e-Pedagogium 2011, 11(3):20-36 | DOI: 10.5507/epd.2011.031

Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům

Magdaléna Klimešová, Anna Tůmová
Mgr. Magdaléna Klimešová, Katedra veřejné a sociální politiky, Institut sociologických studií FSV UK, U Kříže 8, 158 00 Praha 5 - Jinonice, email: magdalena.klimesova@gmail.com
Mgr. Anna Tůmová, Katedra veřejné a sociální politiky, Institut sociologických studií FSV UK, U Kříže 8, 158 00 Praha 5 - Jinonice email: tumova.anna@seznam.cz

Článek se věnuje dosud málo zmapovanému fenoménu tzv. šikany učitelů ze strany žáků na základních školách v České republice. Agrese vůči pedagogům, která naplňuje parametry šikanování, je specifickým a stále se zvyšujícím jevem. Článek vymezuje příčiny tohoto problému z perspektiv nejdůležitějších zainteresovaných aktérů (pedagogů, žáků, rodičů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a odborníků na problematiku vzdělávání a šikany). Dále analyzuje názory a postoje skupiny expertů (odborníků na vzdělávání a problematiku šikanování, ředitelů základních škol a zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) k možným variantám řešení problému. Metodologie studie zahrnuje Delphi analýzu, hloubkové rozhovory a skupinové diskuse. Závěry studie poukazují na rozdíly v nahlížení na příčiny šikany učitelů jednotlivými aktéry a upozorňují na fakt, že zdaleka ne ve všech možných navrhovaných variantách řešení panuje mezi dotázanými experty shoda.

Klíčová slova: Agrese, učitelé, šikanování, šikana učitelů, základní škola, příčiny šikanování, systematická řešení šikanování

Teacher-Targeted Bullying: Opinions of Selected Agents about Causes and Possible Solutions to the Problem of Primary School Pupils' Aggression Toward Teachers

The paper deals with a not much observed phenomenon called bullying of teachers by pupils from primary schools in the Czech Republic. Such aggression is a problem which is specific and increasing. The paper identifies the causes of this problem from the perspectives of key stakeholders (teachers, pupils, parents, Ministry of Education, Youth and Sports and experts in the field of education and bullying). It also analyzes the opinions and attitudes to possible solutions of the problem in perspectives of a group of experts (experts in the field of education and bullying, headmasters of primary schools and representatives of Ministry of Education, Youth and Sports). The methodology is based on Delphi analysis, in-depth interviews and group discussions. The study's findings point to differences in regarding causes of bullying of teachers by stakeholders questioned and it also points out that not all ways of solving the problems are being seen congruently.

Keywords: Aggression, Teachers, Bullying, Teacher-Targeted Bullying, Elementary Schools, Causes of Bullying, Systematic Solutions to Bullying

Zveřejněno: 1. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klimešová, M., & Tůmová, A. (2011). Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům. e-Pedagogium11(3), 20-36. doi: 10.5507/epd.2011.031
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb Kázeňské prostředky, ISV nakladatelství, Praha: 2004, ISBN 80-86642-14-3.
  2. De WETT, N. C.; JACOBS, L. Educator-targeted bullying: fact or fallacy? Acta Criminologica, 2006. 19: 53-73.
  3. De WETT, N. C. Victims of educator-targeted bullying: a qualitative study. South African Journal of Education. Vol 30/2010, str. 189-201. Přejít k původnímu zdroji...
  4. CHEN, J., ASTOR, R. A. Students' reports on violence against teachers in Taiwanese schools. Journal of School Violence, 8/2009, str. 2-17. Přejít k původnímu zdroji...
  5. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Portál. Praha: 2001a. ISBN 80-7178-513-X.
  6. LINSTONE, H. A., TUROFF, M. The Delphi method - Techniques and Applications [online]. Addison - Wesley Publishing Company, Reading, Massachusetts: 2002 [cit. 11. 11. 2010]. Dostupné z WWW: <http://is.njit.edu/pubs/delphibook/>.
  7. LOVASOVÁ, L.: Šikana. Vzdělávací institut ochrany dětí. Praha: 2006. ISBN 80-86991-65-2 [cit. 11. 11. 2010]. Dostupné z WWW: <http://www.viod.cz/editor/assets/download/publikace/sikana.pdf>.
  8. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Věstník, 1/2009. s. 7-14 [cit. 12. 4. 2009]. Dostupný z WWW: <http://www.msmt.cz/uploads/soubory/vestniky/vest_MSMT_01_2009.pdf>.
  9. NEKOLA, M., VESELÝ, A. Sběr dat a analýza dat in Veselý, A.; Nekola, M. Analýza a tvorba veřejných politik. Sociologické nakladatelství, Praha, 2007. ISBN 978-80-86429-75-5, str. 158-190.
  10. PERVIN, K., TURNER, A. A study of bullying of teachers by pupils in an Inner London School. Pastoral Care, 4-10. 1998. Přejít k původnímu zdroji...
  11. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. S. 25.
  12. SONDA - Chování mládeže. Asociace pedagogů základního školství (APZŠ). 30. března 2009 [cit. 14. 12. 2010]. Dostupné z WWW: http://www.apzs.cz/05_informace.html.
  13. STEM/MARK. Sociologický výzkum zaměřený na analýzu struktury postojů a očekávání veřejnosti k oblasti školství, výchovy a vzdělávání, Část 2. Postoje rodičů a žáků ke vzdělávání, Závěrečná zpráva z výzkumu pro: Česká republika - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha: 2009 [cit. 11. 11. 2010]. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/postoje-a-nazory-verejnosti-skolstvi-a-vzdelavani>.
  14. TERRY. A. A. Teachers as targets of bullying by their pupils: a study to investigate incidence. British Journal of Educational Psychology, 68/1998, str. 255-268. Přejít k původnímu zdroji...
  15. TOMÁŠEK, J. Učitel jako oběť násilí - poznatky z viktimologického šetření na českých středních školách. Pedagogika, 4/2008, str. 379-391.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.