e-Pedagogium 2004, 4(1):29-38
Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
V tomto článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy textů byly prováděny metodami dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že pomocí zvolených metod byly zjištěny ne příliš rozdílné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic: od 34,62 bodu do 33,97 bodu. Průměrné hodnoty variability celkové obtížnosti textů učebnic a syntaktického faktoru byly zjištěny poněkud nižší postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. Pomocí obou metod se jako nejnáročnější ukázala učebnice nakladatelství FORTUNA a nejméně náročná učebnice nakladatelství SCIENTIA.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, obtížnost textů, metody hodnocení obtížnosti textů
Evaluation of the text difficulties of biology textbooks for the eighth year of the primary education by two methods
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 5 actual Czech biology textbooks for the eighth year of the primary education. Two methods were implemented. One of them was realized according to NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL and the next one according to PRŮCHA. Similar results of the text difficulties were obtained by both methods - from 34,62 points to 33,97 points. Lower variability of the text difficulties and syntactic factor were achieved by method NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. The most difficult is the textbook of the FORTUNA publishing company, and the textbook of the SCIENTIA publishing company is not as difficult as the others.
Keywords: Biology textbooks, text difficulties, evaluation methods of the text difficulties
Zveřejněno: 1. únor 2004 Zobrazit citaci
Reference
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 127.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ,B., KRÁLOVÁ, R. BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
- KANTOREK,J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- SCHMIDT, H. J., Hilfen fűr die Auswahl von Schulbűchers. Grundschule, 23, 1991, č.9. 50-52.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.