e-Pedagogium, 2023 (roč. 23), číslo 1
Úvodem
Alena Jůvová, Michaela Tomášková
e-Pedagogium 2023, 23(1):5-6
Vstupujeme do dalšího ročníku našeho časopisu a přijímáme výzvy, které zahrnují mimo jiné zvyšující se nároky na kvalitu vědeckých publikací, rozsáhlé výzkumné aktivity interdisciplinárního pedagogického výzkumu a hledání inovativních řešení problémů.
Články
Nekázeň a její reflexe učiteli a žáky konkrétní třídy
Indiscipline and its reflection by teachers and pupils of a particular class
Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke, Tereza Buchtová
e-Pedagogium 2023, 23(1):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2023.004
Nekázeň ve škole je trvale diskutované téma. Učitelé v praxi se s fenoménem nekázně setkávají každodenně. Je třeba, aby uměli rozpoznat její projevy, diagnostikovat příčiny a vyřešit její konkrétní projevy. Cílem této empirické studie je popsat, jak učitelé a žáci konkrétní třídy charakterizují nekázeň, respektive projevy neukázněného chování ve výuce a prostřednictvím cílených reflexí a sebereflexí dosáhnout slovního popisu vnímané nekázně. Dílčím cílem je komparovat jejich pohledy na nekázeň a její projevy a nalézt společné či odlišné znaky. Poté otevřít mezi učiteli a žáky diskusi o návrzích, jak nekázeň účinně řešit. Výzkum byl zrealizován v kvalitativním...
Budovanie, pretrvávanie a popieranie kultu P. O. Hviezdoslava v školských knihách
Building, persistence and denial of the cult of P. O. Hviezdoslav in school books
Vladimíra Vrajová
e-Pedagogium 2023, 23(1):21-33 | DOI: 10.5507/epd.2022.021
Štúdia sa sústreďuje na reflexiu P. O. Hviezdoslava v školských knihách, pričom si všíma budovanie kultu Hviezdoslava ako najväčšieho slovenského básnika. Materiálovú základňu tvorí tridsať dva didaktických publikácií pre základné a stredné školy vydaných v rokoch 1954-2021. Cieľom príspevku je na základe obsahovo-motivického rozboru (doplneného štylistickou analýzou referencií) zistiť, do akej miery je mýtus najväčšieho slovenského spisovateľa podporovaný a vytváraný školskou praxou. Svojím zameraním výskum spadá do areálu všeobecnej jazykovedy (štylistiky). Výsledky ukázali, že v druhej polovici minulého storočia sa spoločenský význam básnika spájal...
Šťastnejší žiaci druhého stupňa ZŠ: Ako to docieliť na podklade školských dokumentov
Happier second graders: How to achieve this on the basis of school documents
Nikola Kallová
e-Pedagogium 2023, 23(1):34-45 | DOI: 10.5507/epd.2023.002
Podľa výskumných štúdií a nadnárodných žiackych testovaní sa šťastní žiaci vyznačujú lepším školským výkonom a výchovnými výsledkami. Šťastie členov škôl, predovšetkým žiakov, by malo byť prioritou pre zriaďovateľov, vedenie škôl a aktérov školskej politiky nielen z pragmatických a akademických dôvodov. Z pohľadu morálnych teórií je pozitívne prežívanie žiakov dôležitou autotelickou hodnotou. Napriek iniciatívam viacerých sektorov v praktickej stránke zvyšovania šťastia žiakov, chýba teoretické ukotvenie podmieňujúcich procesov vo vedeckých štúdiách, ktoré by navigovalo jednotlivé školy pri tvorbe školských vzdelávacích programov a realizácii výučby....
Recenze a krátké zprávy
WAVE-IT: Projekt pro rozvoj kompetencí evropských učitelů
Alena Jůvová
e-Pedagogium 2023, 23(1):46-48
Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci byl v listopadu 2022 úspěšně ukončen mezinárodní projekt Erasmus+ KA2 Working Academics Value Excellence for International Teachers (WAVE-IT; 2019-1-CZ01-KA203-061386), který navazoval na projekt VOICES (The Voice of European TeacherS, 2012–2015). Spoluřešiteli tohoto projektu byli akademičtí pracovníci, učitelé škol a studenti učitelských i neučitelských pedagogických oborů sdružení do profesní sítě European Teachers Network (www.european-teachers.eu), která se zaměřuje na rozvoj kompetencí a dovedností evropských učitelů, na jejíž platformě se aktivity obou projektů uskutečnily.