; ideologie; individualistická pedagogika
Controversy of Humanism and Its Heritage in the Social Sciences and Pedagogy
The starting point of this text is the question of humanity in the social sciences and pedagogy after six centuries of the existence of humanism. The text describes the evolution of humanism and its various appraisals. It deals with the problem of conceptualization of "humanism" and "human" as these concepts are philosophical or ideological, and not scientific. The authors try to capture the ambiguity of humanistic ideas influencing cultural and sociopolitical European history. The problem of reductionism in the social sciences is mentioned within this context. The scientific perspective only focuses on a limited number of aspects of human life, not on the complexity of man, which is also a problem of alternative pedagogies with their conception of man. In conclusion the authors formulate their standpoint towards the danger of so-called "vanishing of humanity".
Keywords: humanism; anthropology; marxism; ideology; individualism in education
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Benoist, de, A. (2001). Totalitarismus. Komunismus a národní socialismus. Kontexty, časopis o kultuře a společnosti. III(1), s. 25-35.
- Carroll, J., & Pšeja, P. (1996). Humanismus: Zánik západní kultury. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
- Dawson, Ch. (1970). Krize západní vzdělanosti. Řím: Křesťanská akademie.
- Frankl, V., E. (1995). Lékařská péče o duši. Základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
- Foucault, M. (2007). Slova a věci. Brno: Computer Press.
- Lorenz, K. (1997). Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta.
- Masaryk, Garrigue, T. (1904). Sebevražda hromadným jevem společenským moderní osvěty. Praha: Jan Leichter.
- Masaryk, Garrigue, T. (1934). Moderní člověk a náboženství. Praha: J. Leichter.
- Marx, K. (1978). Ekonomicko-filosofické rukopisy z r. 1844. (překlad Jaroslava Pešková a Jiří Pešek) Praha: Svoboda.
- Rutschky, K. (2001). Schwarze Pädagogik: Quellen zur Naturgeschichte der bürgerlichen Erziehung. 8. Auflage. München: Ullstein.
- Schoenebeck, H. (1997). Život s dětmi bez výchovy. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.