e-Pedagogium 2004, 4(1):60-71

K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů

Jiří Kropáč
Katedra technické a informační výchovy Pedagogické fakulty UP v Olomouci

Stať je zaměřena na teorii související se zajištěním uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. Pozornost je věnována vytváření systému poznatků v rámci zvoleného technického obsahu i zajištění uceleného, pro tvořivost žáků přínosného procesu výuky. Jako teoretická východiska problematiky jsou prezentovány pojmy technické myšlení a technická gramotnost v našem i zahraničním chápání.

Klíčová slova: Vědomosti, dovednosti, postoje, ucelené pojetí výuky, technické myšlení, technická gramotnost, didaktika technických předmětů

To the problem of an integrated concept of education of general technical subjects

The article focuses on the theory aimed at ensuring an integrated concept of education of general technical subjects. The attention is paid to creating a system of knowledge within the frame of the elected technical content and also to projecting an integrated process of education effective for the creativity of pupils. The terms 'technical thinking' and 'technological literacy' in czech and foreign conception are presented as theoretical base of the problematics.

Keywords: Knowledge, skills, attitudes, integrated concept of education, technical thinking, technological literacy, didactics of technical subjects

Zveřejněno: 1. únor 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kropáč, J. (2004). K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. e-Pedagogium4(1), 60-71
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kerncurriculum Arbeit - Wirtschaft - Technik - Arbeitslehre: Zur Diskussion. Beilage zu Unterricht - Arbeit + Technik, 2, 2003, č. 1. ISSN 1438-8987.
  2. Standards für eine allgemeine technische Bildung [cit. 2003-9-17]. Dostupné na www: http://www.uni-flensburk.de/technik/downloads/pdf/us-standards.pdf (původně v angličtině http://www.iteawww.org/TAA/PDFs/xstnd.pdf). ISBN 3-7883-0382-4.
  3. WALAT, W. Zestaw rocznych planów pracy dydaktycznej dla nauczycieli techniki-informatyki w szkole podstawowej. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2000. ISBN 83-87602-83-3.
  4. WALAT, W. Zestaw rocznych planów pracy dydaktycznej dla nauczycieli techniki-informatyki w gimnazjum. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2000. ISBN 83-87602-75-2.
  5. Technology in the National Curriculum. London : Department of Education and Science and the Welsh Office, March 1990. ISBN 0 11 270709 2.
  6. National Curriculum: Technology for ages 5 to 16 (1992). Proposals of the Secretary of State for Education and the Secretary of State for Wales, December 1992.
  7. KROPÁČ, J. Obecný obsah výuky o technických materiálech. 1. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. 100 s. ISBN 80-7067-694-9.
  8. KROPÁČ, J. Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. 76 s. ISBN 80-7067-909-3.
  9. WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. Band 1. Teil 1. Hildesheim : Verlag Franzbecker, 1994. ISBN 3-88120-241-2.
  10. KROPÁČ, J. Odlišnosti a analogie mezi pedagogikou a technickými vědami z hlediska oborové didaktiky technických předmětů. e-Pedagogium (on-line), 2002, roč. 2, č. 2. [cit. 2004-1-9]. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek06.htm>. ISSN 1213-7499.
  11. TUREK, I. Didaktika technických predmetov. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987. 184 s.
  12. BAJTOŠ, J. a PAVELKA, J. Základy didaktiky technickej výchovy. 1. vyd. Prešov : Prešovská univerzita, 1999. 148 s. ISBN 80-88722-46-2.
  13. WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. 1. Aufl. Leipzig : VEB Fachbuchverlag, 1978. 208 s.
  14. KROPÁČ, J. K vymezení požadavků na obsah výuky v obecně technických předmětech. In Trendy technického vzdělávání 2001 (dodatky). Olomouc : Univerzita Palackého, 2001, s. 19 - 22. ISBN 80-244-0375-7.
  15. KRASZEWSKI, K. O trudnosciach doboru tresci edukacji ogólnotechnicznej. In XIV. DIDMATTECH 2001. Radom : Politechnika Radomska, 2001, s. 375 - 380. ISBN 83-7204-221-7.
  16. STOFFA, J. a PROCHÁZKOVÁ, I. Používateľské pojatie technickej výchovy v rámci systému všeobecného vzdelávania. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 1997, s. 111 - 114. ISBN 80-8055-061-1.
  17. KROPÁČ, J. K uživatelskému pojetí obsahu technické výchovy. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Sborník I. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999, s. 187 - 190. ISBN 80-244-0051-0.
  18. KRUŠPÁN, I. K obsahu technických prác z aspektu uplatňovania polytechnického princípu. In Otázky polytechnického vzdělávání na základní škole. Hradec Králové : Pedagogická fakulta, 1984, s. 121 - 127.
  19. DARGOVÁ, J. a ČONKOVÁ, Ľ. Emocionálna inteligencia a tvorivá výučba. Prešov : PRIVATPRESS, 2002. ISBN 80-968608-3-6.
  20. HRABAL, V. st. a HRABAL, V. ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  21. KRAMPL, Z. Spojování teorie s praxí. Výroba a škola, 10, 1964, č. 2, s. 52 - 54.
  22. ŠKÁRA, I. Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0743-5.
  23. FURMANEK, W. a WALAT, W. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli techniki-informatyki. 1. wyd. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2002. ISBN 83-88845-08-X.
  24. KRUŠPÁN, I. Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta, 1985, s. 47 - 58.
  25. AUTIO, O. a HANSEN, R. Defining and Measuring Technical Thinking: Students' Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education, 14, 2002, č. 1, s. 5 - 19. Dostupné na www: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/. ISSN 1045-1064. Přejít k původnímu zdroji...
  26. ŠTOFA, J. O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In Technické vzdelanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta, 1992, s. 30 - 33. ISBN 80-85162-37-7.
  27. DYRENFURTH, M. Zum Verständnis allgemeiner technischer Bildung in der modernen Industriegesellschaft. Technica didactica, Zeitschrift für Allgemeine Techniklehre, 1997, Jahrgang 1, Band 1, S. 31 - 48. ISSN 0949-8109.
  28. KOŽUCHOVÁ, M., POMŠÁR, Z. a KOŽUCH, I. Fenomén techniky vo výchove a vzdelávaní v základnej škole. 1. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského, 1997. 160 s. ISBN 80-223-1135-9.
  29. CUSTER, R. L., VALESEY, B. G. a BURKE, B. N. An Assessment Model for a Design Approach to Technological Problem Solving. Journal of Technology Education, 12, 2001, č. 2, s. 5 - 20. Dostupné na www: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/. ISSN 1045-1064. Přejít k původnímu zdroji...
  30. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. 250 s. ISBN 80-7290-092-7.
  31. GILBERT, C. Technika dla najmlodszych. 1. vyd. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995. ISBN 83-02-05612-X.
  32. REUEL, G. Sicherheitserziehung in der Arbeitslehre - Anmerkungen zur didaktisch-methodischen Struktur eines Bildungsauftrages. Arbeit und Technik in der Schule, 1992, roč. 3, č. 4, s. 124 - 127. ISSN 0863-4424.
  33. PETLÁK, E. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. 1. vyd. Bratislava : IRIS, 2000. 118 s. ISBN 80-89018-05-X.
  34. MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.