e-Pedagogium 2013, 13(3):7-23 | DOI: 10.5507/epd.2013.029

(Non-)structured Model of Teacher Training from the Student's Point of View

Nataša Mazáčová
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D., Pedagogická fakulta UK, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, e-mail: natasa.mazacova@pedf.cuni.cz

The text is concerned with the influence of structuration of the undergraduate training of future teachers of non-specialized subjects at secondary schools on the subjective perception of their professional readiness. The theoretical starting points are the key concepts and approaches of the process termed "becoming a teacher". A survey was carried out at the Faculty of Pedagogy, Charles University in Prague in the years 2002 and 2012, with the aim to map and compare the opinions of teacher-trainees on the subjective perception of their professional readiness in the context of structured and unstructured models of studies. An integral part of the survey was a particular analysis of the professional motivational structure of future teachers.

Keywords: undergraduate preparation of future teachers, structured and unstructured model of education, professional readiness, professionalisation of the teacher's profession, professional identity, pedagogical content knowledge, knowledge base of teaching, student's conception of teaching, reflective practitioner's conception

Published: June 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mazáčová, N. (2013). (Non-)structured Model of Teacher Training from the Student's Point of View. e-Pedagogium13(3), 7-23. doi: 10.5507/epd.2013.029
Download citation

References

  1. Bělohradská, J. & Urbánek, P. (2005). Organizační zásahy do struktury vzdělávání učitelů a jejich důsledky pro výuku didaktiky. In J. Doležalová. Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
  2. Brebera, P. (2006). Boloňský proces a jeho reflexe v přípravném vzdělávání učitelů. Pedagogika, LVI, 3, 258-265.
  3. Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.
  4. Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK.
  5. Spilková, V. a kol. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.
  6. Spilková, V. (2008). Kvalita učitele a profesní standard. In V. Spilková, Vašutová, J. aj. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: PedF UK.
  7. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno: Paido.
  8. Vašutová J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.