e-Pedagogium 2005, 5(2):7-18

Aktuální stav užívání prostředků augmentativní a alternativní komunikace

Edita Beerová
Mgr. Edita Beerová, Dětské centrum, Struhlovsko 1424, Hranice, 753 01

Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno u vyučujících přípravných tříd základních škol speciálních v ČR. Tento výzkum se zabývá otázkou aplikace prostředků alternativní a augmentativní komunikace (AAK).
Vyučující odpovídali na otázky týkající se užívání prostředků AAK v jejich praxi. Vyjádřili svůj názor na efektivitu užívání prostředků AAK v procesu edukace osob s mentálním postižením a vytyčili překážky aplikace prostředků AAK.

Klíčová slova: Augmentativní a alternativní komunikace, mentální retardace

Means of augmentative and alternative communication and their current usage

This paper examines the application of augmentative and alternative communication (AAC) techniques. Teachers of preparatory classes in Czech special schools participated in this study. They were questioned about the usage of AAC in their work. Opinions on the efficiency of AAC for the education of the mentally handicapped were elicited and obstacle for the application of AAC were identified.

Keywords: Augmentative and alternative communication, mental handicap

Zveřejněno: 1. duben 2005  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Beerová, E. (2005). Aktuální stav užívání prostředků augmentativní a alternativní komunikace. e-Pedagogium5(2), 7-18
Stáhnout citaci

Reference

  1. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
  2. KUBOVÁ, L. Piktogramy-učebnice. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-902134-9-9.
  3. KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, I. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  4. LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. in ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6. s. 561-577.
  5. ŠVARCOVÁ, I. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. 2. přepr. vyd. Praha: Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3.
  6. TETZCHER, S., MARTINSEN, H. Introduction to Augmentative and Alternative Communication. 2. vyd. London: Whurr Publishers, 2000. ISBN 1861561873.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.