e-Pedagogium, 2024 (roč. 24), číslo 4
Introduction
Editors
e-Pedagogium 2024, 24(4)
Články
Hodnocení výukové kvality vizuálních materiálů v učebnicích zeměpisu řeckých středních škol
Assessing the instructional quality of visuals in geography textbooks of Greek secondary education
Konstantinos Boukas, Vana Chiou
e-Pedagogium 2024, 24(4):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2025.003
Cílem této studie je analyzovat vizuální zobrazení v učebnicích zeměpisu pro střední školy v Řecku. Pro účely výzkumu byla použita kvantitativní obsahová analýza. Vzorek zahrnoval dvě učebnice a dva pracovní sešity pro žáky. Analýza identifikovala celkem 1 231 vizuálních zobrazení, včetně map, fotografií, uměleckých děl, datových tabulek, grafů, obrázků, náčrtků a drobných vyobrazení. Zjištění odhalila převahu fotografií a drobných vyobrazení a zároveň vzbudila obavy ohledně nedostatku popisků, nedostatečného využití map a vysoké četnosti vizualizací nesouvisejících s textem. Charakteristiky vizualizací jsou hodnoceny a diskutovány s ohledem na jejich...
Skleněný strop jako limit pro učení a seberozvoj
Glass ceiling as a limit for learning and self-development
Ondřej Duda, Steve Morris, Linda Valešová
e-Pedagogium 2024, 24(4):21-32 | DOI: 10.5507/epd.2025.004
Tento článek je teoretickou studií, která se zabývá konceptem tzv. glass ceiling - skleněný strop ve vzdělávání, který je definován jako limitující hranice, na kterou se žáci dostanou ve svém vzdělávání a rozvoji, kdy učení jazyků bylo použito jako příklad. Autoři tvrdí, že tradiční metody výuky cizích jazyků, které se spoléhají na učebnice, výuku zaměřenou na osobnost učitele a zaměřující se na gramatiku a slovní zásobu, mohou přispívat k těmto limitům tím, že přehlížejí individuální pokrok a osobní rozvoj studenta. Studie zkoumá, jak může tento jev ovlivnit prostředí školy a třídy, včetně pedagogických přístupů, jako je vytváření bezpečného prostoru...
Rodinná výchova v dětských domovech v kontextu rámcové analýzy školních vzdělávacích programů
Family Education in Children's Homes in the Context of a Framework Analysis of School Educational Programmes
Alena Knotková, Adéla Marešová, Anna Adamů, Iveta Merglová
e-Pedagogium 2024, 24(4):33-44 | DOI: 10.5507/epd.2025.002
Příspěvek se zaměřuje na téma rodinné výchovy v dětských domovech v kontextu rámcové analýzy vybraných školních vzdělávacích programů. Výchova k partnerství a rodičovství, a to i s ohledem na přípravu na samostatný život, je tématem, které je třeba řešit jak v teoretické, tak praktické rovině. Příspěvek vymezuje teoretický rámec problematiky dětských domovů a rodinné výchovy. Cílem příspěvku je zjistit, jak se rodinná výchova odráží ve školních vzdělávacích programech vybraných dětských domovů. Kvalitativní výzkumné šetření bylo provedeno technikou rámcové analýzy. Výsledky ukazují, že téma rodinné výchovy je na úrovni školních vzdělávacích programů...
Možnosti integrace filmu a literárního textu ve výuce angličtiny: případová studie ságy o Harrym Potterovi
Reimagining ESL Literature Instruction: A Harry Potter Case Study in Film and Text Integration
Libor Prágr
e-Pedagogium 2024, 24(4):45-54 | DOI: 10.5507/epd.2025.005
Integrace literatury do výuky angličtiny jako druhého jazyka (ESL) je dlouhodobě uznávaná pro svůj přínos v oblasti autentického jazykového kontaktu, rozvoje kulturního povědomí a kritického myšlení. Tradiční literární výuka však často naráží na problém udržení zájmu studentů, zejména v multimediálně orientovaném vzdělávacím prostředí. Tato studie zkoumá, jak vizuální vyprávění příběhů, zejména filmové adaptace, mohou zvýšit efektivitu literárního vzdělávání v ESL tím, že překonávají jazykové bariéry, poskytují kontextuální oporu a podporují hlubší vnímání příběhu. Jako případová studie byla zvolena populární série knih a filmů o Harrym Potterovi,...