e-Pedagogium, 2005 (roč. 5), číslo 2
Články
Aktuální stav užívání prostředků augmentativní a alternativní komunikace
Means of augmentative and alternative communication and their current usage
Edita Beerová
e-Pedagogium 2005, 5(2):7-18
Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno u vyučujících přípravných tříd základních škol speciálních v ČR. Tento výzkum se zabývá otázkou aplikace prostředků alternativní a augmentativní komunikace (AAK).Vyučující odpovídali na otázky týkající se užívání prostředků AAK v jejich praxi. Vyjádřili svůj názor na efektivitu užívání prostředků AAK v procesu edukace osob s mentálním postižením a vytyčili překážky aplikace prostředků AAK.
Niektoré fyzikálne aspekty sluchového vnímania a ich využitie pre multimediálne aplikácie
Some physical aspects of auditory perception and their usability for multimedia applications
Marek Čandík, Štefan Chudý
e-Pedagogium 2005, 5(2):19-32
Článok popisuje prehľad niektorých základných fyzikálnych princípov ľudského sluchového vnímania. Pochopenie týchto princípov je považované u študentov učiteľstva so zameraním na technickú, resp. informačnú výchovu ako základný predpoklad k ich ďalšiemu štúdiu zameranému na tvorbu multimediálnych edukačných materiálov.
K inovaci hodnocení obtížnosti textu učebnic přírodopisu
Towards innovation of evaluating the difficulty of text in biology textbooks
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2005, 5(2):33-41
V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic se zvyšují od 6. ročníku po 8. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 44,50 do 51,48 bodu. Nižší obtížností se vyznačují učebnice pro 9. ročník.
Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem
Teachers' assistance to pupils with insufficient knowledge of the instruction language
Jitka Kropáčová
e-Pedagogium 2005, 5(2):42-54
Stať se zabývá problematikou žáka nacházejícího se ve dvojjazyčném prostředí a neovládajícího dostatečně vyučovací jazyk. Cestou kvantitativního výzkumu využívajícího Q-metodologie byly získány a ve stati jsou prezentovány poznatky o možnostech, jimiž může učitel poskytnout pomoc takovému žákovi
Dramakonvence využitelné v dramaterapeutických projektech
Conventions in drama usable in drama-therapy projects
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(2):55-68
Článek seznamuje se základními dramatickými konvencemi, s jejichž pomocí lze kompilovat strukturovaný dramaprojekt pro potřeby výchovné dramatiky (DIE) i pro skupinovou terapii v rámci dramaterapie.
Některé kompetence zaměřené na dramaterapeutickou lekci
Some abilities needed for drama-therapy sessions
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(2):69-79
Text podává přehled pětice základních kompetencí, které jsou frekventované při skupinové dramaterapii. Jedná se o spontaneitu, tvořivost a improvizaci, komunikaci, hru v roli a estetickou distanci.
Rituál jako východisko i prostředek dramaterapie
A ritual as a starting point and a tool in drama-therapy
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(2):80-85
Text nazírá na rituál jako na jeden ze zdrojů dramaterapie a současně i jako na její prostředek, kterým lze strukturovat dramaterapeutické sezení. Teoretická východiska jsou doplněna metodickou ilustrací.
Hodnocení vybraných pracovních sešitů přírodovědy a přírodopisu
An evaluation of some selected natural-sciences and biology workbooks
Olga Vránová
e-Pedagogium 2005, 5(2):86-98
V článku jsou obsaženy výsledky hodnocení úkolů v pracovních sešitech přírodovědy a přírodopisu nakladatelství Prodos a Fortuna. K jejich hodnocení byla použita klasifikace dle Tollingerové. Výsledky ukazují, že náročnost souborů úkolů v pracovních sešitech obou nakladatelství je obdobná. Rozdíly však byly zjištěny v pestrosti úkolů.
Recenze
Autismus pohledem lékaře
Petra Bendová
e-Pedagogium 2005, 5(2):101-102
Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody ve speciálně pedagogickém kontextu
Petra Bendová
e-Pedagogium 2005, 5(2):103-105
Periodikum pro odborné vzdělávání v zahraničí hodné pozornosti
Jiří Dostál
e-Pedagogium 2005, 5(2):106-107
Publikace věnující se problematice zájmové činnosti žáků
Jiří Dostál
e-Pedagogium 2005, 5(2):108-109
Tati, co je to rasismus?
Miluše Hutyrová
e-Pedagogium 2005, 5(2):110-111
Sociální práce v Evropě
Vladimíra Loukotová
e-Pedagogium 2005, 5(2):112-114
Rozehrát svou vnitřní hudbu
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2005, 5(2):115-116
Skupinová arteterapie
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2005, 5(2):117-118
Dítě v osobnostním pojetí
Jana Němcová
e-Pedagogium 2005, 5(2):119-123
Recenze publikace Učení a jeho problémy
Jaroslava Podškubková
e-Pedagogium 2005, 5(2):124-125
Obraz člověka v dílech některých význačných biologů 19. a 20. století. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie: modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů
Ludmila Staňková
e-Pedagogium 2005, 5(2):126-127
Technology of education
René Szotkowski
e-Pedagogium 2005, 5(2):128-131
Učíme děti myslet a učit se
Martina Uhlířová
e-Pedagogium 2005, 5(2):132-134
Double recenze
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(2):135-136
Přízraky a zjevení
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(2):137-138
Gerontopedagogika - na cestě
Pavla Vyhnálková
e-Pedagogium 2005, 5(2):139-143