e-Pedagogium 2015, 15(3):50-55 | DOI: 10.5507/epd.2015.033
K Deweyho pojetí dějin a jejich výuky
- Mgr. Markéta Čermáková, doktorandka katedry pedagogiky FF UK, Celetná 20, 110 00 Praha 1, E-mail: m.cermakovka@seznam.cz
V textu je připomenuto několik postřehů, které John Dewey věnoval problematice dějin a jejich výuky v Demokracii a výchově a Rekonstrukci ve filosofii. Dewey ukazuje, že vztah k minulosti by se měl formovat jako nezbytná součást školní výuky, neboť je jednou z hlavních podmínek možnosti výchovy a komplexního vzdělání. Naznačuje také, že je třeba přehodnotit dosavadní způsoby myšlení a výklady toho, co je pravdivé a hodnotné. Východiskem tohoto příspěvku je Deweyho přesvědčení, že je-li v základu našeho života změna, musí být i pedagogika pozorná především k tomu, co je skryto pod povrchem právě se dějících událostí. Znalost dějin je z logiky tohoto přesvědčení zcela zásadní - může inspirovat k hledání a nalézání skutečného významu problémů současnosti, které pro zaujetí "aktualitou" nebo pro předsudečnost okamžiku nejsme schopni vidět a jednoduše je přehlížíme.
Klíčová slova: John Dewey; dějiny; výuka historie; sociální změna; užitek z historického studia
The text deals with a few problems Dewey focused on in his books Democracy and Education and Reconstruction in Philosophy, such as historical themes and the way in which history is taught. He points out the importance of history as a part of school curriculum. Dewey argues that history is one of the basic building blocks of a real education. He recommends reassessment of the current way of thinking as well as reinterpretation of that which we consider true and valuable. The starting point of this essay is Dewey's belief that as change is integral to life, education must pay attention to what is hidden below the surface of the current events in the first place. True understanding of history may inspire us and help us search and find valid meaning and importance of the present world problems, as they tend to be overlooked due to our inability to comprehend the complex structure of reality.
Keywords: John Dewey; history; historical education; social change; profit from the study of history
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Dewey, J. (1929). Rekonstrukce ve filosofii. Praha: Sfinx.
- Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: J. Laichter.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.