e-Pedagogium, 2023 (roč. 23), číslo 4
Úvod
Introduction
Editors
e-Pedagogium 2023, 23(4)
Články
Kritické události v pedagogice: cesta k rozvoji klíčových kompetencí
Critical Incidents in Pedagogy: an avenue to develop key competences
Dagmar Sieglová
e-Pedagogium 2023, 23(4):9-32 | DOI: 10.5507/epd.2024.006
Současné společenské trendy předznamenávající Průmysl 4.0 nepochybně ovlivní i svět vzdělávání a výuky jazyků. Je třeba hledat adekvátní přístupy, které by vyvážily měnící se způsoby komunikace a svět práce, aby byly naplněny vzdělávací potřeby studentů a připravily je na úspěch v zaměstnání a v životě. Zatímco metodiky a přístupy k výuce jazyků se v průběhu času vyvíjejí, je třeba do praxe výuky a učení jazyků začlenit know-how nashromážděné za téměř dvě století, aby odpovídalo moderním vzdělávacím standardům. Kritické události, tj. živé životní události, splňují požadavky na kontextově integrovanou, na studenta zaměřenou, sebemotivační výuku zaměřenou...
Účinky osmitýdenního tréninku meditace všímavosti na úroveň stresu účastníků: přehled literatury
The effects of 8-week mindfulness meditation training on participants stress levels: a literature review
Barbora Kvapilová
e-Pedagogium 2023, 23(4):33-42 | DOI: 10.5507/epd.2024.005
Mindfulness meditace neboli meditace všímavosti získala za poslední desetiletí náležitý zájem z řad psychologů, psychiatrů a pedagogů, zejména díky pozitivním účinkům na zmírnění stresu, seberegulaci emocí a zlepšením celkového psychického zdraví. Velké množství studií tyto účinky potvrdily, většina z nich na základě vyplněných dotazníků účastníků před a po absolvování tréninku v mindfulness meditaci. Nejrozšířenější forma intervence založená na mindfulness meditaci je tzv. MBSR, Mindfulness meditace pro zmírnění stresu, která pracuje s různými cílovými skupinami, včetně normální populace. Druhá nejrozšířenější forma, tzv. MBCT, Mindfulness meditace...
Recenze
Mindful Interventions in Special Education
Shulan Zeng
e-Pedagogium 2023, 23(4):43-46 | DOI: 10.5507/epd.2024.001
Intellectual Disability Education
Justýna Dočkalová
e-Pedagogium 2023, 23(4):47-49 | DOI: 10.5507/epd.2024.007
Education of Unassertive and Withdrawn Children
Justýna Dočkalová
e-Pedagogium 2023, 23(4):50-52 | DOI: 10.5507/epd.2024.008