e-Pedagogium 2009, 9(2):101-109

Vztah reálné a vnímané etnické příslušnosti u adolescentů v ústavní péči jako zdroj osobní odolnosti

Jan Sebastian Novotný
PhDr. Jan Sebastian Novotný, Institut mezioborových studií, Veveří 111, Brno, 616 00, novotny.jansebastian@seznam.cz

Současné pojetí výchovy se snaží vést k interkulturní toleranci, poněkud přehlížená je ale otázka přijímání vlastní etnické příslušnosti. Ta je přitom jedním z důležitých zdrojů síly osobní odolnosti v náročných situacích i v průběhu života obecně. Naše pilotní šetření u adolescentů v ústavní péči ukázalo výrazné rozdíly mezi reálnou a vnímanou etnickou příslušností v závislosti na příslušnosti k etniku. Pochopení příčin tohoto stavu je nutným předstupňem výchovy, vedoucí k přijetí vlastní etnické příslušnosti.

Klíčová slova: multikulturní výchova, etnická identifikace, kulturní zakotvení, osobní odolnost

Real and Perceived Ethnicity Relationship in Residential Care Adolescents as Source of Personal Resilience

The current concept of education is meant to lead to intercultural tolerance, but somewhat overlooked is the question of the adoption of one's own ethnicity. Nevertheless this is one of the important sources of personal resilience in face of adversity and throughout life in general. Our pilot survey of adolescents in residential care showed significant differences between the real and perceived ethnicity, depending on the ethnicity pertinence. Understanding the reasons for this is a necessary first step of education, that leads to the adoption of own ethnicity.

Keywords: multicultural education, ethnic identification, cultural embedding, personal resilience

Zveřejněno: 1. duben 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novotný, J.S. (2009). Vztah reálné a vnímané etnické příslušnosti u adolescentů v ústavní péči jako zdroj osobní odolnosti. e-Pedagogium9(2), 101-109
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTELT, D. On resilience: Questions of validity. In WANG, M.C., GORDON, E.W. (eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1994, s. 97-108.
  2. COHLER, B.J., SCOTT, F.M., MUSICK, J.S. Adversity, vulnerability, and resilience: Cultural and developmental perspectives. In Cicchetti, D., Cohen, D. J. (eds.), Developmental Psychopathology, Vol.2: Risk, disorder, and adaptation. New York : John Wiley, 1995, s. 753-800.
  3. FALICOV, C.J. Training to think culturally: A multidimensional comparative framework. Family Process, 1995, roč. 34, č. 4, s. 373-388. Přejít k původnímu zdroji...
  4. LERNER, R.M. Early adolescence: Perspectives on research, policy and intervention. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1995.
  5. MACLEAN, K. Resilience: What it is and how children and youth people can be helped to develop it [online]. CYC-Online, 2004, č. 62. Dostupné na: http://www.cyc-net.org/cyc-online/cycol-0304-resilience.html. 19. 12. 2006
  6. MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
  7. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Riziko a resilience. Československá psychologie, 1998, roč. 42 č. 2, s. 97-104.
  8. ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. Rozdíly v úrovni a struktuře osobnostní odolnosti (hardiness) u vzorku americké a české populace. Československá psychologie, 1996, roč. 40, č. 6, s. 480-487. Přejít k původnímu zdroji...
  9. UNGAR, M. Summary report on year 1 activities and the first Halifax team meeting: Methodological and contextual challenges researching childhood resilience. Halifax, NS : Dalhousie university, 2003.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.