e-Pedagogium 2016, 16(3):25-40 | DOI: 10.5507/epd.2016.029

Metody výuky čtení v belgickém vzdělávání, inspirace pro nás

Iva Košek Bartošová, Marie Karásková
Mgr. Iva Košek Bartošová, Ph.D., Ústav primární a neprimární edukace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, e-mail: iva.kosekbartosova@uhk.cz
Marie Karásková, ZŠ a MŠ Bohdaleč, 592 55 Bobrová, e-mail: marie.kara@seznam.cz

Česká republika se v posledních letech intenzivně věnuje rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Čtenářská gramotnost je komplex vědomostí a kompetencí ovlivňující další dovednosti. Výsledky mezinárodních průzkumů nás vedou k zamyšlení nad způsoby práce učitele, nad jeho rolí v edukačním procesu. S tím úzce souvisí používaní metod, technik a forem práce v procesu osvojování si nových poznatků. Cílem je získat přirozenou vnitřní motivaci žáků pro osvojení si nových dovedností. V příspěvku se chceme zaměřit na poznatky vycházející z nácviku elementárního čtení v Belgii. Tato země vykazuje standardně kvalitní výsledky v realizovaných mezinárodních šetřeních (PISA, PIRLS). Publikační výstup se zaměřuje jen na jednu složku v edukačním procesu na počátku školní docházky, na využití metod k osvojení počátečních čtenářských dovedností, tedy metod napomáhajících zvládnutí techniky čtení využívaných v Belgii. Správná volba metod výuky prvopočátečního čtení je jedním ze stavebních kamenů úspěchu v dovednosti číst s následným čtením s porozuměním. Proto je snahou hledat nové trendy, možnosti, inspirace a náměty u nás i v zahraničí a propojit je do současného modelu vzdělávání na počátku školní edukace.

Klíčová slova: počáteční čtenářská dovednost, metody výuky čtení, nácvik elementárního čtení v Belgii, metoda struktury

Methods of teaching reading in Belgian education, inspiration for us

In the last years, the Czech Republic has been intensively paying attention to the development of early literacy. Literacy is a complex of knowledge and competencies influencing other skills. Results from international researches make us think about teacher's way of work and his/her role in education process. There is also a close relation with reflection of used methods, techniques and forms of work in the process of acquiring new knowledge. The aim of this article is to focus on natural inner motivation of pupils for adopting new skills. In the contribution, we would like to focus on knowledge based on practicing elementary reading in Belgium. This country shows standard quality results in implemented international results (PISA, PIRLS). The publication output focuses only on one item in education process at the start of school attendance, the use of methods which leads towards acquiring early reading skills, thus methods helping to manage techniques of reading used in Belgium. The right choice of methods for teaching of early reading is the most essential stepping stone of success as far as reading skills are concerned followed by reading comprehension. That is the reason to search for new trends, possibilities, inspiration and topics in our country and abroad and to link them with our current model of education at the start of school education.

Keywords: early literacy skills, methods of teaching reading, practice of Elementary reading in Belgium, method of structure

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Košek Bartošová, I., & Karásková, M. (2016). Metody výuky čtení v belgickém vzdělávání, inspirace pro nás. e-Pedagogium16(3), 25-40. doi: 10.5507/epd.2016.029
Stáhnout citaci

Reference

  1. Diels, N. (2014). Eerste leerjaar - Aanvankelijk lezen. Vorselaar: Thomas More.
  2. Eurydice a Develop. (1997). Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  3. Fasnerová, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Karásková, M. (2016). Výuka prvopočátečního čtení a psaní v České republice a v Belgii. Diplomová práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
  5. Kompassblogger (2014). Veilig leren lezen [online]. Groep 4-5 [cit. 2016-02-06]. Dostupné z: http://kordia-kompaskesteren.blogspot.cz/2014/09/veilig-leren-lezen.html
  6. Košek, Bartošová, I. (2014). Elementární gramotnost a písmo Comenia Script. Hradec Králové: Gaudeamus, s. 15.
  7. Košek, Bartošová, I. (2014). Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové: Gaudeamus.
  8. Košek, Bartošová, I. (v tisku). Metody výuky čtení využívané v České republice. Nová čeština doma a ve světě 2016/1. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
  9. Kramplová, I. a kol. (2012). Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: Comunia, a. s.
  10. Maňourová, Z. (2013). Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí jako jedna z cest k řešení problematiky čtenářské gramotnosti. Magister. Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 48-85.
  11. Palečková, J., Tomášek, V. a kol. (2013). Hlavní zjištění PISA 2012 - Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: Comunia, a. s. PIRLS 2001 (2012): [online].
  12. Česká školní inspekce [cit. 2016-02-11]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PIRLS/PIRLS-2001

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.