e-Pedagogium 2015, 15(3):71-82 | DOI: 10.5507/epd.2015.035

Specifické rysy kyberšikany u českých dětí v kontextu systému všeobecné primární prevence (pohledem kvantitativně-kvalitativního výzkumu)

Kamil Kopecký
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: kamil.kopecky@upol.cz

Příspěvek se zaměřuje na výsledky výzkumu rizikového chování českých dětí v prostředí internetu, který byl realizován v roce 2014 výzkumným týmem Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s firmami Seznam.cz, Google.cz a Vodafone. V rámci našeho textu jsme se zaměřili na jednu z klíčových částí výzkumu - kyberšikanu z pohledu obětí a útočníků. Příspěvek popisuje nejčastější formy útoků, kterým jsou české děti vystaveny, zároveň se zaměřuje na přepínání rolí oběť - útočník, ke kterému ve slovenské populaci poměrně často dochází.

Klíčová slova: kyberšikana, vydírání, verbální útoky, prevence rizikového chování

Specific Features of Cyberbullying in Czech Children in the Context of the General Primary Prevention System (Through the Eyes of Quantitative-qualitative Research)

This paper focuses on results of the research in risk behaviour of Czech children on the Internet (n = 28232), which was carried out in 2014 by the research team of the Centre for the Prevention of Risky Virtual Communication, Palacký University Olomouc. The text focused on a key part of the research - cyberbullying from the perspective of victims and attackers. The paper describes the most common forms of attacks, which Czech children are exposed to, while also focusing on switching of roles victim - attacker what happens quite frequently in the Czech population.

Keywords: cyberbullying, blackmail, threats, verbal attacks, prevention of risk behaviour

Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kopecký, K. (2015). Specifické rysy kyberšikany u českých dětí v kontextu systému všeobecné primární prevence (pohledem kvantitativně-kvalitativního výzkumu). e-Pedagogium15(3), 71-82. doi: 10.5507/epd.2015.035
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brown, Ch. F., Demaray, M. K., Secord, S. M. (2014). Cyber victimization in middle school and relations to social emotional outcomes. Computers in Human Behavior 35 (2014), 12-21 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Belsey, B. (2004). Always on, always aware. On-line: http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Information.pdf
  3. Čechová, D., Hlistová, E. (2009). Šikanovanie cez internet. Prevencia, 58, 10, s. 18.
  4. Dehue, F., Bolman, C., Völlink, T., & Pouwelse, M. (2008). Pesten op het werk: de relatie met gezondheid en verzuim en de rol van coping. Gedrag & Organisatie, volume 20, nr. 2, 97-117. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29, 129-56. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Hollá, K. (2013). Cyber bullying - Inappropriate Adolescent Behaviour in the 21th Centruy. Ad Alta: Journal of Interdiciplinary Research. 03/01.
  7. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2009). Bullying Beyond the Schoolyard: Preventing and Responding to Cyberbullying. Thousand Oaks California: Corwin Press.
  8. Chudý, Š., Neumeister, P., Szotkowski, R. & Buchtová, T. (2015). The Mutual Interrelationship between Education and ICT - in the context of Knowledge and Power in the Educational Environment. Ciência e Técnica Vitivinícola, 30(1).
  9. Chudý, Š., Plischke, J., Neumeister, P. & Richterová, Kučerová, L. (2015). Mapping Approaches to Describe Fragments and Constructs Training for Novice Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1168-1175. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kowalski, R., Limber, S., & Agatston, P. (2007). Cyber Bullying: Bullying in the Digital Age (1st ed.). Malden: Blackwell Publishers. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kopecký, K., Szotkowski, R., & Krejčí, V. (2014). Risks of Internet Communication IV. Palacký University Olomouc.
  12. Kováčová, A. (2012) Kyberšikanovanie jako novodobý fenomén u žiakov stredných škôl - jeho výskyt a prevencia. Banská Bystrica: PDF UMB.
  13. Olweus, D. (2006). An analysis of the Revised Olweus Bully: Victim Questionnaire using the Rasch measurement model. British Journal of Educational Psychology, 76, 781-801. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Riebel, J., Jäger, R. S., Fischer, U. C. (2009) Cyberbullying in Germany - an exploration of prevalence, overlapping with real life bullying and coping strategies. Psychology Science Quarterly. Volume 51, 298-314.
  15. Rigby, K. (1997). Bullying in schools, and what to do about it (1st ed.). London: Jessica Kingsley.
  16. Smith, P. K., Mahdavi, J., & Carvalho, M. (2010). Cyberbullying: It's nature and impact in secondary school pupils. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Smith, P. K., & Sharp, S. (1994). School Bullying: Insights and Perspectives (1st ed.). London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Whitney, I., Smith, P. K. (1993). A survey of the nature and extent of bullying in junior/middle and secondary schools. Educational Research, 35, 3-25. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.