e-Pedagogium 2015, 15(3):17-25 | DOI: 10.5507/epd.2015.030
Aktuální otázky a současné perspektivy dějin pedagogiky
- Lukáš Šlehofer, Zimní 259, 277 51 Nelahozeves - Lešany, E-mail: slehofer.lukas@gmail.com
Předkládaný článek se zabývá aktuálním stavem a perspektivami dějin pedagogiky. Text se snaží být příspěvkem k probíhající debatě o budoucnosti tohoto oboru. V textu jsou nastoleny čtyři základní otázky, které obor z pohledu autora nejvíce trápí. První otázka se ptá po roli a postavení dějin pedagogiky v systému pedagogických věd. Další předložené otázky, kterými se text zabývá a snaží se na ně hledat odpovědi, se ptá po předmětu dějin pedagogiky, jak je na tom tato disciplína z hlediska metodologie a kdo jsou a budou vědci, kteří ponesou prapor této disciplíny v budoucnu. Autor se snaží ukázat, že situace není jednoduchá, ale také není neřešitelná.
Klíčová slova: dějiny pedagogiky, metodologie, předmět dějin pedagogiky
Current Issues and Contemporary Perspectives of History of Education
This article describes the current status of, and perspectives on history of education. The text seeks to contribute to the discussion about the future of this discipline and presents the answers to four important questions. The first question is, what role is played by history of education within the system pedagogical sciences. The next questions are what is the subject of the history of education, which methodological challenges are faced by this sub-discipline, and who will be the researches who will address this discipline in the future. The author proves that the fututre of the discipline is uncertain.
Keywords: history of education, methodology, subject of history of education
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Burke, P. (2004). Francouzská revoluce v dějepisectvi: Škola Annales (1929-1989). Praha: NLN.
- Cach, J. (1998). Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha: SPN.
- Grulich, J. (2001). Zkoumání "maličkosti". Okolnosti vzniku a významu mikrohistorie. Český časopis historický, 3.
- Iggers, G. G. (2002). Dějepisectví ve 20. století: Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN.
- Kádner, O. (1909). Dějiny pedagogiky. Díl I. Praha: Dědictví Komenského.
- Lenderová, M. (2001). Gender history v českých zemích. Česko-slovenská historická ročenka.
- Lenderová, M. a kol. (2009). Z dějin české každodennosti: Život v 19. století. Praha: Karolinum.
- Lenderová, M. & Rýdl, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, Litomyšl: Paseka.
- Marek, J. (1992/94). Kultura jako téma a problém dějepisectví. Český časopis historický 1992/4.
- Masaryk, T. G. (2005). Světová revoluce. Za války a ve válce 1914-1918. Praha: MÚ AV ČR.
- Mücke, P., Pelikánová, H. & Vaněk, M. (2007). Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: ÚSD.
- Nečasová, D. (2008). Dějiny žen či gender history? Možnosti, limity, východiska. Dějiny - teorie - kritika, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nejedlá, D. (2000). Historická tematika na stránkách Pedagogiky v uplynulém padesátiletí. Pedagogika, 4, 406-421.
- Pešek, J. (2006). (Západo)německé dějepisectví poválečné doby mezi tradicí státně politické historiografie a "modernitou" sociálních dějin. Český časopis historický. 3, 558-591.
- Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Rataj, T. (2005). Mezi Zíbrtem a Geertzem. Úvaha o předmětu kulturních dějin. Kuděj. 2005/1-2.
- Ratajová, J. (2005). Dějiny ženy a koncept tenderu v české historiografii. Kuděj, 1-2.
- Řezníčková, K. (2007). Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918. Praha: Libri.
- Šimůnková, A. (1995). Ke vztahu historiografie a antropologie. Perspektivy aplikování antropologických přístupů na historický výzkum. Český lid, 2.
- Tinková, D. (2006). "Žena" - prázdná kategorie? Od (wo)mens history k gender history v západoevropské historiografii posledních desetiletí 20. století. In Čadková, K. (2006). Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie: Sborník příspěvků z IV. pardubického bienále 27.-28. dubna 2006. Pardubice: Univerzita Pardubice.
- Třeštík, D. (2002). Faktopisci a dějepisci. Dějiny a současnost. 5, 38.
- Váňová, R. (2005). Od retrospektivy k perspektivě dějin pedagogiky v Čechách. Pedagogika, 55, 201-203.
- Zounek, J. & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.