e-Pedagogium 2014, 14(3):92-103 | DOI: 10.5507/epd.2014.032
Pojem výchova v pedagogice a andragogice
- Mgr. Andrea Rozkovcová, Ph.D., Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 1402/2, 46117 Liberec, e-mail: andrea.rozkovcova@tul.cz
Autorka se v příspěvku pokouší vymezit pojem výchova v andragogice s poukazy na podobnosti a odlišnosti vnímání tohoto pojmu v pedagogice. Na základě argumentací vybraných vůdčích osobností české andragogiky k tématu si autorka klade za cíl pojem výchova uchopit celistvěji, než tomu bylo dosud v české andragogické odborné literatuře. Výchovným cílům normativního charakteru nebyla v oblasti andragogiky dosud věnována dostatečná pozornost. Autorka na základě opory v oblasti vnitřních podmínek vychovávaných postuluje názor, že andragogika není jen o "učení dospělých" nebo "vzdělávání dospělých", ale že se zároveň může ve vybraných oblastech působení jednat o výchovu v normativním smyslu, kde jsou předem stanovené cíle našeho působení na dospělého jedince výchovné.
Klíčová slova: výchova, pedagogika, andragogika, výchovné cíle, vnitřní podmínky výchovy
Normative Education in Educational Science (Pedagogy) and Andragogy
This article is focused on defining the term education in its normative meaning in Andragogy. Using Educational Science (Pedagogy) as a framework for this, similarities and differences of the term in both the fields are mentioned. The text includes some selected argumentations of leading andragogists in the Czech Republic. The aim of the contribution is to define normative education more solidly as normative educational objectives have not been focused on sufficiently. Intrinsic conditions of education as an important determinant of educational process are used to frame the leading idea of the text. The postulate is that Andragogy is not only a modern science dealing with "adult learning" or "adult cognitive education" but in some fields of andragogic activity and instrumentality we can speak about "normative education", too. Andragogic intentional educational objectives can, in some cases, be normative and influence the value system, attitudes and habits of individuals.
Keywords: Normative Education, Educational Science, Andragogy, Educational Objectives, Intrinsic Conditions of Educational Process
Zveřejněno: 1. červen 2014 Zobrazit citaci
Reference
- BENEŠ, M. (2001). Andragogika, filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia.
- BENEŠ, M. (2003). Andragogika, teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia.
- BENEŠ, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada.
- BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium Servis.
- BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: ZVON.
- GRECMANOVÁ, H. (2002). Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex.
- KALNICKÝ, J. (2007). Systémová andragogika. 2. doplněné vydání. Ostrava: PdF OU.
- PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha: VŠ J. A. Komenského.
- PALÁN, Z., LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK.
- POSPÍŠIL, O. (2001). Pedagogika dospělých - andragogika. Praha: PedF UK.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.