e-Pedagogium 2013, 13(3):24-37 | DOI: 10.5507/epd.2013.030
Hodnocení profesní přípravy studenty učitelství a jejich postoje k profesi
- PhDr. Jana Wernerová, Ph.D., katedra pedagogiky a psychologie, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 2, 461 17 Liberec, e-mail: jana.wernerova@tul.cz
Příspěvek se zabývá problematikou přípravného vzdělávání učitelů se zaměřením na důsledky strukturace. Srovnává názory na připravenost na výkon profese a profesní orientaci studentů učitelství sekundárního vzdělávání nestrukturovaného a strukturovaného studia čtyř pedagogických fakult v České republice, na podkladě dotazníkového šetření (2009/10). Studenti učitelství pro 2. stupeň základní školy hodnotili výše přípravu v programech nestrukturovaných než strukturovaných ve složce oborově předmětové, oborově didaktické a dostatečnost praxe. Rozdíl hodnocení v programech učitelství pro střední školy byl významný pouze ve vyšším vnímání dostatečnosti časové dotace praxe u strukturovaného studia. U studentů strukturovaného studia byla zjištěna menší orientace k učitelství.
Klíčová slova: přípravné vzdělávání učitelů, strukturované studium, magisterské studijní programy, navazující magisterské studijní programy, oborově předmětová složka, oborové didaktiky, pedagogicko-psychologická složka, praktická příprava, pedagogická praxe, student učitelství, dotazníkové šetření, postoje k profesi
Evaluation of Professional Training by Student Teachers and Their Approaches to Profession
The paper deals with teacher training, focusing on the implications of structuring. It compares views on professional readiness and professional orientation of student teachers of secondary education in the unstructured and structured studies at four faculties of pedagogy in the Czech Republic, on the basis of a questionnaire survey (2009/10). Students of pedagogy for the 6th to 9th grades of elementary schools evaluated better the training in unstructured programs than in structured ones in the fields of the subject-branch component, subject didactics and the sufficiency of practical training. The difference of evaluation in the programs of pedagogy for secondary schools was significant only in higher appreciation of the sufficiency of the number of lessons of practical training in the structured study. Weaker orientation to teaching was identified in students of the structured study.
Keywords: preparatory teacher education, structured learning, master's degree programs, follow-up master's degree programs, subject-branch component, subject didactics, pedagogical-psychological component, practical training, teaching practise, student of pedagogy, questionnaire survey, attitudes towards profession
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Bělohradská, J. & Urbánek, P. (2005). Organizační zásahy do struktury vzdělávání učitelů a jejich důsledky pro výuku didaktiky. In Doležalová, J. Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Brebera, P. (2006). Boloňský proces a jeho reflexe v přípravném vzdělávání učitelů. Pedagogika, LVI, 3, 258-265.
- Černotová, M. (2000). Potrebujeme reformu v přípravě učiteľov? In Pedagogický výzkum v ČR. Sborník příspěvků z VIII. celostátní konference ČAPV. Liberec: TU v Liberci a ČAPV.
- Havlík, R. (1997). Hodnotová a profesní orientace studentů PedF. In Výchova a vzdělávání v českých zemích na prahu třetího tisíciletí. Plzeň: ČAPV a ZČU.
- Havlík, R. (2001) Vysokoškolská příprava očima studentů všeobecně vzdělávacích předmětů na PedF UK. In Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference, 2. díl. Praha: PedF UK.
- Marková, K., Urbánek, P. (2008) Praktická příprava učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů: realita, problémy a perspektivy. In Vašutová, J., aj. Vzděláváme budoucí učitele. Nové trendy v pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
- Píšová, M. (1999). Novice teacher. Pardubice: UP.
- Spilková, V. (2008). Kvalita učitele a profesní standard. In Spilková, V., Vašutová, J. aj. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: PedF UK.
- Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Paido, 1994.
- Šimoník, O. (2008). Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů (teorie a praxe v pregraduálním učitelském studiu). In Havel, J., Šimoník, O. & Šťáva, J. (eds.). Pedagogické praxe a oborové didaktiky. Sborník příspěvků ze semináře s mezinárodní účastí. Brno: MSD, spol. s r. o.
- Šťáva, J. (2006). Hodnocení studentů na pedagogické praxi. In Filová H. & Havel, J. (eds.). Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. Brno: PdF MU.
- Urbánek, P. (2002). Uplatňování absolventů v učitelské praxi. In Výzkum školy a učitele. Sborník referátů z 10. mezinárodní konference ČAPV [CD-ROM]. Praha: ČAPV a PedF UK.
- Urbánek, P. (2004). Kurikulární struktura učitelského studia v návaznosti na problematiku praktické přípravy. In Havel, J. & Janík, T. (eds.). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: MU.
- Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TUL.
- Vašutová, J. (2007) Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha: UK.
- Wernerová, J. (2011). Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství (Disertační práce). Praha: UK PedF.
- Zimová, L. (1997). Uplatňování absolventů PF UJEP v praxi. Pedagogika, XLVII, č. 3, 269-276.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.




