e-Pedagogium 2005, 5(4):55-66

An assessment of exercises in biology workbooks

Olga Vránová
Olga Vránová, Dr., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Výuka biologických předmětů (biol. technika, obecná biologie, obecná botanika, fyziologie rostlin)

The paper reports the results of an assessment of exercises in biology workbooks. Twelve workbooks were evaluated (published by Prodos, Fortuna, Nová škola and Jinan). Tollingerová's classification was implemented to assess the quality of the exercises. Results indicate that the least difficult exercises (groups 1 and 2) prevail in individual workbooks.

Keywords: Biology workbooks, type of exercises, exercise evaluation

Published: August 1, 2005  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vránová, O. (2005). An assessment of exercises in biology workbooks. e-Pedagogium5(4), 55-66
Download citation

References

  1. HAVLÍK, I. Přírodopis 6 pracovní sešit pro 6. ročník. Brno : Nová škola, 1998, 40.
  2. HAVLÍK, I. Přírodopis 7 pracovní sešit pro 7. ročník. Brno : Nová škola, 1999, 40.
  3. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6.-9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on- line), 2003, roč. 3, č. 1. (http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm)
  4. HRABÍ, L. Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic Přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2004, roč. 4, č. 4. (http://epedagog.upol.cz/eped4.2004/clanek02.htm)
  5. HRABÍ, L. Obtížnost textu v učebnicích přírodovědy a přírodopisu. In: Nelešovská, A. Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání (Česko-slovenské pedagogické studie 1), Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005, 142-150.
  6. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1997, 63.
  7. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1998, 63.
  8. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, 447.
  9. KANTOREK, J., JURČÁK, J. a kol. Přírodopis 8 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1999, 63.
  10. KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Cvičebnice přírodopisu Geologie pro 2. stupeň ZŠ. Praha : Jinan, 1994, 79.
  11. KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Pracovní sešit Biologie člověka pro 2. stupeň ZŠ. Praha : Jinan, 1995, 80.
  12. KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 6. ročník. Praha : Fortuna, 1998, 31.
  13. KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 7. ročník. Praha : Fortuna, 1999, 32.
  14. KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 8. ročník. Praha : Fortuna, 2000, 40.
  15. KVASNIČKOVÁ, D., TONIKA, J. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 9. ročník. Praha : Fortuna, 2001, 32.
  16. MAREŠ, J. Fridmanova teorie učebních úloh. Pedagogika, 1980, 30, č. 5, 595-610.
  17. MOODY, D. E. Evolution and textbook structure of biology. Science Education, 1996, vol. 80, č. 4, 395-418. Go to original source...
  18. PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
  19. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  20. UŠÁKOVÁ, K. Typy úloh v učive z biológie. Technológia vzdelávania, 1994, roč. 2, č. 5, 2-4 v příloze.
  21. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M. a kol. Přírodopis 9 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 2000, 39.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.