e-Pedagogium 2010, 10(89):559-565
Obraz rodiny dítěte a dospělého se zdravotním postižením v závěrečných pracích studentů
- Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D., Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci
Rodina jako jedna z nejbližších sociálních skupin dítěte či dospělé osoby se zdravotním postižením je velmi důležitou sociální jednotkou, která má výrazný vliv na vstup jedince do společnosti, jeho adaptabilitu, přizpůsobení se okolnostem, ale i schopnostem vycházet s ostatními. Důležitou roli rodiny v procesu socializace, integrace i pozdějšího pracovního začlenění si uvědomují nejen odborníci, ale také studenti, kteří si volí téma závěrečných, bakalářských a diplomových prací. V rámci svého příspěvku se zaměřuji na kompilaci zmíněných závěrečných prací studentů, a to tak, aby vznikl obraz rodiny člena se zdravotním postižením z pohledu studentů speciální pedagogiky. Představované práce a výsledky byly a jsou zpracovávány pod mým vedením v předchozích 5 letech.
Klíčová slova: Rodina, dítě a dospělý se zdravotním postižením, dítě a dospělý se zrakovým postižením, závěrečné práce studentů
The image of the family of the child and adult with disabilities in the theses of students
Family as one of the closest social group for adult or child with disabilities is an important social unit, which has considerable influence on the entry of the individual in the society, his adaptability, adaptation to circumstances, but also to relate to other people. Important role of families in the process of socialization, integration and subsequent "work integration" are aware not only experts but also students, who choose the theme for their final, bachelor and diploma theses.
The contribution focuses to on the compilation of theses from "my" students, and so creates the image of the family with member with disabilities from the perspective of Special education students. Presented theses and the results were and are process/ed under my direction in the previous 5 years.
Keywords: Family, child and adult with disabilities, child and adult with visual impairments, theses from students
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- FINKOVÁ, D. LUDÍKOVÁ, L. RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
- CHMELÍKOVÁ, L. Postoje pracovníků ve zdravotnictví k potřebám zdravotně postižených. Olomouc: PdF UP, 2009 (bakalářská práce).
- LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých. Vybrané kapitoly. Bratislava: Malag, 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
- MAČÁKOVÁ, T. Možnosti využití tyflotechniky u osob seniorského věku. Olomouc: PdF UP, 2009 (bakalářská práce).
- MITRYCHOVÁ, L. Výběr povolání zrakově postižených žáků středních škola s ohledem na zvolenou formu vzdělávání. Olomouc: PdF UP, 2009 (diplomová práce).
- NEUMANOVÁ, A. Psychologické aspekty přijetí postiženého dítěte rodiči. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).
- PÍPOVÁ, Z. Rozvoj zrakově postižených dětí pomocí canisterapie. Olomouc: PdF UP, 2005 (bakalářská práce).
- ŠTANTEJSKÁ, L. Volba povolání osob se zrakovým postižením s ohledem na stupeň a typ zrakové vady. Olomouc: PdF UP, 2009 (diplomová práce).
- UŠALOVÁ, M. Vodící pes jako pomocník a společník nevidomého. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).
- VÁGNEROVÁ, N. Vliv přítomnosti domácího zvířete na rozvoj zrakově postiženého dítěte. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.