e-Pedagogium, 2018 (roč. 18), číslo 3

Úvod

Úvodník

Redakce

e-Pedagogium 2018, 18(3):5-6  

Odborné články a statě

Vliv metakognitivních znalostí na kvalitu písemného projevu žáků základní školy

Influence of metacognitive knowledge on writing quality of pupils attending elementary schools

Jana Adámková

e-Pedagogium 2018, 18(3):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2018.027  

Příspěvek se zaměřuje na proces produkce textu žáky základní školy, zejména pak na jeho metakognitivní rovinu. Autorka upozorňuje na přímou souvislost mezi tzv. metakognitivní znalostí a kvalitou textů, které žáci v průběhu školního vzdělávání produkují. Předložená studie prezentuje možnosti diagnostiky v oblasti metakognitivních znalostí. Ta sehrává důležitou roli při rozvíjení textové kompetence žáků, přímý vliv má ale rovněž na hodnocení písemného projevu žáků základní školy.

Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace

Diagnostics of speech comprehension in persons with neurogenic communication disorders

Lucie Václavíková

e-Pedagogium 2018, 18(3):14-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.028  

Porozumění mluvené řeči je stěžejním bodem diagnostiky v logopedické praxi u osob s neurogenními poruchami komunikace, zejména u osob s afázií. Je její nezbytnou součástí z hlediska diferenciálně diagnostického, následného sestavení intervenčního plánu, i prognostického. V tomto příspěvku jsou prezentovány diagnostické nástroje užívané v České republice u osob s neurogenními poruchami komunikace, jejichž součástí je mj. vyšetření percepce mluvené řeči. Dále je představena česká adaptace původního slovenského testu zaměřeného na vyšetření porozumění mluvené řeči na úrovni vět, který byl publikován v roce 2015. Do budoucna se očekává rozšíření testu...

Narušená komunikační schopnost dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí jako interdisciplinární problém. Možnosti sociálně pedagogických intervencí

Disrupted communication ability of pre-primary children from disadvantaged backgrounds as an interdisciplinary problem

Štefan Chudý, Alena Jůvová, Simona Bazalová

e-Pedagogium 2018, 18(3):21-35 | DOI: 10.5507/epd.2018.029  

V tomto textu jsme se zaměřili na situaci, kdy narušená komunikační schopnost limituje zahájení školní docházky dítěte. Ve výzkumném kvalitativním šetření jsme se pokusili o komplexní popis a pochopení tohoto jevu, kdy nepříznivé sociální podmínky negativně ovlivňují dítě již od raného dětství. Vzhledem k tomu, že jde o závažný společenský problém s interdisciplinárním přesahem, je třeba vytvářet týmy odborníků, které pak poskytnou nezbytné intervence a podporu rodinám, v nichž tyto děti žijí.

Připravenost pedagogických pracovníků základních škol na výuku dětí s Aspergerovým syndromem

Zdeňka Kozáková, Veronika Pavlíčková

e-Pedagogium 2018, 18(3):36-43 | DOI: 10.5507/epd.2018.030  

Příspěvek prezentuje výsledky výzkumu, který se zabýval zkušenostmi pedagogických pracovníků s výukou dětí s Aspergerovým syndromem na prvním stupni základních škol. Hlavním cílem výzkumu bylo prostřednictvím kvalitativních technik sběru dat (formou polostrukturovaného rozhovoru) zjistit, analyzovat, interpretovat a deskribovat míru připravenosti a zkušeností pedagogických pracovníků se společným vzděláváním žáků s Aspergerovým syndromem. Do výzkumu se zapojilo 10 pedagogických pracovníků základních škol v Olomouckém kraji, kteří již měli zkušenost s výukou dětí s Aspergerovým syndromem. Analýza dat byla provedena prostřednictvím zakotvené teorie....

Percipovaná sociální opora od spolužáků u vybraných rolí v šikaně

Perceived Social Support from Classmates in Selected Roles related to Bullying

Jiří Kressa

e-Pedagogium 2018, 18(3):44-52 | DOI: 10.5507/epd.2018.031  

Příspěvek představuje dílčí závěry výzkumu realizovaného výzkumníky Psychologického ústavu AV a Pedagogické fakulty JČU. Výzkum se zaměřuje na sociální oporu od spolužáků na základních školách tak, jak je percipovaná žáky a žákyněmi v určitých rolích v šikaně. Role v šikaně identifikovala a empiricky ověřila Ch. Salmivalli se svými spolupracovníky (1996). Výzkum sleduje žáky a žákyně ve věku 11-13 let ve třech identifikovaných rolích - šikanujícího, šikanovaného a zastánce v šikaně. Sociální opora je důležitá pro každého člověka, a právě vnímaná sociální opora je významným indikátorem její kvality. Zjištěné výsledky poukazují na rozdíly ve vnímání...

Vnímanie pojmu primárna prevencia vychovávateľmi v školskom klube detí

Perception of primary prevention concept by school club educators

Gabriela Citterbergová, Michal Novocký

e-Pedagogium 2018, 18(3):53-63 | DOI: 10.5507/epd.2018.032  

V príspevku prezentujeme výsledky výskumu, ktorý bol zameraný na zisťovanie, ako vychovávatelia v školských kluboch detí vnímajú pojem primárna prevencia. Použili sme nami zostavený sémantický diferenciál, z ktorého sme získané dáta podrobili exploračnej faktorovej analýze, prostredníctvom ktorej sme identifikovali dva faktory. Reliabilitu výskumného nástroja sme verifikovali pomocou hodnoty Cronbachovho alfa (dimenzia energie α = 0,86; dimenzia hodnotenia α = 0,88), ktorá indikovala dobrú spoľahlivosť zostavených dimenzií. Štatisticky významný pozitívny vzťah sa preukázal medzi dĺžkou praxe vychovávateľov a vnímaním pojmu primárna prevencia...

Využívanie Školských klubov detí a ich vplyv na dieťa z pohľadu rodičov

Use of After School Clubs and their influence on children from perspective of their parents

Michaela Bieliková, Zuzana Bánovčanová

e-Pedagogium 2018, 18(3):64-77 | DOI: 10.5507/epd.2018.033  

Školské kluby detí (ŠKD) sú neoddeliteľnou súčasťou života dnešných, predovšetkým zamestnaných rodičov. Príspevok prostredníctvom dotazníkového šetrenia realizovaného v akademickom roku 2016/2017 zisťuje najčastejšie dôvody rodičov na umiestnenie dieťaťa do ŠKD, ako aj vplyv ŠKD na dieťa z pohľadu rodičov. Dostupným výberom bolo získaných 121 vyplnených dotazníkov od rodičov. Z výskumu vyplynulo, že rodičia umiestňujú svoje deti do ŠKD najmä z pracovných, ale aj výchovno-vzdelávacích dôvodov. Výsledky tiež potvrdzujú, že ŠKD pozitívne vplývajú na ekonomickú sféru rodiny a to, že rodičia si uvedomujú význam ŠKD pre ich deti v rôznych oblastiach (v sociálnej,...

Soukromé doučování z pohledu žáků českých základních škol. Výsledky dotazníkového šetření u žáků 9. tříd ZŠ ve Středočeském a Ústeckém kraji

Private tutoring from the point of view of pupils in Czech elementary school. The results of the research of pupils in the 9th grade of elementary schools in the Central Bohemian and Ústí and Labem Regions

Barbora Terreros

e-Pedagogium 2018, 18(3):78-92 | DOI: 10.5507/epd.2018.034  

Cílem studie je deskripce stavu soukromého doučování, jeho míry a intenzity využívání v průběhu školní docházky. Klíčovou otázkou je typologie žáka poptávajícího soukromé doučování a faktory, které mají vliv na využívání soukromého doučování, zejména školní úspěšnost, příprava na přijímací zkoušky, socioekonomický a kulturní status rodiny. Studie je součástí quasi-longitudinálního výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice. Soukromé doučování je definováno jako výuka běžných školních předmětů za úplatu, nad rámec formálního vyučování. Výzkumný vzorek pro kvantitativní dotazníkové šetření tvořilo celkem 1016 žáků 9. tříd základních škol...

Vybrané metody sociální práce s dětským pacientem

Dagmar Pitnerová

e-Pedagogium 2018, 18(3):93-106 | DOI: 10.5507/epd.2018.035  

V příspěvku se zabýváme příčinami přijetí dětí na dětská oddělení psychiatrických nemocnic, složením odborného týmu a jeho úkolech v době hospitalizace dítěte. Neméně důležité v péči o dětského pacienta je zajištění ochrany jeho práv, která jsou ukotvena v příslušné legislativě. Představujeme nejčastější metody sociální práce s dětským pacientem, kterými jsou rozhovor, pozorování a dětská kresba. Případová studie "Tomáš" je ukázkou systematické práce sociální pracovnice s dětským pacientem, která je charakterizována především expresivní komunikací, podněcováním, povzbuzováním, nasloucháním, vyjadřováním emocí, péčí a podporou.

Recenze a krátké zprávy

Škola srdce(m) - Waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky

Tereza Kaláčková

e-Pedagogium 2018, 18(3):107-108  

Mental processing of Western music harmony: Some developmental and cognitive aspects

Monika Vacová

e-Pedagogium 2018, 18(3):109-110  

K tématu holokaustu v literatuře pro děti a mládež

Milan Mašát

e-Pedagogium 2018, 18(3):111-112  

Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace

Eva Švecová

e-Pedagogium 2018, 18(3):113-114