e-Pedagogium 2023, 23(4):33-42 | DOI: 10.5507/epd.2024.005

Účinky osmitýdenního tréninku meditace všímavosti na úroveň stresu účastníků: přehled literatury

Barbora Kvapilová
Contact:
Department of Psychology and Abnormal Psychology, Faculty of Education, Palacký University, Žižkovo náměstí 5, 779 00 Olomouc, Czech Republic

Mindfulness meditace neboli meditace všímavosti získala za poslední desetiletí náležitý zájem z řad psychologů, psychiatrů a pedagogů, zejména díky pozitivním účinkům na zmírnění stresu, seberegulaci emocí a zlepšením celkového psychického zdraví. Velké množství studií tyto účinky potvrdily, většina z nich na základě vyplněných dotazníků účastníků před a po absolvování tréninku v mindfulness meditaci. Nejrozšířenější forma intervence založená na mindfulness meditaci je tzv. MBSR, Mindfulness meditace pro zmírnění stresu, která pracuje s různými cílovými skupinami, včetně normální populace. Druhá nejrozšířenější forma, tzv. MBCT, Mindfulness meditace v kognitivní terapii se soustřeďuje zejména na klinické populace lidí s psychiatrickou diagnózou (deprese, úzkostná porucha, panické ataky). Na druhé straně existuje spousta studií, které se formou meta-analýz zabývaly různými typy intervencí na základě mindfulness meditace, a které objevily nedostatečný či chybný metodologický design, na základě kterého mohlo dojít v těchto studiích ke zkresleným výsledkům. Tato studie literárního přehledu si klade za cíl popsat nejnovější studie, které potvrdily pozitivní účinky mindfulness meditace a zároveň popsat metodologické nedostatky a chybná nastavení tak, abychom poukázali na možná řešení a vylepšení metodologického designu studií využívajících intervencí založených na mindfulness meditaci. Kritéria pro zařazení studií do tohoto literárního přehledu jsou následující: studie typu meta-analýzy a systematického přehledu zaměřených na intervence založených na mindfulness meditaci za posledních 5 let (2017-2022), dále studie s kvantitativním výzkumem (2012-2022), publikované v anglickém jazyce a tematicky shodné s tímto literárním přehledem. V online databázích ProQuest Psychology, PsycARTICLES a PsycINFO Univerzity Palackého byly vyhledány relevantní studie pro účely tohoto literárního přehledu.

Klíčová slova: : mindfulness meditace, meditace všímavosti, intervence založené na mindfulness meditaci, stres, psychické zdraví.

The effects of 8-week mindfulness meditation training on participants stress levels: a literature review

In recent decades, mindfulness meditation has gained a lot of interest from the ranks of psychologists, psychiatrists and educators based on beneficial effects on stress reduction, improved emotion-regulation and overall psychological well-being. Numerous studies have shown such positive effects, most of them relying on participants self-reported questionnaires before and after the training in mindfulness meditation. Most common form of mindfulness-based interventions (MBIs) are the Mindfulness-based stress reduction program (MBSR) working with all types of populations and the Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT), targeting mainly clinical populations of patients with psychiatric diagnosis (i. e. depression, anxiety, panic attacks). On the other side of the research, a growing body of literature through meta-analyzes points out to weak and flawed methodological designs of studies using the MBIs that could lead to biased findings. This literature review aims to describe recent studies that show positive effects of MBIs and also describe the methodological shortcomings and gaps to offer possible solutions for improved methodological designs of studies focusing on mindfulness-based interventions. This literature review inclusion criteria were as following: search of meta-analysis and systematic review studies on the MBIs from the past five years (2017-2022), quantitative research studies between years 2012-2022, studies published in English with focus consistent with the purpose of this literature review. Relevant research studies were searched for in the ProQuest Psychology Database, PsycARTICLES, and PsycINFO databases offered by Palacký University through online access to databases.

Keywords: mindfulness meditation, mindfulness-based interventions (MBIs), stress, psychological well-being.

Vloženo: 22. březen 2023; Revidováno: 24. leden 2024; Přijato: 3. březen 2024; Zveřejněno: 16. červenec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kvapilová, B. (2023). Účinky osmitýdenního tréninku meditace všímavosti na úroveň stresu účastníků: přehled literatury. e-Pedagogium23(4), 33-42. doi: 10.5507/epd.2024.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baer, R. A. (2015). Ethics, values, and character strengths in mindfulness-based interventions, a psychological science perspective. Mindfulness 6, 956-969. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0419-2 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bartlett, L., Martin, A., Neil, A.L., Sanderson, K., Memish, K., Otahal, P. & Kilpatrick, M. (2019). A systematic review and meta-analysis of workplace mindfulness training randomized controlled trials. Journal of Occupational Health Psychology, 24 (1), 108-126. http://dx.doi.org/10.1037/ocp0000146 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Crane, R. S., Kuyken, W., Hastings, R., Rothwell, N., & Williams, J. M. G, (2010). Training teachers to deliver mindfulness-based interventions: learning from the UK perspective. Mindfulness, 1, 74-86. https://doi.org/10.1007/s12671-010-0010-9 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Crane, R. S, Brewer, J., Feldman, C., Kabat-Zinn, J., Santorelli, S., Williams, J. M. G., & Kuyen, W. (2017). What defines mindfulness - based programs? The warp and weft. Psychological Medicine 47, 990-999. doi: 10.1017/S00033291716003317. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Crane, R. S., Kuyken, W., Williams, J. M. G, Hastings, R., Cooper, L., & Fennell, M. J. V. (2012). Competence in teaching mindfulness-based courses: concepts, development, and assessment. Mindfulness 3, 76-84. https://doi.org/10.1007/s12671-011-0073-2 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dimidjian, S., & Segal, Z. V. (2015). Prospects for a clinical science of mindfulness-based intervention. American Psychologist, 70 (7), 593-620. https://doi.org/10.1037/a0039589 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dunning, D. L., Griffiths, K., Kuyken, W., Crane, C., Foulkes, L., Parker, J., & Dalgleish, T. (2019). Research review: The effects of mindfulness-based interventions on cognition and mental health in children and adolescents-A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 244-258. https://doi.org/10.1111/jcpp.12980 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Elices, M., Pérez- Sola, V., Peréz-Aranda, A., Colom, F., Polo, M., Martín-López, L. M. & Gárriz, M. (2022). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy in primary care and the role of depression severity and treatment attendance. Mindfulness, 13(2), 362-372. http://doi.org/ 10.1007/s12671-021-01794-3 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Feldman, C., & Kuyken, W. (2011). Compassion in the landscape of suffering. Contemporary Buddhism 12, 143-55. https://doi.org/10.1080/14639947.2011.564831 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Goldberg, S. B., Tucker, R. P., Greene, P. A., Davidson, R. J., Wampold, B. E., Kearney, D. J. & Simpson, T. L. (2018). Mindfulness-based interventions for psychiatric disorders: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 59, 52-60. http://dx.doi.org/10.1016/ j.cpr.2017.10.011 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Harp, N. R., Freeman, J. B., & Neta, M. (2022). Mindfulness-based stress reduction triggers a long-term shift toward more positive appraisals of emotional ambiguity. Journal of Experimental Psychology: General, 151 (9), 2160-2172. https://doi.org/10.1037/xge0001173 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Kabat- Zinn, J. (2013). Full Catastrophe Living. Bantam.
  13. Kabat- Zinn, J. (2019). Foreword: Seed of a necessary global renaissance in the making: the refining of psychology´s understanding of the nature of mind, self, and embodiment through the lens of mindfulness and its origins at a key inflection point for the species. Current Opinion in Psychology, 28, xi-xvii. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.02.005 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Khoury, B., Sharma, M., Rush, S. E. & Fournier, C. (2015). Mindfulness-bases stress reduction for healthy individuals: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 78(6), 519-528. http://doi.org/10.1016/j.psychores.2015.03.009 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kuyken, W. et al. (2022). Effectiveness and cost-effectiveness of universal school-based mindfulness training compared with normal school provision in reducing risk of mental health problems and promoting well-being in adolescence: the MYRIAD cluster randomized controlled trial. Evid based mental health, 25(3), 99-109. http://doi.org/10.1136//ebmental-2021-300396 Přejít k původnímu zdroji...
  16. McCartney, M., Nevitt, S., Lloyd, A., Hill, R., White, R. & Duarte, R. (2021). Mindfulness-based cognitive therapy for prevention and time to depressive relapse: Systematic review and network meta-analysis. Acta Psychiatrica Scand.,143(1), 6-21. http://doi.org/10.1111/acps.13242 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Neff, K. & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology 69(1), 28-44. http://doi.org/10.1002/jclp.21923 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Onken, L. S., Carroll, K. M., Shoham, V., Cuthbert, B. N. & Riddle, M. (2014). Reenvisioning clinical science: Unifying the discipline to improve the public health. Clinical Psychological Science 2(1), 22-34. http://doi.org/10.1177/2167702613497932 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Santorelli, S. F., Kabat-Zinn, J., Blacker, M., Meleo-Meyer, F., & Koerbel, L. (2017). Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Authorized Curriculum Guide (http://www.umassmed.edu/cfm/training/ mbsr-curriculum).
  20. Teasdale, J. D., & Chaskalson (Kulananda), M. (2011). How does mindfulness transform suffering? II: the transformation of dukkha. Contemporary Buddhism 12(1), 103-124. https://doi.org/10.1080/ 14639947.2011.564826 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Teasdale, J. D., Moore, R. G., Hayhurst, H., Pope, W., Williams, S., & Segal, Z. V. (2002). Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression: empirical evidence. Journal of Consulting and Clinical Psychology 70(2), 275-287. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-006X.70.2.275 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Williams, J. M. G. (2003). Mindfulness training and problem formulation. Clinical Psychology: Science and Practice 10(2), 157-160. https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg017 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Williams, J. M. G. (2008). Mindfulness, depression and modes of mind. Cognitive Therapy and Research, 32(6), 721-733. https://doi.org/10.1007/s10608-008-9204-z Přejít k původnímu zdroji...
  24. Zoogman, S., Goldberg, S. B., Hoyt, W. T., & Miller, L. (2015). Mindfulness interventions with youth: A meta-analysis. Mindfulness, 6(2), 290-302. https://doi.org/10.1007/s12671-013-0260-4 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.