e-Pedagogium 2015, 15(1):21-33 | DOI: 10.5507/epd.2015.003

Příprava studentů učitelství na práci v inkluzivní třídě

Jana Stará
PhDr. Jana Stará, Ph.D., Pedagogická fakulta UK v Praze, Magdalény D. Rettigové 4, 116 39 Praha, E-mail: jana.stara@pedf.cuni.cz

Článek se zabývá připraveností učitelů, jakožto klíčových aktérů reformy vzdělávání, na uplatňování požadavku inkluze ve výuce. Za zásadní podmínku úspěšné inkluzivní výuky jsou považovány ochota učitelů vzdělávat všechny žáky včetně těch s různými překážkami v učení a jejich odborné kompetence. V článku poukazujeme na dřívější výzkumy zkoumající tyto podmínky inkluzivního vzdělávání a jejich výsledky. Dále nastiňujeme problematiku podpory učitelů při zvládání požadavku inkluze a zaměřujeme se na možnosti v oblasti pregraduální přípravy učitelů. Článek popisuje nový předmět Podpora žáků s překážkami v učení zavedený do učebního plánu studijního programu učitelství pro 1. stupeň ZŠ a seznamuje čtenáře se základními výsledky jeho evaluace. Podle těchto výsledků jsou studenti ztotožněni s požadavkem inkluzivního vzdělávání a jsou ochotni za něj do jisté míry převzít zodpovědnost. Nepovažují se také za odborně nepřipravené. Na druhou stranu mají obavy z toho, jak budou moci nárokům inkluzivního vzdělávání ve své učitelské praxi dostát, a zmiňují nedostatečnou systémovou podporu učitelů.

Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, 1. stupeň ZŠ, pregraduální příprava učitelů

Preparing Teachers for Work in Inclusive Classroom

The article explores the readiness of key players in educational reform - teachers - to apply inclusion in education. Key factors that determine the successful implementation of inclusive education is the willingness of teachers to teach all pupils, including ones with special educational needs, as well as the factor that teachers need to possess appropriate professional competencies. The article points to previous studies, which explored the above stated requirements of inclusive education, and it covers their outcomes. Furthermore, we outline an issue related to teacher training in the management of inclusive education and we show how this topic can be included in the training of undergraduate teachers. The article describes the new subject "Supporting pupils with special educational needs", which was integrated into the learning plan for the Primary school teachers training programme, and it reveals the basic outcomes of its evaluation. Based on these results, the students agree with the requirements of inclusive education and are ready to take responsibility for its implementation to a certain extent. They also do not feel they would be professionally unprepared. On the other hand, they are concerned that they may not be able to meet the requirements of inclusive education in their teaching practice, and they mention lack of systematic support of teachers.

Keywords: Inclusive education, Primary education, undergraduate teacher training

Zveřejněno: 1. únor 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stará, J. (2015). Příprava studentů učitelství na práci v inkluzivní třídě. e-Pedagogium15(1), 21-33. doi: 10.5507/epd.2015.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Booth, T. & Ainscow, M. (2008). Making Education for All inclusive: where next? Prospects: 38, 1, Dostupné z http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11125-008-9055-0#page-1 (15. 4. 2014).
  2. European Agency for Development in Special Needs Education. Vzdělávání učitelů k inkluzi v Evropě - Výzvy a příležitosti, 2011. Dostupné z: http://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-challenges-and-opportunities_TE4I-Synthesis-Report-CS.pdf (15. 4. 2014).
  3. Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
  4. Havel, J. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  5. Hrebeňárová, L. & Mandzáková, S. (2007). Súčasný stav individuálnej integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na prvom stupni základných škôl na Slovensku. In Franiok, P. & Kovářová, R. (Eds.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník. Ostrava: Ostravská univerzita.
  6. Jordan, A. & Schwartz, E. & McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kolektiv autorů - Člověk v tísni, o.p.s. (2013). Mají na to - Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Příručka pro učitele. Praha. Dostupné z: http://www.majinato.cz/majinato_web.pdf (23. 5. 2014).
  8. Lebeer, J. (ed.). (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
  9. Lechta, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Portál: Praha.
  10. Potměšil, M. (2010). Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. In Havel, J., Filová, H. a kol. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido.
  11. Potměšilová, P., Potměšil, M. & Fojtíková-Roubalová, M. (2013). Supervision as prevention and support to teachers in inclusive education. e-Pedagogium, 2. Přejít k původnímu zdroji...
  12. OECD (2012). Rovnost a kvalita ve vzdělávání: Podpora znevýhodněných žáků a škol. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/2dc3e27a-c68b-4a81-808a-76656860f1cf (23. 5. 2014).
  13. Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika. 57, 4.
  14. Vaďurová, H. & Pančocha, K. (2010). Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků. In Bartoňová, M. & Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v pod-mínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.