e-Pedagogium 2014, 14(3):25-34 | DOI: 10.5507/epd.2014.026
Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho
- Mgr. Markéta Čermáková, Katedra pedagogiky FF UK, m.cermakovka@seznam.cz
Cílem příspěvku je připomenout několik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných společenských změn na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové společenské potřeby. V edukační teorii hraje stále větší roli vliv sociální prostředí, ve kterém člověk vyrůstá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal společenské prostředí za specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje dítěte, za živnou půdu pro jeho další rozvoj a vzdělávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostředí implikuje odmítnutí pokusů o nezávislost pedagogiky na jiných vědních disciplínách a na filosofii. Text rovněž připomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdělávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i běžnému životu. V (post)moderní době se však ono edukační prostředí neustále proměňuje, a tak je dodnes živá a otevřená Deweyho otázka: lze (příp. jak) formulovat nosné a perspektivní výchovné cíle pro neustále se měnící a diverzifikovanou společnost?
Klíčová slova: výchova, tradice, zkušenost, praktičnost, životní podmínky, společenské změny, škola
The aim of this paper is to recall a few ideas of John Dewey, related to the contemporary considerations of general education. It is mainly the question of the impact of significant social changes on educational practice and on creation of educational theory. The accelerating pace of development in both the economic and technical areas gives rise to new social needs. The impact of social environment one grows up in plays an increasingly larger role in educational theory. The paper notes that Dewey was the first to consider social environment to be the basis and driving force of the mental and emotional development of a child, a breeding ground for its future development and educational opportunities. Dewey's theory linking education with the analysis of social environment implies rejection of attempts at independence of pedagogy from other disciplines and philosophy. The text also recalls Dewey's view that the educational aspects are specific not only about the situations at school but also about everyday life. In the (post) modern times, however, the educational environment is constantly changing, and thus Dewey's question is still up to date: is it possible to define sound and promising educational objectives for constantly changing and diversified society?
Keywords: education, tradition, experience, practicality, living conditions, social changes, school
Zveřejněno: 1. červen 2014 Zobrazit citaci
Reference
- ARENDT, H. (2009). Vita activa. Praha: OIKOYMENH.
- ARISTOTELÉS (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.
- DEWEY, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter.
- DEWEY, J. (1929). Rekonstrukce ve filosofii. Praha: Sfinx.
- DEWEY, J. (1904). Škola a společnost. Praha: Jan Laichter.
- HICKMAN, L. ed. (2009). John Dewey Between Pragmatism and Constructivism. New York: Fordham University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- KELLER, J. (1997). Úvod do sociologie. Praha: SLON.
- SCHULZE, G. (1997). Constructing the New Consumer Society. New York: Palgrave Macmillan.
Přejít k původnímu zdroji...
- STROUHAL, M. (2010). Émile Durkheim - sociolog a pedagog. Praha: FF UK.
- STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.