e-Pedagogium 2015, 15(3):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2015.029
Je formování dějinného vědomí vychovatelským úkolem? Nietzschovská inspirace pro dnešní dobu
- PhDr. Martin Strouhal, Ph.D., Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1, E-mail: martin.strouhal@ff.cuni.cz
Text pojednává o tom, jak lze uvažovat o různých možnostech tématizace minulosti a jejího studia. Východiskem pro toto pojednání je druhá Nietzschova Nečasová úvaha, v níž mluví o nejednoznačnosti způsobů dějinného porozumění a ukazuje významovou škálu přístupů k historii jako vědě. Snaží se ukázat, že vědomí této nejednoznačnosti je důležité jak pro bádání v obecných dějinách, tak pro studium dějin výchovy a vzdělávání. Z Nietzschových reflexí vyvozuje závěr týkající se vychovatelského významu studia nejen pedagogické minulosti: poznávání historie nás konfrontuje s naší osobní odpovědností, protože minulost, kterou studujeme za účelem porozumění naší přítomnosti, se skrze tyto způsoby rozumění stále děje.
Klíčová slova: dějiny, trojí pojetí historie, dějinné vědomí, smysl minulého, historické vzdělání
Is Formation of Historical Consciousness a Pedagogical Task? Nietzchean Inspiration for the Present Day
The text deals with various approaches to thematising the past and the study of history. It is based on Nietzsche's second essay On the Uses and Disadvantages of History for Life from Untimely Meditations. Nietzsche ponders on the ambiguities of our comprehension of history and our insight into the past as well as a whole range of different approaches to history as a science. Nietzschean inspiration helps us to explain how important it is to be aware of this ambiguity while studying either history as such or history of education: understanding history lays responsibility on us because while the study of the past aids us to understand the present, it is being constantly reinterpreted in the process.
Keywords: history, three approaches to history, historical consciousness, meaning of the past, historical education
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Hegel, G. W. F. (2004). Filosofie dějin. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
- Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
- Merton, R. K. (2000). O historii a systematice sociologické teorie. In Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON, s. 7-65.
- Nietsche, F. (2005). Nečasové úvahy. Praha: OIKOYMENH.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.