e-Pedagogium, 2005 (roč. 5), číslo 2

Články

Aktuální stav užívání prostředků augmentativní a alternativní komunikace

Means of augmentative and alternative communication and their current usage

Edita Beerová

e-Pedagogium 2005, 5(2):7-18  

Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno u vyučujících přípravných tříd základních škol speciálních v ČR. Tento výzkum se zabývá otázkou aplikace prostředků alternativní a augmentativní komunikace (AAK).Vyučující odpovídali na otázky týkající se užívání prostředků AAK v jejich praxi. Vyjádřili svůj názor na efektivitu užívání prostředků AAK v procesu edukace osob s mentálním postižením a vytyčili překážky aplikace prostředků AAK.

Niektoré fyzikálne aspekty sluchového vnímania a ich využitie pre multimediálne aplikácie

Some physical aspects of auditory perception and their usability for multimedia applications

Marek Čandík, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2005, 5(2):19-32  

Článok popisuje prehľad niektorých základných fyzikálnych princípov ľudského sluchového vnímania. Pochopenie týchto princípov je považované u študentov učiteľstva so zameraním na technickú, resp. informačnú výchovu ako základný predpoklad k ich ďalšiemu štúdiu zameranému na tvorbu multimediálnych edukačných materiálov.

K inovaci hodnocení obtížnosti textu učebnic přírodopisu

Towards innovation of evaluating the difficulty of text in biology textbooks

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2005, 5(2):33-41  

V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic se zvyšují od 6. ročníku po 8. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 44,50 do 51,48 bodu. Nižší obtížností se vyznačují učebnice pro 9. ročník.

Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem

Teachers' assistance to pupils with insufficient knowledge of the instruction language

Jitka Kropáčová

e-Pedagogium 2005, 5(2):42-54  

Stať se zabývá problematikou žáka nacházejícího se ve dvojjazyčném prostředí a neovládajícího dostatečně vyučovací jazyk. Cestou kvantitativního výzkumu využívajícího Q-metodologie byly získány a ve stati jsou prezentovány poznatky o možnostech, jimiž může učitel poskytnout pomoc takovému žákovi

Dramakonvence využitelné v dramaterapeutických projektech

Conventions in drama usable in drama-therapy projects

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(2):55-68  

Článek seznamuje se základními dramatickými konvencemi, s jejichž pomocí lze kompilovat strukturovaný dramaprojekt pro potřeby výchovné dramatiky (DIE) i pro skupinovou terapii v rámci dramaterapie.

Některé kompetence zaměřené na dramaterapeutickou lekci

Some abilities needed for drama-therapy sessions

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(2):69-79  

Text podává přehled pětice základních kompetencí, které jsou frekventované při skupinové dramaterapii. Jedná se o spontaneitu, tvořivost a improvizaci, komunikaci, hru v roli a estetickou distanci.

Rituál jako východisko i prostředek dramaterapie

A ritual as a starting point and a tool in drama-therapy

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(2):80-85  

Text nazírá na rituál jako na jeden ze zdrojů dramaterapie a současně i jako na její prostředek, kterým lze strukturovat dramaterapeutické sezení. Teoretická východiska jsou doplněna metodickou ilustrací.

Hodnocení vybraných pracovních sešitů přírodovědy a přírodopisu

An evaluation of some selected natural-sciences and biology workbooks

Olga Vránová

e-Pedagogium 2005, 5(2):86-98  

V článku jsou obsaženy výsledky hodnocení úkolů v pracovních sešitech přírodovědy a přírodopisu nakladatelství Prodos a Fortuna. K jejich hodnocení byla použita klasifikace dle Tollingerové. Výsledky ukazují, že náročnost souborů úkolů v pracovních sešitech obou nakladatelství je obdobná. Rozdíly však byly zjištěny v pestrosti úkolů.

Recenze

Autismus pohledem lékaře

Petra Bendová

e-Pedagogium 2005, 5(2):101-102  

Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody ve speciálně pedagogickém kontextu

Petra Bendová

e-Pedagogium 2005, 5(2):103-105  

Periodikum pro odborné vzdělávání v zahraničí hodné pozornosti

Jiří Dostál

e-Pedagogium 2005, 5(2):106-107  

Publikace věnující se problematice zájmové činnosti žáků

Jiří Dostál

e-Pedagogium 2005, 5(2):108-109  

Tati, co je to rasismus?

Miluše Hutyrová

e-Pedagogium 2005, 5(2):110-111  

Sociální práce v Evropě

Vladimíra Loukotová

e-Pedagogium 2005, 5(2):112-114  

Rozehrát svou vnitřní hudbu

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2005, 5(2):115-116  

Skupinová arteterapie

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2005, 5(2):117-118  

Dítě v osobnostním pojetí

Jana Němcová

e-Pedagogium 2005, 5(2):119-123  

Recenze publikace Učení a jeho problémy

Jaroslava Podškubková

e-Pedagogium 2005, 5(2):124-125  

Obraz člověka v dílech některých význačných biologů 19. a 20. století. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie: modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů

Ludmila Staňková

e-Pedagogium 2005, 5(2):126-127  

Technology of education

René Szotkowski

e-Pedagogium 2005, 5(2):128-131  

Učíme děti myslet a učit se

Martina Uhlířová

e-Pedagogium 2005, 5(2):132-134  

Double recenze

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(2):135-136  

Přízraky a zjevení

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(2):137-138  

Gerontopedagogika - na cestě

Pavla Vyhnálková

e-Pedagogium 2005, 5(2):139-143