e-Pedagogium 2015, 15(1):56-71 | DOI: 10.5507/epd.2015.006

Faktory motivující žáky středních škol k zájmu o obor biologie a účasti v předmětových soutěžích s biologickou tematikou

Vanda Janštová, Martin Jáč, Radka Marta Dvořáková
RNDr. Vanda Janštová, Katedra učitelství a didaktiky biologie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Viničná 7, 128 43 Praha 2, Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39, Praha 1, E-mail:vanda.janstova@natur.cuni.cz
RNDr. Martin Jáč, Ph.D., Katedra biologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Purkrabská 2, 779 00, Olomouc, E-mail: martin.jac@upol.cz
Mgr. Radka Marta Dvořáková, Katedra učitelství a didaktiky biologie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Viničná 7, 128 43 Praha 2, Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39, Praha 1, E-mail: radka.marta@natur.cuni.cz

V ČR dlouhodobě ubývá žáků, kteří mají zájem o studium přírodovědných oborů. Proto je důležité zjistit, jak žáky k zájmu o studium přírodních věd motivovat. Ty, kteří zájem o daný obor projeví, je pak dobré vhodně podporovat: nabídnout jim například účast v předmětových olympiádách, zapojení se do Středoškolské odborné činnosti nebo odborných volnočasových aktivit. Žáky, kteří takto zájem o biologii projevili, jsme oslovili, abychom mohli identifikovat podněty, které je k biologii přivedly a dále charakterizovat jejich postoje a zájmy. Na základě rozhovorů s 11 účastníky Biologické olympiády byl sestaven komplexní dotazník, který byl použit v další fázi výzkumu. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 154 žáků středních škol. Výsledky ukázaly, že to byli často rodiče, kdo v žácích inicioval zájem o přírodu, jejich profese ale neměla na tuto skutečnost vliv. Řešitelé Biologické olympiády kladněji hodnotili školní předměty chemii a fyziku (ale ne biologii), než ostatní žáci. Také v porovnání s ostatními žáky lépe hodnotili molekulární a buněčnou biologii. Ti, kteří v Biologické olympiádě nesoutěžili, naopak lépe hodnotili většinově oblíbenou biologii člověka. Dalším zajímavým zjištěním je fakt, že řešitelé Ústředního kola Biologické olympiády se začali aktivně zajímat o přírodu již v předškolním věku, na rozdíl od ostatních žáků.

Klíčová slova: přírodovědné předměty, motivace, biologická olympiáda, středoškolská odborná činnost, žáci středních škol

Factors Motivating Secondary School Students to Study Biology and to Participate in Biological Competitions

The number of students who are interested in science has been declining in the Czech Republic. It is therefore important to find out how we can interest or engage students in nature and science. Moreover, we believe the students who show some interest should be supported by appropriate school and after-school activities. These can be, for example, subject Olympiads like the Biology Olympiad or Student Science Activities. Our research aim was to identify and quantify key stimuli that engage students' interest in biology and to learn more about their attitudes and interests. We therefore interviewed 11 former Biology Olympiad participants and designed a complex questionnaire based on their answers. This questionnaire was used to obtain data from 154 secondary school students who showed some interest in biology. The results indicate that the Biology Olympiad participants rated the school subjects of chemistry and physics (but not biology) more positively than other students interested in biology. They also rated molecular and cellular biology better than the others. The students who had not participated in the Biology Olympiad rated human biology more positively. We recognize that parents often initiated students' interest in nature regardless of their professions. Consequently, it is interesting to note that the participants in the national round of the Biology Olympiad had started to be actively interested in nature before they started to attend school, contrary to other pupils.

Keywords: science, motivation, Biology Olympiad, Student Science Activities, secondary school students

Zveřejněno: 1. únor 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janštová, V., Jáč, M., & Dvořáková, R.M. (2015). Faktory motivující žáky středních škol k zájmu o obor biologie a účasti v předmětových soutěžích s biologickou tematikou. e-Pedagogium15(1), 56-71. doi: 10.5507/epd.2015.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baláž, V. a kol. (2014). Země živitelka. Příroda ve službách člověka. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
  2. Budíková, M., Králová, M. & Maroš, B. (2010). Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing.
  3. Farkač, J. & Božková, H. (eds.) (2006). Biologická olympiáda. Praha: Nakladatelství Jan Farkač.
  4. Franz-Odendaal, T., Blotnicky, B., French F. & Joy, P. (2014). Career Choices and Influencers in Science, Technology, Engineering and Math: An Analysis of the Maritime Provinces. WISEatlantic Survey Executive Report: NSERC Chair for Women in Science & Enginering.
  5. Held, L. (2011). Konfrontácia koncepcií přírodovědného vzdelávania v Európe. Scientia in educatione. 2, 1, 69-79. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Janík, T. & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione. 1, 1, 5-32. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kidman, G. (2008). Biotechnology education: topics of interest to students and teachers. In Hamman, M., Reiss, M., Boulter, C. & Tunnicliffe, S. D. (Eds.), Biology in context: learning and teaching for the twenty-first century. London: Institute of Education, University of London.
  8. Knox, K. L., Moynihan, J. A. & Markowitz, D. G. (2003). Evaluation of short-term impact of a high school summer science program on students' perceived knowledge and skills. Journal of Science Education and Technology. 12, 4, 471-478. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Markowitz, D. G. (2004). Evaluation of the long-term impact of a university high school summer science program on students' interest and perceived abilities in science. Journal of Science Education and Technology. 13, 3, 395-407. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (2012). Organizační řád Biologické olympiády. Praha: MŠMT. [online]. [cit. 2014-12-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/14025_1_1/
  11. Mourek, J., Koukol, O., Fišerová, J. & Hrabáková, M. (2001). Secondary school students taste the real science: project methods used in the biological summer course Arachne. In: 9th ECHA Conference: The theory and praxis of integrating of school projects in the teaching of natural sciences, biology and ecology.
  12. Mourek, J. a kol. (2007). Biological Summer Course Arachne-Spider Web Connecting People and Different Branches of Science. Science Education: Models and Networking of Student Research Training Under 21. 16, 201-211.
  13. O'Kennedy, R. et al. (2005). The first EU Science Olympiad (EUSO): a model for science education. Journal of Biological Education. 39, 2, 58-61. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Oliver, M. & Venville, G. (2011). An exploratory case study of Olympiad students' attitudes towards and passion for science. International journal of science education. 33, 16, 2295-2322. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Philpot, C. J. (2007). Science Olympiad students' nature of science understandings. Doktorská práce. Georgia State University. Dostupné z: http://scholarworks.gsu.edu/msit_diss/20/
  16. Prokop, P., Tuncer, G. & Chudá, J. (2007). Slovakian students' attitudes toward biology. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3, 4, 287-295. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henrikson, H. & Hemmo, V. (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Brussels: Office for Official Publications of the European Communities.
  18. Salmi, H. (2003). Science centres as learning laboratories: experiences of Heureka, the Finnish Science Centre. International Journal of Technology Management. 25, 5, 460-476. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Schreiner, C. & Sjøberg, S. (2004). The relevance of science education. Sowing the Seed of ROSE. Oslo: Acta Didactica. 4, 5-120.
  20. Staziński, W. (1988). Biological competitions and Biological Olympiads as a means of developing students' interest in biology. International Journal of Science Education. 10, 2, 171-177. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Škoda, J. & Doulík, P. (2009). Vỳvoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace. 19, 3, 24-44.
  22. Švandová, K. & Kubiatko, M. (2012). Faktory ovlivňující postoje studentŭ gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Scientia in educatione. 3, 2, 65-78. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Tunnicliffe, S. D. & Ueckert, C. (2011). Early biology: the critical years for learning. Journal of Biological Education. 45, 4, 173-175. Přejít k původnímu zdroji...
  24. van den Berg, E. (2013). Didaktická znalost obsahu v laboratorní výuce: Od práce s přístroji k práci s myšlenkami. Scientia in educatione. 4, 2, 74-92. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Vohra, C. F. (2000). Changing trends in biology education. Biology International. 49-55.
  26. Vybíral, B. (2008). Ohlédnutí za padesáti lety Fyzikální olympiády. In: Opatrný, T., Kvítek, L., Krchňák, P., Megová, M., Tarkowski, P. III. ročník mezinárodní konference Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží aneb věda je zábava. Sborník příspěvků. Olomouc: Přírodovědecká a Pedagogická fakulta Univerzita Palackého.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.