e-Pedagogium 2010, 10(88):197-210
Externí prvek v interní evaluaci školy
- Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Ústav pedagogiky a sociálních studií, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: vastatko@seznam.cz, mprasilova@centrum.cz
Příspěvek vychází z teoretických poznatků o přínosu autoevaluačních procesů pro rozvoj kvality školy. Navazuje na poznání, že zakomponování externího prvku do interní evaluace přispívá k její účinnosti, a informuje o možnostech spojených s konceptem benchmarkingu ve školním prostředí. V empirické části příspěvek přibližuje závěry z analýz zveřejněných školních vzdělávacích programů, výročních zpráv škol ze tří krajů a 20 esejí vedoucích pracovníků škol, a tak poskytuje vhled do reality českých škol v tomto směru.
Klíčová slova: Externí evaluace, interní evaluace, autoevaluace, benchmarking, kvalita školy, školní vzdělávací program, internetové stránky, výroční zpráva, esej, analýza
External Element in Internal School Evaluation
The article is based on the theory of potential of school self-evaluation processes for school quality development. It follows the idea that implementation of an external element into internal evaluation contributes to its effectiveness. It informs of possibilities linked with the concept of benchmarking in schooling. In the empirical part, the article introduces conclusions of analysis of published school educational programmes, school annual reports from three regions and 20 essays of school leaders. It thus provides an insight into the reality of Czech school in this respect.
Keywords: External evaluation, internal evaluation, school self-evaluation, benchmarking, school quality, school educational programme, web pages, annual report, essay, analysis
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Cesta ke kvalitě. Odborné vzdělávání, 2009, roč. 13, č. 3, s. 4.
- DESCY, P., TESSARING, M. The value of learning: evaluation and impact of education and training: third report on vocational training research in Europe: synthesis report. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 2005.
- FINNIGAN, J. P. The Manager's Guide to Benchmarking: Essential Skills for the New Competitive-Cooperative Economy. San Francisco : 1996. s. 234.
- FRIEDEL, L. O benchmarkingu. [online]. [cit. 12. 6. 2009]. Dostupné z WWW: <http://www.benchmarking.cz/o_benchmarkingu.asp>.
- MACBEATH, J., MCGLYN, A. Self-evaluation. What's in it for Schools? London: Routledge Falmer, 2002. s 150.
- MAREŠ, J., LUKAS, J. Internetové prezentace základních škol jako možný indikátor jejich vnitřního sociálního prostředí. Pedagogika, 2007, roč. 57, č. 1, s. 4-20.
- MÜLLER, L. Podklady k Periodické zprávě projektu 2E08021: Výzkum netradičních forem spolupráce středních škol s blízkými základními, středními i vysokými školami, se složkami místní samosprávy, firmami a dalšími. Olomouc : PřF UP, 2008.
- POL, M. Škola v proměnách. Brno : Masarykova univerzita, 2007. 194 s.
- PRÁŠILOVÁ, M. Vnější prostředí a řízení školy. Olomouc : PdF UP, 2009. Rigorózní práce. 141 s.
- PRÁŠILOVÁ, M. - VAŠŤATKOVÁ, J. Determinanty vývoje české základní školy jako učící se organizace. Orbis Scholae, roč. 2, č. 3, 2008, s. 23-36.
Přejít k původnímu zdroji...
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. 1. vyd. Brno: MU, 1996. s. 166.
- SNYDER, K. Benchmarking. [online]. [cit. 12. 6. 2009]. Dostupné z WWW: <http://spica.utv.miun.se/2eqbs/sectiontwo/?session=ACCESS:C3715515116f11B081HJY304F4C0>.
- SPENDOLONI, M. J. The Benchmarking book. New York : Amacom, 1992. s. 248.
- VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. s. 188.
- VAŠŤATKOVÁ, J. Možnosti využití autoevaluace a benchmarkingu v české základní škole. In SVATOŠ, T., DOLEŽALOVÁ, J. (eds). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník sdělení z 16. konference ČAPV. Hradec Králové : Gaudeamus UHK, 2008, s. 702-714. (Sborník abstraktů a CD ROM.)
- WATSON, G. Strategic Benchmarking. New York : John Wiley, 1993. s. 269.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.